مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق برگزار گردید

به گزارش مجله نیلوفری، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای واصله، مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق برگزار گردید.

مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق برگزار گردید

محمود مرادی، مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی در آئین افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق که در حسینیه آب انبار حاج عبدالباقی این شهر برگزار گردید، اظهار کرد: جشنواره جوزغند اقدامی بسیار بزرگ در راستای برندسازی برای شهر نراق است.

وی ادامه داد: براساس پژوهش های بسیار، نراق یک شهر اسلامی است و قدیمی ترین سندی که در آن به نراق اشاره شده، کتاب تاریخ قم است. براساس انچه در اسناد تاریخی آمده است، نراق به وسیله اشعریون پایه گذاری شده و در طول تمام تاریخ، نراقی ها از شیفتگان اهل بیت بوده و منطقه نراق، اردهال، کاشان و قم، خاستگاه شیعیان بوده است. پیش از اسلام نیز در هفت منطقه از نراق ساکنانی به شکل پراکنده حضور داشته اند.

وی اضافه کرد: زمانی که سخن از جوزغند به میان می آید، درباره اقتصاد نراق و برندسازی برای آن صحبت می گردد. مدیریت شهری نراق به علت برخورداری از بافت تاریخی ارزشمند و امکان کسب ثروت از آن، از دهه هشتاد رویه خود را تغییر داد تا با فراهم کردن امکان امرار معاش، از خروج جوانان از شهر جلوگیری کند. داشته های نراق، کارخانه و صنعت نیست، بلکه فرهنگ غنی بیش از هزار ساله است که در طول این فرهنگ تاریخی، کاروانسراها، آب انبارها، آسیاب ها، یخچال ها و مراکز فرهنگی شکل گرفته است.

مرادی گفت: در پی این بودیم که نراق به عنوان یک شهر هدف گردشگری معرفی گردد و مقرر بود که براساس برنامه و طی 5 سال به شهر هدف گردشگری استانی، طی 10 سال به شهر هدف گردشگری در کشور و در یک بازه 20 ساله به هدف گردشگری در دنیا تبدیل گردد.

وی ادامه داد: اگرچه در بازه بیست ساله به علت بعضی مسائل از این برنامه ریزی جا مانده ایم اما نراق در حال حاضر در سطح کشور مطرح شده و از معدود شهرهایی است که میراث فرهنگی پذیرفته است که باید برای آن طرح جامع تهیه گردد.

مدیر کل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری مرکزی اضافه کرد: برای تبدیل شدن این شهر به یک شهر دنیای، نیازمند بعضی مولفه ها از جمله حفظ اصالت تاریخی بودیم، زیرا گردشگران نراق در پی تماشا محله های قدیمی و با اصالت هستند و صنعت گردشگری اینگونه شکل می گیرد.

وی توضیح داد: در شهر نراق در پی ایجاد اقتصاد شهری بودیم و تحقق این مهم نیازمند عناصری است. موزه شهاب سنگ نراق یکی از منحصر بفردترین موزه های دنیاست و با هنر مجموعه مدیریت شهری و مردم نراق، یک جرم آسمانی به چنین موزه ای تبدیل شد. بافت تاریخی نراق که در حال تخریب و نابودی بود، بازسازی شده و موزه های آب، مردم شناسی و موزه شهاب سنگ ایجاد شد و در کنار آن در پی واکاوی بخشی از تاریخ صنایع و هویت غذایی شهر بودیم که به جوزغند رسیدیم.

مرادی گفت: در گذشته دو محصول در این منطقه فراوری میشده که غیر از جوزغند، حلوای جاسب یکی از آنها بوده و باید با برگزاری جشنواره حلواشکری، این محصول به نام جاسب ثبت گردد. جوزغند در حال فراموشی بود که مدیریت شهری نراق با فعال کردن کارگاه ها، آن را احیا کرد و در حال حاضر بیش از 100 بانوی خانه دار نراقی در حال فراوری و عرضه این محصول به عنوان یک برند هستند که به ثبت ملی نیز رسیده است.

وی اظهار کرد: اگر هر خانم خانه دار سالانه به طور میانه 300 کیلو جوزغند فراوری نموده و به فروش برساند، ارزش اضافه نموده ایجاد شده بسیار مناسبی ایجاد خواهد نمود. جوزغند، هنر تبدیل کردن یک ماده اولیه ساده به کالایی نهایی است که یکی از باارزش ترین شیرینی های محلی ایران محسوب شده و با اقتصاد بخشی از شهر گره زده شده است. ادامه این مسیر می تواند منجر به احیای صنعت پاک گردشگری در این منطقه شده و از فضای موجود به نحو مطلوب استفاده گردد.

مرادی اضافه کرد: صنعت گردشگری یکی از پاکترین صنعت های دنیا است. گردشگری حرفه ای گردشگری است که کمترین آسیب را به محیط زیست و فرهنگ یک منطقه وارد کند و هدف دار و جهت دار باشد.

در این نمایشگاه که از 3 الی 5 آبان از ساعت 9 الی 17 در موزه مردم شناسی نراق برقرار است، 17 غرفه شامل جوزغند، صنایع دستی، عسل، عرقیجات سنتی، گل و یک غرفه نیز به یاد مردم غزه برپا شده است.

جوزغند شیرینی سنتی نراق است که در فراوری آن، میوه هلو، گلابی یا انجیر با استفاده از انواع مغزها و ماده شیرین کننده پر شده و خشک می گردد. این محصول در حال حاضر یکی از گران ترین شیرینی های سنتی ایران است که در گذشته به عنوان جیره جنگی استفاده میشده است. جوز در گویش محلی نراق به هلو یا هلگ خشک شده گفته می گردد و غند نیز برگرفته از واژه آغند به معنای غنی کردن یا پر کردن است.

آب انبار حاج عبدالباقی که مراسم افتتاحیه جشنواره جوزغند در آن برگزار گردید، بنایی متعلق به دوران قاجار بوده و در سال 1287 قمری به وسیله یکی از تجار معروف شهر نراق به نام حاج عبدالباقی، جد عبدالغدیر محمدی نراقی احداث شده و بخشی از زمین کشاورزی موجود در شهر به منظور هزینه های بازسازی و نگهداری این مجموعه وقف شده است.

در حاشیه این جشنواره امکان بازدید از بافت تاریخی و موزه شهاب سنگ نیز فراهم شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 3 آبان 1402 بروزرسانی: 3 آبان 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2164

به "مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی جوزغند نراق برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید