آیا اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری صحیح است؟، بازی با اعتماد مردم

به گزارش مجله نیلوفری، آنالیز بخشی از اطلاعات انتشار یافته بر روی سامانه شفافیت شهرداری تهران نشان داد که این اطلاعات غلط است.

آیا اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری صحیح است؟، بازی با اعتماد مردم

به گزارش خبرنگار ، شورای پنجم شهر تهران از زمان به روی کار آمدن خود در سال 96 شفافیت و اتاق شیشه ای را سرلوحه شعار های خود قرار داد.

شورای پنجم در راستای اثبات اتاق شیشه ای ابتدا برای راهرو های منتهی به سالن عباس شیبانی که در آن جلسات هم اندیشی برگزار می گردد، در های شیشه ای بزرگ نصب کرد، تا مبادا صدای گفتگوهایشان به صحن شورا راه یابد. بعد هم با ایجاد سامانه ای به نام شفافیت ادعا کرد که همه اطلاعات مربوط به حقوق مدیران، سفرهای خارجی و اطلاعات استخدامی سایر کارکنان را در دسترس عموم قرار داده است.

در نگاه اول به این سامانه باید به همه اطلاعات انتشار یافته در آن اعتماد کرد، مگر آن که عکسش ثابت گردد، اگرچه آنالیز تک تک اطلاعات انتشار یافته بر روی این سامانه کاری وقت گیر است، اما برخورد با اطلاعات اشتباه یکی از پرسنل شهرداری که از اطلاعات صحیح آن با خبر هستیم، دلیلی می گردد تا بگوییم از کجا معلوم که اطلاعات انتشار یافته سایر افراد که از شکل صحیح آن با خبر نیستیم، درست باشد؟!

برای نمونه در مقابل اطلاعات پرسنلی علی عالی کردکلایی مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران دو عنوان شغلی درج شده است که یک عنوان نشان می دهد که او از سال 89 در سمت سرپرستی سازمان ورزش شهرداری تهران مشغول به کار است و در عنوان دوم هم علی عالی مدیر روابط عمومی شرکت خدمات اداری شهر تهران است و در هیچ کدام هم جایگاه شغلی واقعی او درج نشده است.

از سوی دیگر اگر فرض کنیم که این اطلاعات صحیح است، این وضع حاکی از دو شغله بودن این فرد است که آن وقت باید پرسید چرا مدیر دو شغله داریم؟

علی عالی کردکلایی مدیر روابط عمومی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار ، با بیان اینکه من در گذشته یکی از کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران بودم، اظهار کرد: هیچگاه سرپرست و یا رئیس این سازمان نبودم.

با اظهارات علی عالی کاملا محرز شد که این اطلاعات انتشار یافته در سامانه شفافیت غلط است. حال این وضعیت نشان می دهد که سایر اطلاعات انتشار یافته بر روی سامانه شفافیت هم قابل اعتماد نبوده و باید حقیقت سنجی شوند.

برای اینکه بدانیم علت انتشار اطلاعات غلط و غیر قابل اعتماد بر روی سامانه شفافیت چیست، به سراغ بهاره آروین رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران رفتیم.

آروین بر خلاف مسئولیتش که ریاست کمیته شفافیت است، به سختی مصاحبه کرد و کمتر خبرنگاری در طول 2 سال گذشته پیروز به مصاحبه با او شده است.

به گفته بسیاری از خبرنگاران آروین شخصیتی مرموز و محافظه کار دارد که هرگاه از او درخواست شفاف سازی در موارد مختلف نموده اند، پاسخ منفی شنیده اند.

در هر صورت با علم به این موضوع پس از سرانجام جلسه علنی شورای شهر به سراغ آروین رفیتم تا از او توضیحی در این باره کسب کنیم.

به محض سلام و پیش از پرسیدن سوال، آروین کلام خبرنگار ما را قطع کرد و گفت: مصاحبه نمی کنم، باید به جلسه بروم.

اما خبرنگار ما که پس از چند دقیقه مشاهده کرد که آروین همچنان بر روی جایگاه خود نشسته، بار دیگر به سوی او رفته و با ممارست پرسید که چرا در مواردی شاهد انتشار اطلاعات غلط بر روی سامانه شفافیت هستیم؟

رئیس کمیته شفافیت شورای شهر تهران در پاسخ به خبرنگار گفت: اینکه اطلاعات سامانه شفافیت غلط است، حرف بی ربطی است. یک مورد را بیاورید که نشان دهد، اطلاعات آن غلط است.

خبرنگار ما هم برای اثبات حرف خود، از اطلاعات پرسنلی علی عالی نام برد که آروین در پاسخ به او گفت: برای ما بیاورید تا پیگیری کنیم.

اگر از اطلاعات واقعی نامبرده، اطلاعاتی در دسترس نبود، اطلاعات این مورد، به آسانی به عنوان داده هایی درست و قابل اطمینان تلقی می شد.

در این شرایط که انبوهی از اطلاعات مدیران شهرداری منتشر شده و در خصوص بسیاری از آن ها هم اطلاعات قبلی نزد مخاطب وجود ندارد، اطمینان به اطلاعات انتشار یافته کاری ساده لوحانه است، به علاوه اینکه در این شرایط این سامانه بیش از آن که شفافیت سازی کند، شفافیت زدایی می نماید.

گزارش از علی کاظمی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 272

به "آیا اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری صحیح است؟، بازی با اعتماد مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اطلاعات سامانه شفافیت شهرداری صحیح است؟، بازی با اعتماد مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید