نسخه کامپیوتر God of War Ragnarok یک بازی با کیفیت با چند مشکل کوچک است
به گزارش مجله نیلوفری، حدود دو سال از عرضه بازی خدای جنگ رگناروک (God of War Ragnarok) روی کنسول پلی استیشن 5 می گذرد و حال نوبت به نسخه کامپیوتر این بازی رسیده است. همانطور که انتظار می رفت این بازی با شرایط بسیار خوبی در کامپیوتر وارد شده و عملکرد بهینه ای دارد. بازی رگناروک در کل یک بازی بسیار با کیفیت در پلتفرم پلی استیشن است و داستان بسیار جذابی دارد. از طرفی شرکت سازنده به برترین نحو این بازی را از لحاظ گیم پلی و جهان طراحی نموده تا هماهنگی خوبی با داستان داشته باشد و در نتیجه تجربه آن ارزش بسیار زیادی دارد.
نکته جالب اینجاست که بازی رگناروک نسبت به بازی قبلی خدای جنگ که وارد کامپیوتر شد، عملکرد بهتری دارد. در اصل شرکت سازنده توانسته تجربه این بازی را بسیار بهینه کند و یک نسخه منتقل شده در کامپیوتر بسیار خوب را طراحی کند.
بازی خدای جنگ رگناروک نسبت به قبل پیشرفت تکنیکی زیادی داشته است. اولین چیزی که توجه شما را جلب می نماید حرکت بازی از دیرکت ایکس 11 (Direct X 11) به 12 است که باعث می گردد بازی از لحاظ رندر و شیدر (Shader) عملکرد بهتری داشته باشد. در این بازی ما شاهد Precompilation یا رندر قبل از اجرا هستیم که واقعاً جوابگو است. به این شکل که شما دیگر مسائل عملکردی را مشاهده نخواهید کرد و به رجحانن نحو بازی را تجربه می کنید.
این روند نو باعث شده که بازی رگناروک یکی از رجحانن بازی های سونی باشد که برای کامپیوتر عرضه شده است. در اصل این بازی رجحانن و روان ترین تجربه را در اختیار کاربران قرار داده که به این معناست ما شاهد مسائل عملکردی و افت فریم دراین بازی نیستیم. قطعاً امکان دارد که در چند ساعت بازی شما با مسائل دیگری روبرو شوید ولی در کل یک تجربه بسیار روان و با کیفیت را به کاربران ارائه می دهد.
پیشرفت دیگر این بازی در زمینه تجربه کاربر و رابط کاربری است. به این شکل که این بازی برای مانیتورهای اولترا واید نیز بهینه شده و از طرفی منوی بازی نیز بهتر شده است. این موضوع نشان می دهد که شرکت سازنده واقعاً برای این نسخه از بازی زحمت کشیده و کوشش نموده تا رجحانن طراحی را در این بازی داشته باشد. همینطور اینکه انیمیشن های بازی یا هر شاخصه دیگر به طور کامل برای پلتفرم کامپیوتر بهینه شده و نشان می دهد که شرکت سازنده واقعاً به فکر کاربران کامپیوتر بوده است.
منوی بازی توجه شما را جلب خواهد نمود
چیزی که باعث می گردد منوی بازی خدای جنگ رگناروک قوی باشد قابلیت ارائه تغییرات به صورت همزمان است. به این شکل که هر تغییری که شما در بازی ایجاد کنید در منو به شما نشان داده خواهد شد. روند کار هم به این صورت است که هنگامی که شما یک تغییر ایجاد می کنید، منو به صورت شفاف در آمده و تغییرات را شما ملاحظه خواهید کرد.
از طرفی دست شما در ایجاد تغییرات در این بازی بسیار باز است. شما می توانید موارد مختلف را در بازی تغییر داده و حتی سیستم های ارتقاء تصویری که می خواهید را انتخاب کنید. سیستم های ارتقاء تصویر موجود در این بازی هم DLSS شرکت انویدیا، FSR شرکت ای ام دی، XeSS شرکت اینتل و TAAU خود شرکت سانتا مونیکا سازنده بازی است.
یکی از تنظیماتی که در بازی خدای جنگ قبلی وجود داشت حالت Original بود. این تنظیمات به شکلی بود که تجربه بازی قبلی را به شکلی که در کنسول پلی استیشن 4 وجود داشت به کاربران ارائه می داد. این حالت در بازی نو خدای جنگ وجود ندارد و در کل شما نمی توانید کیفیت بازی را چندان بهتر است نسخه پلی استیشن 5 بکنید. تنها ارتقائی که شما در دست دارید همین سیستم های ارتقاء تصویر است که باید با توجه به کارت گرافیکی که دارید یکی از این موارد را انتخاب بکنید تا رجحانن نتیجه را دریافت بکنید.
از لحاظ تنظیمات مشابه در نسخه کامپیوتر حالت Quality کنسول به صورت Ultra در آمده و حالت Performance به شکل Medium یا Low است. همانطور که می دانید این موارد روی نرخ فریم و کیفیت بصری بازی تأثیر گذاشته و باعث می گردد که تجربه بازی تا حد زیادی تغییر بکند. البته اگر سیستم شما قدرتمند باشد تغییر در ای حالت ها تأثیر چندانی روی عملکرد بازی نخواهد داشت.
نسخه پلی استیشن 5 در چندین بخش رجحان دارد
چیزی که قابل توجه است اینجاست که در بعضی از حالت ها نسخه پلی استیشن بازی از نسخه کامپیوتر بهتر است. برای مثال نسخه پلی استیشن بازی از سیستم Cubemap Tracing استفاده می نماید. به همین علت با استفاده از این سیستم مسائل بصری بازی کمتری وجود داشته و هماهنگی بیشتری میان سیستم و تصویر وجود دارد. در نتیجه از لحاظ منطقه ای یا کیفیت بصری شما با مسائل کمتری روبرو هستید.
از طرفی بعضی افکت ها نیز در نسخه کامپیوتر بازی وجود ندارد. به این شکل که حالت جادویی که در جنگل در نسخه پلی استیشن وجود دارد در نسخه کامپیوتر نیست. این حالت جادویی در بخش های دیگر هم وجود دارد که در همه این حالات از نسخه کامپیوتر حذف شده است. جابجایی با پورتال (Portal) نیز در نسخه کنسول بازی بهتر از نسخه کامپیوتر است. نکته جالب اینجاست که این تفاوت ها در نسخه پلی استیشن 4 بازی که از هارد دیسک برای بارگذاری بازی استفاده می نماید هم وجود دارد. در نتیجه شرکت سازنده به صورت عمدی تصمیم گرفته این قابلیت ها را در بازی قرار ندهد.
این تفاوت ها در زمینه صدا هم وجود دارد. صداها و دیالوگ ها در نسخه کنسولی بازی به مراتب شفاف تر از نسخه کامپیوتر هستند و به نوعی شرکت سازنده برای این انتقال تمرکز کمتری روی صدا داشته است. باید به این نکته توجه بکنید که سونی همچنان در کوشش است تا نشان بدهد نسخه کنسولی این بازی ها بهتر است پس منطقی است که بسیاری از موارد در نسخه کامپیوتر وجود نداشته باشد یا محدود شده باشد.
مسائل بازی رگناروک روی کامپیوتر
از لحاظ عملکردی بازی خدای جنگ بسیار جالب است. به این شکل که این بازی در کل عملکرد بهینه ای دارد اما این عملکرد روی پردازنده های زن 2 (Zen 2) افت بسیار زیادی دارد. به این شکل که اگر شما پردازنده های نسل سوم شرکت ای ام دی را در کنار نسل هفتم قرار دهید با یک تفاوت بسیار زیاد روبرو خواهید شد. برای مثال در یک بازی مثل درگونز دوگما 2 (Dragons Dogma 2) این تفاوت 95 درصد است ولی این تفاوت در بازی خدای جنگ به 247 درصد رسیده که یک عدد بسیار زیاد است.
بحث اصلی اینجاست که بازی رگناروک به صورت بهینه از پردازنده اصلی و هسته های زن 2 استفاده نمی نماید. همین موضوع باعث شده که نتوانت از پتانسیل این پردازنده ها استفاده نموده و ما با یک تفاوت عملکردی بسیار زیاد روبرو هستیم. در اصل این عدم بهینه بودن در خصوص پردازنده های دیگر وجود ندارد چونکه این حجم از تفاوت در پردازنده های دیگر وجود ندارد. نکته دیگری که باید به آن توجه کرد این است که پردازنده کنسول پلی استیشن 4 به مراتب قدیمی تر از پردازنده های زن 2 است ولی با این حال عملکرد مناسبی به نوبه خود دارد و در نتیfuiجه شما متوجه خواهید شد که این بازی با معماری این هسته ها مشکل دارد.
مورد دیگر تفاوت در فرش کردن و سطوح محیط است. در نسخه قبل از عرضه بازی خدای جنگ پردازنده 7800X3D و کارت گرافیکی RTX 4090 به راحتی می توانستند بازی را در بالاترین حالت در نرخ فریم 70 تا 100 اجرا نمایند. این در صورتی است که رزولوشن بازی نیز بسیار بالا بوده و در مرز 4K قرار داشته است. این نرخ فریم در تمامی محیط ها وجود داشت تا اینکه شما به بخش Realm Between Realms می رسیدید. در اینجا نرخ فریم به 40 کاهش پیدا می کرد.
نسخه ای از بازی که عرضه شد در این منطقه به نرخ فریم 60 رسید. با این حال برای رسیدن به این نرخ فریم شرکت سازنده تصمیم گرفت تا سیستم فرش کردن را ضعیف تر کند و همین موضوع باعث می گردد که اگر شما دقت کنید زمین این محیط بسیار عجیب باشد. هنوز معین نیست که چرا این مشکل پیش آمده ولی در حال حاضر در این منطقه ما شاهد مشکل طراحی زمین هستیم.
اگر شما بازی را در حالت اولترا واید (Ultra Wide) با مسائل نرخ فریم روبرو خواهید شد. در کل استفاده از همچین صفحه نمایشی فشار زیادی به دستگاه شما وارد خواهد نمود و کارت گرافیکی شما بیشتر تحت فشار قرار می گیرد. با این حال این کاهش نرخ فریم در بازی رگناروک تنها به خاطر فشار بیشتر به کارت گرافیک نیست. به علت اینکه بازی حالت منقطع پیدا می نماید و نشان می دهد که فریم ها در زمینه زمانبندی هم مشکل پیدا می نمایند.
تمامی این مسائل با یک به روزرسانی قابل حل هستند. با این حال دو ایراد دیگر نیز باید در اولویت قرار بگیرد تا تجربه رگناروک روی کامپیوتر بهبود زیادی داشته باشد. مورد اول بحث افزایش میدان دید در شاخصه تصویر 16:9 است. این میدان دید در حالت اولترا واید بسیار خوب است اما در حالت 16:9 اصلا زیاد نیست و کاربر را اذیت می نماید. مورد دوم هم در زمینه سیستم های ارتقاء تصویر است. به جز سیستم XeSS سیستم های دیگر در زمینه بازتاب نور و طراحی آب مسائل زیادی دارند که باید در به روزرسانی بعدی رفع بگردد.
تنطیمات بهینه برای تجربه بازی رگناروک روی کامپیوتر
شما می توانید رجحانن تنظیمات این بازی را در جدول زیر مشاهده بکنید. در کل اگر شما این تنظیمات را پیاده بکنید تعادل خوبی میان نرخ فریم و کیفیت تصویر خواهید داشت ولی بعضی موارد ارزش این را دارند که بیشتر به آن ها بپردازیم. دقت کنید که برای تنظیمات شما باید به سیستم خود هم توجه بکنید و نسبت به آن انتخاب بکنید.
تنظیمات مختلف | رجحانن تنظیمات در حالت High | رجحانن تنظیمات در حالت Low |
Textures | High | High |
Models | Medium | High |
Anisotropic Filter | Ultra | Ultra |
Lighting | Ultra | Ultra |
Shadows | Medium | Medium |
Reflections | High | High |
Atmospherics | Medium | Medium |
Ambient Occlusion | Ultra | Ultra |
Tessellation | Ultra | Ultra |
بخواهیم به صورت جزئی آنالیز کنیم حالت Tessellation اثر کمی روی تجربه بازی و عملکرد آن دارد. در نتیجه آن را همواره روی بالاترین حالت ممکن قرار بدهید. همین موضوع برای Lighting هم وجود دارد که با وجود اینکه روی عملکرد بازی اثر می گذارد، اثر آن روی جلوه بصری بازی بیشتر است و به طور کامل آن را خراب می نماید.
چیزی که می توانید در آن تغییر ایجاد کنیم بخش Volumetrics است. افزایش دادن آن اثر زیادی روی عملکرد بازی می گذارد و به همین علت شما بهتر است آن را تا جای ممکن در کمترین حالت خود قرار بدهید. از طرفی باید دقت بکنید که به حدی این تنظیمات را کم بکنید که روی کیفیت بصری بازی اثر چندانی نگذارد. این موضوع برای Shadows هم وجود دارد. به این شکل که این موارد را به حدی کم بکنید که اثر چندانی روی ظاهر بازی نداشته باشد و بیشتر کم نکنید. با این کار یک تعادل خوب میان عملکرد و ظاهر بازی خواهید داشت.
تمامی این موارد را در نظر بگیرید شما می توانید شاهد افزایش 18 تا 31 درصدی در عملکرد بازی باشید. در کل بازی خدای جنگ رگناروک عنوانی است که ارزش تجربه را داشته و شما باید کوشش کنید که این بازی را به رجحانن نحو تجربه بکنید. به علت اینکه این بازی از لحاظ جهان و کیفیت داستانی در سطح بسیار بالایی قرار داشته و شما قطعاً از آن لذت خواهید برد.
نکته اینجاست که رجحانن حالت تجربه عناوین انحصاری شرکت سونی روی کنسول های همین کمپانی است. با این حال این شرکت تصمیم گرفته تا بازی های خود را وارد جهانی کامپیوتر کند و برای بسیاری از افراد این یک خبر خوب است. بحث اصلی اینجاست که اگر شما کنسول های سونی را ندارید تنها راه تجربه بازی های این شرکت برای شما به وسیله همین کامپیوتر است.
با این حال انتظار نداشته باشید که کیفیت نسخه کامپیوتر این بازی ها به مراتب بهتر از نسخه کنسول باشد. به علت اینکه شرکت سازنده قطعاً چنین کاری نمی نماید و همچنان در کوشش است تا شما را به خرید دستگاه های خود ترغیب بکند. با این حال سونی تمام کوشش خود را نموده که تجربه نسخه کامپیوتر تا حد ممکن به نسخه پلی استیشن نزدیک باشد و تا حدی هم خوب عمل نموده است.
منبع: Eurogamer
منبع: دیجیکالا مگ