کرمانشاه تا نیمه آبان میزبان هیچ پرنده ای نبود

به گزارش مجله نیلوفری، معاون محیط طبیعی محیط زیست استان، سال جاری با وجود آنکه آبان از نیمه گذشته، اما تا به امروز هیچ پرنده ای به کرمانشاه نیامده است.

کرمانشاه تا نیمه آبان میزبان هیچ پرنده ای نبود

فرشاد فتاحی معاون محیط طبیعی محیط زیست استان با بیان اینکه هر سال تقریبا از نیمه آبان شاهد ورود پرندگان مهاجر به کرمانشاه بودیم، گفت : سال جاری تا کنون خبری از ورود این پرندگان به استان نیست.

وی ادامه داد: حتی زمان هایی را داشتیم که پرندگان از اواخر مهر ماه وارد کرمانشاه می شدند، اما شرایط آب و هوایی و تغییرات اقلیمی اکنون شرایط را تغییر داده است.

معاون محیط طبیعی محیط زیست استان کرمانشاه علت تاخیر ورود پرندگان را شرایط آب و هوایی دانست و بیان کرد: زمانی که افت دما در عرض های شمالی رخ دهد این پرندگان به سمت عرض های پایین تر از جمله ایران می آیند، اما اکنون افت دما هنوز قابل توجه نبوده است.

فتاحی زمان ورود پرندگان به استان را وابسته به تغییرات دما و بارندگی ها اظهار داشت و یادآور شد: این پرندگان پس از ورود به استان، با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است تا بهمن و اسفند نیز در کرمانشاه بمانند و بعضی از آن ها حتی جوجه ریزی انجام می دهند.

وی با اشاره به اینکه عمده پرندگان مهاجر شامل پرندگان آبزی و کنارآبزی هستند، اظهار داشت: هر سال شاهد ورود هزاران غاز خاکستری، اگرت کوچک و بزرگ، سرسبز، حواصیل سفید و خاکستری و ... به کرمانشاه هستیم.

به گفته معاون محیط زیست استان کرمانشاه، این پرندگان عمدتا در حاشیه رودخانه ها، سراب ها، دریاچه سد ها و ... مستقر می شوند.

فتاحی اظهار کرد: سرشماری پرندگان نیز مانند سال های گذشته از دی شروع شده و به مدت یک ماه در تمام سایت هایی که امکان فرود و حضور پرندگان وجود دارد، ادامه خواهد داشت.

وی از تشدید حفاظت از پرندگان به محض ورود آن ها به استان اطلاع داد و تاکید نمود: از مردم هم تقاضا داریم از شکار این پرندگان، زنده گیری و حتی تغذیه دستی آن ها خودداری نمایند .

خبرنگاران کرمانشاه کرمانشاه

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 آبان 1401 بروزرسانی: 19 آبان 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2030

به "کرمانشاه تا نیمه آبان میزبان هیچ پرنده ای نبود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کرمانشاه تا نیمه آبان میزبان هیچ پرنده ای نبود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید