کتاب فوتبال و سینما در بوشهر رونمایی شد

به گزارش مجله نیلوفری، نویسنده کتاب فوتبال و سینما در حاشیه این آیین به خبرنگار خبرنگاران در بوشهر گفت: این کتاب با نگاهی تحلیلی و گفتمان محور در دو فصل با عناوین مطالعات فرهنگی در باب فوتبال و مطالعات فرهنگی در باب سینما در 142 صفحه به همت نشر پاتیزه بوشهر منتشر شده است.

کتاب فوتبال و سینما در بوشهر رونمایی شد

حمید موذنی در مورد انتخاب این دو حوزه برای خلق این کتاب شرح داد: فوتبال و سینما به مثابه دو عنصر معناساز در دنیا معاصر، هر کدام اسطوره های خود را به همراهی و همزیستی با سوژه انسانی فراخوانده اند؛ گویا که اسفندیار (رویین تن شرقی) چشمان خود را و آشیل (رویین تن غربی) پاشنه های خود را با دیکدیگر معاوضه نموده اند.

وی اضافه کرد: با این تعویض، اسطوره های شرق و غرب، از نقاط ضعف و محدودیت های خویش رهایی یافته و رویین تنی خود را به کمال رسانده و سپس آن را در اختیار انسان مدرن گذاشته اند تا با مفصل بندی بین این دو عنصر معناساز، دنیا خویش را تعریف و تفسیر نمایند و نقصان، فقدان و ناکارآمدی دنیا سنت را در دنیا مدرن به تکامل بکشانند.

این نویسنده و جامعه پژوه بوشهری توضیح داد: در حقیقت دو اسطوره فوتبال و سینما در شبکه معانی و مفاهیم در دنیا مدرن، ضعف پاشنه ها و بینایی چشمان را با معاوضه به قدرت تبدیل نموده تا هژمونی نشانه های خود را بر زندگی و زیست سوژه ها اعمال نمایند.

موذنی با بیان اینکه این کتاب در دو فصل اول و دوم به صورت بندی گفتمانی این فضای معناساز در مدرنیته پرداخته است، گفت: در بخش ضمیمه نیز به مطالعات فرهنگی در باب بافتار ایران مدرن می پردازد و نگاه خیره خود را به سوی نقصان معنا در دنیا ایرانی معطوف می دارد تا چشم اسفندیار (گریز از آزادی) و پاشنه آشیل (تجددهراسی) مدرنیته را در فرهنگ ایرانی جست وجو کند.

این روزنامه نگار در انتها یادآور شد: فوتبال و سینما (پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرنیته) به طور خلاصه با ساختاری منظومه ای و بریکولاژگونه به تفسیر نشانه های معناساز در کنش های اجتماعی و فرهنگی در متن فوتبال و سینما در دنیا می پردازد و سپس با نگرشی دنیای- محلی به ضعف حس بینایی در دنیا معناها و نشانه های فرهنگ ایرانی پرداخته می گردد.

یادآوری می گردد، فوتبال و سینما (پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرنیته) نوشته حمید موذنی زمستان 1400 به همت نشر پاتیزه راهی بازار کتاب شده است. بعلاوه از این نویسنده، روزنامه نگار و جامعه پژوه بوشهری در امسال کتاب تاریخ فوتبال بوشهر به همت نشر آغاز نیز منتشر شده است.

کتاب های بازنگری انتقادی، تاریخ سینمای بوشهر، سینما در بوشهر، تاریخ عکاسی در بوشهر، فوتبال و سینما، پاشنه اسفندیار و چشم آشیل مدرن و مجموعه عکس لنگرگاه همیشگی ام بوشهر از دیگر آثار حمید موذنی است که در سال های گذشته روانه بازار کتاب شده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 اسفند 1400 بروزرسانی: 25 اسفند 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1858

به "کتاب فوتبال و سینما در بوشهر رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب فوتبال و سینما در بوشهر رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید