هشدار؛ بارش شدید باران در برخی استان ها، طوفان حاره ای در راه سواحل مکران

به گزارش مجله نیلوفری، سازمان هواشناسی با صدور هشداری نسبت به بارش باران شدید در برخی استان های شمال و شمال شرق کشور و نزدیک شدن طوفان حاره ای به نوار ساحلی و جنوب استان سیستان و بلوچستان خبر داد.

هشدار؛ بارش شدید باران در برخی استان ها، طوفان حاره ای در راه سواحل مکران

به گزارش خبرنگاران، در هشدار نارنجی رنگ هواشناسی آمده است که بارش شدید باران امروز (8 مهر) در استان های گیلان، شمال و شرق اردبیل و شمال آذربایجان شرقی و تداوم آن طی فردا (9 مهر) در گیلان و شمال و شرق اردبیل پیش بینی می شود. فعالیت این سامانه در منطقه ها مرتفع و کوهستانی با رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی همراه خواهد بود و انتظار می رود که شنبه (10 مهر) در استان گیلان به فعالیت خود ادامه دهد.

سازمان هواشناسی در ادامه این هشدار نسبت به بالا آمدن سطح آب رودخانه ها، آبگرفتگی معابر، سیلاب و طغیان رودخانه ها و مسیل ها، لغزندگی و کاهش دید در جاده ها هشدار داده و به اجتناب از تردد و توقف در حاشیه رودخانه ها، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه ها و مسیل ها، پرهیز از صعود به ارتفاعات، احتیاط در تردد در جاده ها، بازگشایی دهانه پل ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه های موقتی و ضعیف همچون گلخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی توصیه کرده است.

سازمان هواشناسی همچنین در ادامه این هشدار نسبت به ناپایداری جوی متاثر از نزدیک شدن چرخند حاره ای خبر داده و آورده است: رگبار و رعد و برق، وزش باد خیلی شدید در جنوب سیستان و بلوچستان به ویژه در نوار ساحلی این استان از شنبه تا یکشنبه (10 تا 11 مهر) مورد انتظار است.

در چنین شرایطی سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی، خسارت وارده ناشی از وزش باد خیلی شدید، آبگرفتگی معابر، لغزندگی و کاهش دید در جاده ها انتظار می رود. از این رو خودداری از تردد و توقف در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها، آمادگی فرمانداری ها و دستگاه های امدادرسان، پرهیز از توقف، تردد و چرای دام در کنار رودخانه ها و مسیل ها، احتیاط در تردد در جاده ها، بازگشایی دهانه پل ها و آبروها، استحکام بخشی به سازه های موقتی و ضعیف همچون گلخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی توصیه می شود.

به گزارش خبرنگاران، در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش بینی می شود که پدیده ای جوی اثرات منفی در پی داشته باشد و خسارت های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده باش دستگاه های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت زا صادر می شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 مهر 1400 بروزرسانی: 27 مهر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1698

به "هشدار؛ بارش شدید باران در برخی استان ها، طوفان حاره ای در راه سواحل مکران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار؛ بارش شدید باران در برخی استان ها، طوفان حاره ای در راه سواحل مکران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید