شروع هفته فضا از فردا، اجرای چالش منظومه ماهواره ای و گردشگری فضا

به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران، برنامه های هفته جهانی فضا همه ساله در روزهای 12 تا 18 مهرماه (4 تا 10 اکتبر) برگزار می گردد و ایران جزو معدود کشورهایی است که با برنامه های مرتبط با فرهنگسازی در حوزه فناوری فضایی، این رویداد را اجرا می نماید.

شروع هفته فضا از فردا، اجرای چالش منظومه ماهواره ای و گردشگری فضا

این هفته که با هدف ترویج و توسعه دانش فضایی و آشنا کردن مردم و جوانان از نقش فناوری فضایی در زندگی انسان ها روی زمین، از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان هفته دنیای فضا در نظرگرفته شده، حد فاصل دو رویداد تاریخی یعنی پرتاب اسپوتنیک به عنوان نخستین ماهواره دنیا توسط اتحاد جماهیر شوروی به فضا (4 اکتبر) و نیز امضای نخستین معاهده استفاده صلح آمیز از فضای ماوراء جو در سازمان ملل (10 اکتبر) است.

شعار هفته دنیای فضا سال جاری از سوی کمیته دنیای فضا ماه؛ دروازه ای به سوی ستارگان در نظر گرفته شده و از این رو سازمان فضایی ایران نیز با موضوع ارتقا سطح آگاهی عمومی از فواید خدمات فضاپایه، رونق مالی به واسطه خدمات فضاپایه، جلب نظر و تشویق بچه ها به فراگیری علوم فضا و نیز همکاری بین المللی در برنامه فضایی کشورها، برنامه هایی را ویژه روزهای این هفته مدنظر قرار داده است.

بر این اساس اسامی 7 دانشمند برجسته ایرانی که اسامی آنها روی عوارض سطحی کره ماه نامگذاری و ثبت دنیای شده است نیز، عناوین روزهای این هفته را تشکیل می دهند که این اسامی شامل ابن کثیر فرغانی، عبدالرحمان صوفی، ابوالوفای بوزجانی، ابوریحان بیرونی، ابوعلی سینا، حکیم عمر خیام نیشابوری و خواجه نصیرالدین طوسی می گردد.

شعار روزهای این هفته نیز، شامل ماه؛ دروازه ای به سوی ستارگان، فناوری فضایی، تحول زندگی بشر، نجوم در آینه تمدن اسلامی، ماه و سفرهای بین سیاره ای، کودک و فضا، از تخیل تا واقعیت، اتحاد در فضا، در پرتو حقوق و دیپلماسی و انسان و فضا، از تمدن بابل تا عصر حاضر می گردد.

به مناسبت هفته دنیای فضا، پیش رویداد چالش طراحی منظومه ماهواره ای، توسط مرکز نوآوری فضایی کیهان و با نظارت و حمایت سازمان فضایی ایران در سه محور پایش و نظارت زمین، شبکه های مخابراتی، ارتباطاتی و اینترنت و شبکه ناوبری محلی فضاپایه، پنج شنبه 11 مهرماه در ساختمان شهرداری تهران در سعادت آباد برگزار می گردد.

همچنین ویژه برنامه هفته دنیای فضا با عنوان ماه؛ دروازه ای به سوی ستارگان توسط باشگاه نجوم برج میلاد و حمایت سازمان فضایی ایران و انجمن نجوم ایران برگزار می گردد. این برنامه در گالری غربی برج میلاد در تاریخ آدینه 12 مهرماه اجرا خواهد شد.

سمینار آشنایی با فضا نیز از دیگر برنامه های این هفته است که توسط مدیریت کار آفرینی و ارتباط با جامعه دانشگاه گیلان با همکاری انجمن علمی مهندسی مکانیک هوافضا و انجمن نجوم دانشگاه گیلان و با حمایت سازمان فضایی ایران برگزار می گردد.

زمان و مکان برگزاری این سمینار تخصصی، روز شنبه 13 مهرماه در سالن شهید نورانی دانشگاه گیلان خواهد بود.

دانشگاه گیلان همچنین با حمایت سازمان فضایی ایران، گردهمایی صنعت و دانشگاه در حوزه فضایی را با رویکرد کار آفرینی برگزار می نماید.این گردهمایی در روز یکشنبه 14 مهرماه در تالار حکم این دانشگاه برگزار می گردد.

همچنین به مناسبت هفته دنیای فضا، نشست علمی کاربرد داده های ماهواره ای در هواشناسی با همکاری مشترک سازمان فضایی ایران و سازمان هواشناسی برگزار می گردد. تاریخ این رویداد علمی 16 مهرماه و مکان آن سالن شهید همت سازمان هواشناسی کشور اعلام شده است.

پژوهشگاه فضایی ایران نیز همزمان با هفته دنیای فضا، رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی در حوزه پارک ها و گردشگاه های موضوعی فضاپایه را با همکاری دانشگاه صنعتی شریف و سازمان فضایی ایران در روزهای 16 و 17 مهرماه برگزار می نماید.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 16 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 350

به "شروع هفته فضا از فردا، اجرای چالش منظومه ماهواره ای و گردشگری فضا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شروع هفته فضا از فردا، اجرای چالش منظومه ماهواره ای و گردشگری فضا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید