نخستین مدل سکوی دیجیتال در حوزه کشاورزی راه اندازی شد
به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، حسین فرازمند در مجموعه نشست های حکمرانی فضای مجازی با موضوع جایگاه سکوهای اجتماعی دیجیتال در کشاورزی با تاکید بر این که ایجاد این سکوها احتیاج روز بوده و باید هرچه سریع تر در حوزه کشاورزی محقق گردد، گفت: باید با توجه به ارکان کشاورزی از تولیدکننده تا مصرف کننده نهایی، عرضه و تقاضا را روی سکوهای دیجیتال ایجاد کنیم.
وی اضافه کرد: باید تمام حلقه های داخل پلتفرم در این موضوع تبدیل به ذینفع شوند تا در کنار آن جریان بخش کشاورزی رخ دهد و شفافیت، کاهش هزینه ها، تنظیم بازار و واسطه گری محقق گردد.
دبیر ستاد هوشمندسازی جهاد کشاورزی با بیان اینکه یکی از مدل های سکوهای دیجیتال، شبکه های اجتماعی کشاورزی است، توضیح داد: بر اساس نیازسنجی اجرا شده طی چند سال اخیر، جهت جریان به مرحله راه اندازی رسید که بر اساس آن خدماتی در بستر شبکه اجتماعی انجام خواهد شد. این خدمات در حلقه های مختلف از فراورینماینده شروع و به مصرف نماینده می رسد و در این میان بحث تأمین نماینده ها و ارائه دهنده های نهادهای کشاورزی بازار محصولات کشاورزی نیز در سیستم قرار گرفته و آموزش و ترویج نیز در قالب کالاهای آموزش مجازی و شبکه های اینترنتی در حال اجرا است.
فرازمند ادامه داد: اشتراک گذاری اطلاعات در سکوهای دیجیتال می تواند در قالب ویدئوهای آموزشی، عکس ها، توصیه های علمی و ترویجی، افزایش ضریب نفود دانش و فناوری در بخش کشاورزی و یا اشتراک گذاری نیازهای اولیه در بحث اینترنت اشیا در بخش کشاورزی را بروز کند.
وی با تاکید بر این که در این بخش نیازمند اطلاعات پایه ای هستیم، اضافه کرد: نمونه این اطلاعات، اطلاعات اقلیمی و هواشناسی کشاورزی است که با راه اندازی این سکوها می توان به جای همه کسب و کارها و شرکت های دانش بنیانی که قادر به فعالیت در حوزه اینترنت اشیا در بخش کشاورزی هستند، اطلاعات هواشناسی را از مدل های جهانی فراوری کرد تا نسبت به انعقاد قرارداد با سازمان اقدام نمایند بر این اساس این سکو می تواند اطلاعات را به اشتراک گذاشته و در اختیار سایر شرکت ها قرار دهد.
دبیر ستاد هوشمندسازی جهاد کشاورزی اضافه کرد: اطلاعات پایه حاکمیت مانند بهره برداران بخش کشاورزی به تأمین نماینده خدمات و نهاده ها و بعلاوه ها سرویس ها متصل شده و در نهایت سکوی اجتماعی کشاورزی به ارتباط چند سویه بین حلقه های مختلف بخش کشاورزی در قالب یک پلتفرم و سکو منجر می گردد که در کنار آن با هدف ایجاد جذابیت برای کشاورزان نسبت به طراحی تفریح، اخبار، سرویس های اقتصادی و گردشگری در این سکوها اقدام شده است.
فرازمند با اشاره به 3 چالش کشاورزی دیجیتال اظهار کرد: یکی از مهم ترین چالش های این حوزه که منجر به عدم جذب کشاورز به این موضوع می گردد، عدم اطمینان به سکوها و پلتفرم های اجتماعی داخلی است چرا که هم اکنون ترجیح به استفاده از شبکه های خارجی بیشتر است. در عین حال پهنای باند اندک یکی از ایرادات این حوزه به شمار می رود در حالی که بخش کشاورزی و هواداران استفاده از سکوهای کشاورزی دارای تجهیزات اینترنت هستند اما برای حرکت به سمت اینترنت اشیا و فارم ممکن است با مشکل در این زمینه روبرو شویم.
به گفته وی، تبلیغات چالش اصلی این حوزه بوده در حالی که می توان با تبلیغات، جذابیت های این حوزه را به کشاورزان معرفی کرد.
منبع: خبرگزاری مهر