هنر مرواربافی ملایر قابلیت جهانی شدن را دارد

به گزارش مجله نیلوفری، ایرنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، هنر مرواربافی ملایر قابلیت جهانی شدن را دارد.

هنر مرواربافی ملایر قابلیت جهانی شدن را دارد

لیلا غفاری، معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر در جلسه ستاد ارتقای شاخص های روستای ملی مروار بافی داویجان گفت: هنر مرواربافی ملایر آذر سال گذشته پس از ارزیابی های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ثبت ملی شد.

وی اضافه کرد: بیشترین حجم فراوری مروار در دهستان موزاران و روستاهای داویجان، رضوانکده و گوراب شهرستان ملایر است که روستای داویجان در زمینه فراوری این هنرسنتی قابلیت لازم را برای ثبت به عنوان روستای ملی صنایع دستی داشت.

معاون برنامه ریزی و توسعه فرمانداری ویژه ملایر ادامه داد: به همین دلیل زیرساخت ها و شاخص های این هنر ملی باید براساس آیتم های وزارت میراث فرهنگی توسعه یابد تا بتوانیم به عنوان دومین هنر صنایع دستی این شهرستان پس از مبلمان منبت، آن را به ثبت جهانی برسانیم.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر نیز بیان نمود: در راستای توسعه هنر مرواربافی و انجام اقدامات برای ثبت جهانی این هنر پس از ملی شدن آن، ستاد دائمی ارتقای شاخص های مرواربافی در این شهرستان دایر و کمیته های زیر مجموعه آن نیز تشکیل شد.

ابراهیم جلیلی اضافه کرد: در جلسه این ستاد ساخت تندیس مروار در روستای گوراب و داویجان با همکاری بخش خصوصی و تکمیل المان ساخته شده به وسیله میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این شهرستان و دهیاری در دستور کار نهاده شد.

وی اظهار داشت: این سومین جلسه ستاد ارتقای شاخص های روستای ملی مروار بافی داویجان است که مقرر شد سیما و منظر روستایی و راستا منتهی به روستا با کاشت مروار تغییر کند و به عنوان یکی از مهمترین اولویت ها اجرایی شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون برترین فرصت برای کاشت مروار در میادین و بلوارها، ورودی روستا و درب منازل است، با یاری دهیاری، بخش خصوصی و هنرمندان طی 10 روز آینده به انجام خواهد رسید.

جلیلی بعلاوه فروش انواع سبد در مغازه های راستا روستای گوراب و داویجان را یکی از شاخص های مهمر برشمرد و اضافه کرد: در حال حاضر نامگذاری خیابان و کوچه های روستای داویجان با عناوین مرتبط با مروار اجرا شده و درج عنوان انگلیسی این نامگذاری ها نیز بزودی انجام خواهد شد.

وی گفت: زیرساخت های این روستا رو به پیشرفت است و امیدواریم با تکمیل زیرساخت و شاخص های مورد نظر، شرایط برای ثبت جهانی هنر مروار بافی ملایر فراهم شود.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر درباره فرایند تهیه مروار گفت: مرواربافان پس از کشت و برداشت مروار، ترکه آن را انبار نموده و بتدریج پس از گرفتن زوائد آن، ترکه ها را از طول به سه یا چهار قسمت تقسیم نموده و آن ها را در پاتیل های مخصوصی با آب می جوشانند و لایه رویی آن را می گیرند و پس از خشک شدن برای بافتن از آنها استفاده می نمایند.

جلیلی با بیان اینکه مروار دارای ویژگی های خاص خود بوده و رنگ آن زرد است، اضافه کرد: مروار وقتی با روغن جلا می خورد، به رنگ طلایی درمی آید و پس از بافتن مروار، باید آن را حدود 48 ساعت در معرض آفتاب بگذارند تا رنگ آنها روشن تر شده و به رنگ طلایی درآید.

وی در خصوص محصولات فراوریی مروار نیز به فراوری انواع سبـد گرد کوچک و بزرگ، سبد بیضی کوچک و بزرگ، سبد قایقی کوچک و بزرگ، کاسه در میزان های مختلف، سبد کشکولی، سبد جای میوه، سبد پنجره ای، ساک پیک نیک، سبد دوطبقه و سبد سه طبقه، جای لباس، جای بچه، جای روزنامه، انواع لوستر، انواع شکلات خوری، جای سوزن و نخ، جای تخم مرغی، میز و جایگاه و مبل و محصولات متنوع دیگر اشاره نمود.

منبع: همگردی
انتشار: 20 خرداد 1401 بروزرسانی: 20 خرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1929

به "هنر مرواربافی ملایر قابلیت جهانی شدن را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر مرواربافی ملایر قابلیت جهانی شدن را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید