منتقدان مرد ایرلندی را یک صدا تحسین کردند
به گزارش مجله نیلوفری، آدینه هفته گذشته بالاخره پس از مدت ها انتظار، فیلم سینمایی مرد ایرلندی (The Irishman) آخرین ساخته مارتین اسکورسیزی در جشنواره فیلم نیویورک 2019 به عنوان اثر افتتاحیه به نمایش عایدی و چیزی نگذشت که نقد فیلم مرد ایرلندی سراسر رسانه ها را فرا گرفت.

براساس آنچه در وبسایت راتن تومیتوز به ثبت رسیده از میان 41 نقدی که درباره این اثر سینمایی نوشته شده 100 درصد منتقدان از فیلم رضایت داشته اند. در عین حال میانگین 24 نقد به ثبت رسیده درباره این فیلم در وبسایت متاکریتیک نمره 92 را برای مرد ایرلندی به ثبت رسانده. تمام 24 نقد نوشته شده روی این فیلم مثبت بوده است.
مرد ایرلندی که با فیلم نامه ای از استیون زایلیان براساس رمان شنیده ام خانه ها را رنگ می زنی اثر چارلز برنت ساخته شده درباره زندگی فرانک شیران خلافکار ایرلندی است. شیران که از رزمندگان جنگ دنیای دوم بوده به یک خلافکار تبدیل شده و نقش او را رابرت دنیرو بازی می نماید. دنیرو در این اثر در سنین مختلفی نمایش داده می گردد تا فیلم چندین دهه از زندگی فرانک شیران را روایت کند. آل پاچینو از دیگر بازیگران حاضر در این اثر سینمایی نقش جیمی هوفا رهبر اتحادیه کارگران آمریکا را ایفا می نماید.
مرد ایرلندی اولین همکاری اسکورسیزی با آل پاچینو و نهمین همکاری دنیرو و اسکورسیزی (اولین همکاری پس از ساخت فیلم سینمایی بازیکده (Casino) در سال 1995) به شمار میرود.
مجموعه نوشته هایی که به عنوان نقد فیلم مرد ایرلندی منتشر شده یک صدا به تحسین این فیلم پرداخته اند. نوترین ساخته مارتین اسکورسیزی با عناوینی چون برترین اثر نت فلیکس در یک دهه اخیر، شانس مسلم اسکار، پخته ترین ساخته اسکورسیزی و امثال آن یاد شده.
در ادامه بخش هایی از بعضی نقدهای نوشته شده درباره فیلم سینمایی مرد ایرلندی را مرور می کنیم:
نیویورک تایمز
- ای. او. اسکات
- نمره متا: 100
فیلم طولانی و تاریک است. طولانی همانند رمانی از فیودور داستایفسکی یا تئودور درایزر و تاریک همانند یک تابلوی نقاشی از رامبرانت… مرد ایرلندی نسبت به سایر آثاری که اسکورسیزی از زندگی خلافکارانه خلق نموده کمتر احساساتی و بیش از همه آن ها تلخ و تند است.
حضور بسیاری از بازیگرانی که پیشتر در آثار اسکورسیزی ایفای نقش نموده اند در این اثر سینمایی حس خوشایندی ایجاد می نماید… یکی از آن ها جو پشی است که در 20 سال گذشته بسیار کم کار بوده است؛ او شمایل گذشته خود را که بازیگری اش با آن تعریف می شد از دست داده است و همه بار نقش را با چشم های غمگین و مراقب و صورت دوست داشتنی اش حمل می نماید. وقتی او و دنیرو با هم روی پرده ظاهر می شوند به قدرت هنر ایمان پیدا می کنید.
ورایتی
- اوون گلیبرمن
- نمره متا: 100
مرد ایرلندی مارتین اسکورسیزی یک حماسه باشکوه گانگستری است که در رگ هایش جای خون یخ جاری شده.
مرد ایرلندی همان فیلمی است که گمان می کنم بسیاری از ما می خواستیم از اسکورسیزی ببینیم: یک اثر تلخ، بی نظیر و خلاصه نفس گیر… چشم اندازی از دنیا زیر زمینی خلافکارها که در آن پژواک های فیلم های گانگستری قبلی کارگردان به گوش می رسد اما در عین حال ما را به نقطه ای نو و جسورانه می برد.
تایم
- استفانی زاخارک
- نمره متا: 100
در 2 ساعت و 30 دقیقه اول ِ این فیلم که یک اثر ِ 3 ساعت و 30 دقیقه ای است، با فیلمی هوشمند و سرگرم نماینده روبرو می شویم؛ تا اینجا احتمالا خیال می کنید کل ماجرا همین بوده. اما مدتی بعد وقتی به نیم ساعت پایانی برسید فیلم به سمت و سویی حرکت می نماید که ناگهان در می یابید چه تاثیر عمیقی روی تان گذاشته. فقط آن موقع است که در می یابید اسکورسیزی چه نموده است.
ایندی وایر
- اریک کوهن
- نمره متا: 100
مارتین اسکورسیزی برترین فیلم گانگستری اش را پس از رفقای خوب (Goodfellas) کارگردانی نموده است. این حماسه جاه طلبانه تصویری خالص و بی پرده از آن چیزی است که سبک فیلم سازی او را در 50 سال گذشته چنین متمایز ساخته.
اسکرین دیلی
- استیون ویتی
- نمره متا: 90
مرد ایرلندی فیلمی است که فورا جایگاه خود را در میان مجموعه آثار اسکورسیزی پیدا نموده است و شانس قدرتمندی در رقابت های اسکار خواهد بود.
مرد ایرلندی یعنی اسکورسیزی در اوج … فیلمی که در نیم ساعت پایانی به نقاطی عمیق تر از حد مورد انتظار می رسد؛ لحظات تامل، دردهای ناشی از پشیمانی و بی قراری از فرصت های از دست رفته.
هالیوود ریپورتر
- استیون دالتون
- نمره متا: 80
اینکه چرا اسکورسیزی تصمیم گرفته این اثر 3 ساعت و 30 دقیقه ای را به یک سریال کوچک تبدیل نکند و آن را به عنوان یک فیلم سینمایی عرضه کند کمی گیج نماینده است. هر کس با انتظار تماشا آن نوع پویایی و برون ریزی خاص آثاری چون رفقای خوب و بازیکده به تماشا مرد ایرلندی بیاید احتمالا ناامید خواهد شد. اما این اثر سینمایی در بسیاری سطوح همانند تکه ای مجلل و باشکوه از سینما است که به زیبایی ساخته شده باشد.
گاردین
- بنجامین لی
- نمره متا: 80
برای اسکورسیزی به عنوان یک کارگردان مولف که در بسیاری آثارش به وسیله مدیران استودیوها کنترل شده و تحت مهار قرار گرفته، پیشنهاد نت فلیکس برای داشتن کنترل کامل فیلم، اگر نگوییم یک پیشنهاد خطرناک قطعا یک پیشنهاد وسوسه برانگیز بوده است.
اما مرد ایرلندی… نه تنها با استانداردهای خودش یک فیلم پیروز محسوب می گردد در عین حال نمونه پیروزی است از اینکه چطور این تغییر شجاعانه در صنعت سینما می تواند به کسانی نفع برساند که از قدرت زیاد با مسئولیت پذیری زیاد استفاده می نمایند. چرا که، به سادگی باید گفت این فیلم با شرایطی که دارد هرگز ممکن نبود در سیستم مدرن استودیویی ساخته گردد مگر با یاری سرویسی چون نت فلیکس.
منبع: دیجیکالا مگ