مگی اُفارل برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شد

به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین،، مگی اُفارل، نویسنده بریتانیایی-ایرلندی پیروز شد سه برنده پیشین بوکر را کنار بزند و برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا در سال 2020 گردد.

مگی اُفارل برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شد

هشتمین داستان اُفارل با مرگ پسر یازده ساله ویلیام شکسپیر شروع می گردد و ارتباط پدر و مادر این کودک را نشان می دهد. اُفارل می گوید پیش از همنت سه کتاب دیگر نوشت تا همنت را ننویسد. علاقه اش به هملت در دوره نوجوانی شکل گرفت. در مدرسه معلم انگلیسی به اسم آقای هندرسون داشتم. اگر او نبود و بدون درس هایی که در نوجوانی از ادبیات به من آموخت قطعا هیچ کتابی به خصوص همنت را نمی نوشتم.

نام های بزرگی در جایزه سال جاری برای به دست آوردن جایزه 30 هزار پوندی رقابت می کردند. منتل، که پیش از این دو بار برنده جایزه بوکر شده است، با کتاب آینه و چراغ در فهرست اولیه حضور داشت. آن اینرایت و برناردین اواریستو، دو برنده پیشین بوکر هم در فهرست اولیه حضور داشتند. آن اینرایت با داستان بازیگر و برناردین اِواریستو با دختر، زن، دیگری در این فهرست حضور داشتند اما در نهایت مگی اُفارل به عنوان برنده سال جاری معرفی گردید.

مارتا لین، رییس هیئت داوران سال جاری جایزه داستانی زنان بریتانیا می گوید داستان اُفارل حقیقتاً داستانی شگفت انگیز و برنده ای منحصر به فرد است: حسی عمیق از تجربه انسانی را ارائه می نماید که بسیار ماندگار است و در عین حال به روزگار کنونی شباهت زیادی دارد.

ماه جولای بود که فهرست اولیه بوکر اعلام شد و نام مگی اُفارل در شگفتی تمام از فهرست حذف شده بود. تصمیم که مورد انتقاد شخصیت های ادبی چون ویلیام ساتکلیف، همسر مگی و نویسنده شناخته شده انگلیسی نهاده شد. ساتکلیف گفته بود: نمی دانم که یک نویسنده بریتانیایی دیگر چه کاری باید انجام دهد تا در جایزه ادبی معتبری در کشور خودش دیده گردد.

هیئت داوران به ریاست مارتا لین فاکس برای انتخاب فهرست اولیه 152 رمان را برررسی نموده بودند.

جایزه ادبیات داستانی زنان، که پیش از این با عنوان جایزه اورنج یا بیلیز شناخته می شد، مهم ترین جایزه ادبی بریتانیا برای نویسندگان زن است که به صورت سالیانه برگزار می گردد و اولین بار در سال 1996 و برای بزرگداشت اصالت و فزونی آثار زنان در سراسر جهان تشکیل شده است.

پیش از این نویسندگانی چون زادی اسمیت، لیونل شیور، چیماماندا آدیچی، کامیلا شمسی و نائومی آلدرمن برنده این جایزه شده اند. سال گذشته ازدواج آمریکایی نوشته تایری جونز، نویسنده آمریکایی به عنوان برگزیده جایزه زنان انتخاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 7 آبان 1399 بروزرسانی: 7 آبان 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1084

به "مگی اُفارل برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مگی اُفارل برنده جایزه ادبیات داستانی زنان بریتانیا شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید