8 تفاوت بزرگ فاینال فانتزی 14 با دیگر نقش آفرینی های آنلاین
به گزارش مجله نیلوفری، در طول دهه گذشته، فاینال فانتزی 14 از محصولی ناموفق و شکست خورده به یکی از بزرگ ترین بازی های مولتی پلیر در دنیا تبدیل شده است. بخش بزرگی از این موفقیت مدیون شکسته شدن چهارچوب استاندارد بازی های MMO به وسیله فاینال فانتزی 14 و پیش گرفتن مسیرهای جدیدی است که مشخصاً باعث جذب شدن میلیون ها بازیکن به آن شده است. با گذشت بیش از یک دهه از عرضهٔ مجدد A Realm Reborn به نظر می رسد فاینال فانتزی 14 هنوز قصد کنار رفتن از عرصه رقابت را ندارد و اگر شما جز کسانی هستید که از روال عادی MMO ها خسته شده است این بازی شاید گزینه خوبی برای شما باشد.
شاید آغاز فاینال فانتزی 14 که شامل یک بازی اصلی بزرگ و چندین بستهٔ الحاقی می گردد کار دشواری به نظر بیاید اما بیشتر کارهای متفاوتی که بازی انجام می دهد بر روی جذب بازیکنان تازه یا آنهایی که با ژانر آشنایی زیادی ندارند تمرکز دارد. در این مقاله ما قصد داریم به هشت تفاوت بزرگ فاینال فانتزی 14 با سایر بازی های این ژانر بپردازیم.
داستانی که با داستان بازی های تک نفره رقابت می نماید
برجسته ترین شاخصهٔ بازی های فاینال فانتزی همواره داستان آنها بوده است و فاینال فانتزی 14 نیز با حرارت و اشتیاق دنباله روی این سنت است. در حقیقت به نظرم می گردد گفت که داستان یکی از تمرکزهای اصلی بازی است که در جهان بازی های MMO اتفاق رایجی نیست. قرار گرفته در سرزمین Eorzea، فاینال فانتزی روایتگر داستانی فراگیر دربارهٔ جنگجوی نور (Warrior of Light) است، قهرمانی برگزیده شده با قدرت تماشا روح افراد با استفاده از چیزی به نام اِکو. علی رغم چند نفره بودن بازی، فاینال فانتزی 14 تعدادی شخصیت مرکزی دارد که در قالب تیم عمل می نمایند. این شخصیت ها در کنار جنگجوی نور شما به روش های شگفت انگیزی رشد و تغییر می نمایند و روابط عمیق و پیچیده ای با بازیکن برقرار می نمایند.
با اینکه هر بستهٔ الحاقی داستان تازهی دارد، هر یک از این داستان ها عملاً قدم بعدی در یک خط داستانی بزرگ تر هستند. آن چیزی که به فاینال فانتزی 14 مجذوب کنندهیت بیش از حد می دهد موضوعات عمیقاً انسانی و احساساتی است که دائماً به سراغ آنها می رود. Heavensward به تب و تاب مذهبی و چرخهٔ انتقام می پردازد، Stormblood روایتگر شورش علیه سرکوب است، Shadowbringers ماهیت قهرمانان را ساختارشکنی می نماید و Endwalker سوال های بزرگی دربارهٔ معنای زندگی می پرسد. در حالی که این موضوعات مرکزی در داستان های بازی رسوخ نموده اند، روایت های گسترده و فراگیر نیز کار خوبی در پرداختن به جهان بازی و سیاست های آن انجام می دهند و به سرزمین Eorzea و باقی بخش های جهان حس و حال واقعی بودن می بخشند.
می توانید فاینال فانتزی 14 را به تنهایی بازی کنید
با اینکه فاینال فانتزی 14 یک بازی چند نفره است شما می توانید بخش قابل توجهی از آن را به تنهایی تجربه کنید. اگر می خواهید بازی را آغاز کنید و داستان آن را تجربه کنید سیستم های فراوانی وجود دارند که به شما اجازه می دهند این کار را با تعامل حداقلی با دیگر بازیکنان به انجام برسانید. بیشتر سیاه چال های مرتبط به داستان را می گردد با استفاده از Trust تکمیل کرد که شخصیت های غیرقابل بازی هستند که در قالب اعضای تیم شما عمل می نمایند. البته اغلب ماموریت های داستانی را نیز می گردد به تنهایی بازی کرد. این بدین معناست که شما یک جهان بزرگ و داستانی مجذوب کننده با صدها ساعت محتویات خواهید داشت. تنها زمانی که احتیاج به افراد دیگر دارید وقتی است که می خواهید محتویات هشت نفره را انجام دهیم مثل Trial ها اما اگر کسی را نمی شناسید که فاینال فانتزی 14 را بازی می نماید می توانید از قابلیت matchmaking بازی بهره ببرید و سیستم Roulette به این معناست که همواره بازیکنانی برای یاری به تکمیل محتویات بازی حضور دارند.
می توانید هر کاری بخواهید با یک شخصیت انجام دهید
یکی از تفاوت های بزرگ میان فاینال فانتزی 14 و دیگر بازی های MMO این است که همه چیز در بازی را می گردد با یک شخصیت انجام داد: هر ماموریت، هر کار (job)، هر سیاه چال. در فاینال فانتزی 14 شما می توانید تمامی کارها را با یک شخصیت یاد بگیرید و هر موقع خواستید بین آنها انتخاب کنید. این به این معناست که لازم نیست برای تماشا و تجربهٔ هرکلاس یک شخصیت تازه بسازید یا به فرقه های دیگر ملحق شوید. علاوه بر این، تمامی محتویات فاینال فانتزی 14 به گونه ای طراحی شده اند که تا حد ممکن دسترسی پذیر باشند. به این معنی که اگر می خواهید همه چیز را در قالب یک DPS بدون احتیاج به Tank و Healer انجام دهید این کار شدنی است. سیستم های matchmaking و party در فاینال فانتزی 14 با هدف راحت تر کردن تجربه محتویات برای بازیکنان ساخته شده اند.
کارها/کلاس ها فقط یک بیلد دارند
فاینال فانتزی 14 حاوی کارهای متفاوتی می گردد و تنوع زیادی در هر نقش و کار دیده می گردد. هر چند، هر کار مجموعه مهارت های به خصوصی دارد که مشمول هرکس که آن را انتخاب کند می گردد. برخلاف دیگر MMOها، هیچ بلید جایگزینی که بتوانید بسازید و یا راه های متفاوت دیگری برای بازی کردن با یک کلاس به خصوص وجود ندارد. پس اگر دارید با کلاس Dragoon بازی می کنید فقط یک مجموعه مهارت وجود دارد که شما آنها را یاد می گیرید. برای تعدادی از بازیکنان این شاید بیشتر یک نقطه ضعف باشد اما برای افرادی که خیلی با ژانر MMO آشنایی ندارد به این معناست که مجبور نیستند بین بیلدها و گزینه های مختلف جابه جا شوند و می توانند بر روی یاد گرفتن ابعاد و زوایا هر کار تمرکز نمایند. علاوه بر این در این حالت شما فرصت بیشتری برای انتخاب کارهای دیگر خواهید داشت.
بازی به خوبی با کنترلر قابل بازی است
بازی های MMORPG به طور سنتی بازی های رایانه های شخصی در نظر گرفته می شوند اما در طول سال ها کوشش نموده اند تا راه خودشان را به سوی کنسول ها باز نمایند. در این مورد هم فاینال فانتزی 14 با پشتیبانی از کنترلر خود گوی سبقت را تقریباً از تمامی بازی های MMO دیگر ربوده است. تجربهٔ فاینال فانتزی 14 با استفاده از کنترلر به اندازهٔ کیبورد و ماوس شدنی است. اسکوئر انیکس وقت و انرژی زیادی بر روی محقق کردن این ایده نموده که زمان زیادی برای یادگیری از بازیکنان نمی گیرد. به صورت دیفالت، شما دسترسی سریع به 16 عمل متفاوت در حین استفاده از کنترلر دارید. به جز این، موارد جزئی دیگری مثل Cross Hotbar وجود دارد که می توانید با استفاده از آن اعمال بیشتری را اضافه کنید. دیگر عناصر مثل چرخیدن بین متحدان برای بازیابی سلامت با فشاردادن دکمه هایی که برای بازیکن راحت و سریع هستند قابل انجام است.
فاینال فانتزی 14 برای وقت بازیکنان احترام قائل است
فاینال فانتزی 14 دارای صدها ساعت محتویات است و تجربهٔ تمامی آنها کار ساده ای نیست. با این وجود این بازی کار فوق العاده ای در احترام گذاشتن به زمان بازیکن انجام می دهد و مطمئن می گردد شما همواره به شکلی مورد پاداش قرار گرفته یا مجذوب کاری هستید. خارج از داستان اصلی هیچ چیزی در فاینال فانتزی 14 اجباری نیست و شما همواره می تواند تصمیم بگیرید تا چه حد می خواهید با دیگر محتویات موجود در بازی سروکله بزنید. بازی به شکلی طراحی شده که شما مجبور نیستید صدها ساعت وقت صرف آن کنید تا بتوانید محتویات به خصوصی را تجربه کنید. البته تنها استثنای این قاعده سخت ترین ریدهای در دسترس در هر زمان ممکن هستند. اگر می خواهید داستان اصلی را دنبال کنید شما تمامی لول هایی که لازم دارید را با انجام دادن ماموریت ها و سیاه چال های داستانی به دست می آورید اما تعدادی از ماموریت های جانبی سخت تر ارزش انجام را دارند زیرا در آنها داستان ها یا مکانیک های منحصر به فردی وجود دارد. علاوه بر این شما می توانید تجهیزات تازه را به روش های متفاوت از raid های تازه تا market board به دست بیاورید. سوای از این موارد، تیم سازنده دربارهٔ اینکه می خواهند بازیکنان به خودشان استراحت دهند نیز صحبت نموده اند و کارگردان نائوکی یوشیدا پیش از این خاطر نشان نموده که هر روز بازی نکردن اشکالی ندارد.
محتویات قدیمی از مد نمی افتند
یکی از ویژگی های فوق العادهٔ فاینال فانتزی 14 این است که شما می توانید تمامی محتویاتی که تا به امروز عرضه شده اند را بازی کنید. هر محتوایی که از زمان عرضهٔ مجدد بازی به عنوان A Realm Reborn تا حال حاضر منتشر شده است هنوز هم در دسترس بازیکنان واقع شده است و اغلب اوقات دچار تغییرات شده یا بهبود یافته است. تنها استثنای این قانون رویدادهای فصلی زمانی یا همکاری ها مثل Fall Guys و ماموریت های کراس اور با Final Fantasy 15 هستند. البته این رویدادهای زمانی نیز بیشتر اوقات دوباره به بازی بازمی گردند. به جز این، اسکوئر انیکس هیچ محتوای قدیمی را نبسته و از دسترس بازیکن خارج ننموده است و تیم سازنده ماموریت های داستانی قدیمی، ریدها و دیگر محتویات را آپدیت نموده اند تا با آنچه که در آپدیت های مدرن تر فاینال فانتزی 14 دیده می شوند همخوانی پیدا نمایند.
سازندگان به فیدبک طرفداران گوش می دهند
یکی از دلایل اصلی موفقیت فاینال فانتزی 14 در طول این سال ها شفافیت و تعهد تیم سازندهٔ آن است. این رابطه میان طرفداران و تیم سازنده به قدری مستحکم است که بازیکنان به کارگردان و تهیه نماینده نائوکی یوشیدا نام خودمانی یوشی پی را داده اند. بازی های MMO دیگری وجود دارند که در پاسخ به فیدبک طرفداران عالی عمل می نمایند اما فاینال فانتزی 14 در طول دهه گذشته باعث شکل گیری این روال شده است. هرچند ماه یکبار یوشیدا لایو استریم Letter From the Producer را برگزار می نماید که به جزئیات تغییرات و موارد اضافه شده ای که با هر پچ همراه است می پردازد. اغلب اوقات در طول این استریم یوشیدا و دیگر اعضای تیم به طور مستقیم به فیدبک بازیکنان پاسخ می دهند. البته برقراری تعادل در این شرایط لازم است زیرا یوشیدا و تیمش نمی توانند با هرچیزی که بازیکنان می خواهند خودشان را تطابق دهند. با این حال در طول این سال ها تغییرات معناداری در تفاوت بین کارها، گزینه های انفرادی بیشتر، محتویات متنوع و موارد دیگر انجام شده است. در مصاحبه ای با Newsweek در سال 2017، یوشیدا فلسفهٔ تیم سازنده را به مطمئن شدن از اینکه داریم این بازی را با هم پرورش می دهیم و تیم سازنده دشمن بازیکنان نیست. ما همه فاینال فانتزی 14 را دوست داریم و می خواهیم به صورت متحدان دور هم جمع شویم. پل ارتباطی باید دو طرفه باشد نه یک طرفه. توصیف کرد.
منبع: IGN
منبع: دیجیکالا مگ