چرا ارباب حلقه ها جنجالی شد؟ از نژادپرستی تا ریش زن ها!

به گزارش مجله نیلوفری، پخش دو قسمت ابتدایی سریال ارباب حلقه ها؛ حلقه های قدرت حرف و حدیث های زیادی را در شبکه های مجازی ایجاد کرد. این جنجال ها باعث شد که استودیوی آمازون برای انتشار نظرات مخاطبان محدودیت هایی را ایجاد کند.

چرا ارباب حلقه ها جنجالی شد؟ از نژادپرستی تا ریش زن ها!

خبرنگاران | بعد از انتشار دو قسمت اول سریال ارباب حلقه ها؛ حلقه های قدرت، خیلی زود جنجال ها و بحث های داغی دربارۀ آن در رسانه ها آغاز شد.

به گزارش خبرنگاران ؛ اختلاف نظر ها واقعا زیاد بود. تقریبا هیچ کس انکار نمی کرد که جلوه های بصری سریال فوق العاده و خیره نماینده است، اما دربارۀ کیفیت داستان پردازی و روایت فیلم چنین اتفاق نظری وجود نداشت. ولی دایرۀ جنجال ها فراتر از صرف انتقاد به داستان سریال بود.

موضوع نژادپرستی

یکی از مباحثی که در خصوص سریال مطرح شد دربارۀ حضور بازیگران رنگین پوست بود. مثلا لنی هنری در نقش یکی از نیاکان هابیت ها (هارفوت ها) ظاهر شده و این باعث واکنش منفی برخی از مخاطبان شده بود. آن ها از زاویه ای نژادپرستانه به حضور بازیگران سیاه پوست در نقش های محبوبشان اعتراض داشتند.

این گونه دیدگاه ها باعث شد که استودیوی آمازون انتشار نظرات کاربران را 72 ساعت به تاخیر بیاندازد تا از بمباران سریال با دیدگاه های منفی جلوگیری کند. آن ها تیمی را مسئول آنالیز نظرات کردند تا فقط نظراتی را منتشر نمایند که دیدگاهی واقعی دربارۀ کیفیت سریال ارائه می کردند. اما این ماجرا یک طرف دیگر هم دارد؛ یعنی این نگرانی وجود دارد که آمازون با این کار دیدگاه کسانی که واقعا از کیفیت سریال راضی نیستند را نادیده گرفته باشد.

موضوع لهجه ها

در این سریال هارفوت ها (که نیاکان هابیت ها به حساب می آیند) لهجه و سیمای ایرلندی دارند. حتی در صحنه های مربوط به آن ها از موسیقی شبیه به موسیقی فولکلور ایرلندی استفاده شده است. این نکته ای است که اعتراض برخی از بینندگان را برانگیخته است. آن ها این تصویر را با کاریکاتور های ضد ایرلندی قرن نوزدهم مقایسه نموده اند.

موضوع ریش زن ها!

در کتاب ارباب حلقه ها؛ دو برج گفته شده که یکی از ویژگی های کوتوله ها این بود که زنانشان هم ریش داشتند و بنابراین نمی شد چهرۀ زنان و مردان کوتوله را از هم تشخیص داد. حالا برخی از مخاطبان می گویند که چرا در سریال، چهرۀ پرنسس دیسا (با بازی سوفیا ناموِت) کاملا زنانه است و موی قابل تشخیصی روی صورتش ندارد؟ از نظر این منتقدان این یعنی سریال به داستان اصلی که تالکین نوشته وفادار نمانده است.

موضوع زره گالادریل

گالادریل به نوعی شخصیت اصلی سریال به شمار میرود. برخی از هواداران سرسخت رمان های تالکین به این نکته اشاره نموده اند که روی زره گالادریل یک ستارۀ هشت پر نقش بسته که نشان خاندان فیانور است. اما بر طبق داستان اصلی، گالادریل علیه خاندان فیانور سوگند خورده است و اتحادی با آن ها ندارد که بخواهد نشان آن ها را روی زرهش حک کند.

همانطور که می بینید انواع و اقسام بحث و جنجال های ریز و درشت دربارۀ این سریال به وجود آمده است. اما آیا این جور مسائل ربطی به کیفیت سریال دارند؟ آیا نظر منفی مخاطبان فقط به خاطر مسائلی از این دست بوده است؟ به نظر می رسد که در این فضا خیلی نمی گردد به انتقاد ها یا تحسین ها اعتماد کرد؛ هر کس باید خودش بعد از تماشا قسمت های اول، دربارۀ اینکه سریال را دنبال کند یا آن را کنار بگذارد به نتیجه برسد.

منبع: فرادید
انتشار: 23 شهریور 1401 بروزرسانی: 23 شهریور 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2004

به "چرا ارباب حلقه ها جنجالی شد؟ از نژادپرستی تا ریش زن ها!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا ارباب حلقه ها جنجالی شد؟ از نژادپرستی تا ریش زن ها!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید