تور استانبول: لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول

به گزارش مجله نیلوفری، ترکیه کشوری در نزدیکی ما است که بسیاری از ایرانیان آن را برترین مکان برای سرگرمی می دانند. اگر شما هم از دسته افرادی هستید که ترکیه را مقصد اول سرگرمیات خود می دانید، بهتر است کمی هم با تاریخ این کشور آشنا شوید.

تور استانبول: لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

ترکیه کشوری اوراسیایی است که بخش بزرگی از آن یعنی آناتولی یا آسیای کوچک که در خاورمیانه قرار گرفته است. ترکیه با نام امپراتور عثمانی در چند سده گذشته بخش های بزرگی از خاورمیانه را در دست داشت، اما پس از جنگ جهانی اول و فروپاشی امپراتوری عثمانی، جمهوری ترکیه به دست مصطفی کمال پاشا آتاتورک در سال 1302 تاسیس شد.

استانبول را می توان پلی میان دو قاره آسیا و اروپا دانست. در حدود 3000 سال پیش مردمانی در این خاک سکنی گزیدند. امپراتوری عثمانی حدود 6 قرن بر ترکیه حکومت کرد. در اواخر قرن 19 عبدالحمید دوم سی و هفتمین سلطان و خلیفه امپراتوری عثمانی قدم های زیادی برای مدرن کردن ترکیه برداشت و از جمله اقدامات آن می توان به سفارش خط راه آهن، خطوط تلگراف و نام گذاری استانبول اشاره نمود. امروزه این کلان شهر یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری در جهان به شمار می آید.

در این مطلب تعدادی از عکس های قدیمی از شهر ترکیه گلچین شده و بافت عکس به وسیله نرم افزارها بهبود پیدانموده است. اگر شما هم به تاریخ کشور ترکیه علاقه دارید، با ما همراه باشید:

در تصویر بالا مسجد سلطان احمد را مشاهده می کنید. این مسجد در بین سال های 1609 تا 1619 ساخته شد. مسجد سلطان احمد یا مسجد آبی به عنوان یکی از محبوب ترین جاذبه های استانبول شناخته می گردد. دلیل نام گذاری این مسجد به نام مسجد آبی، کاشی های آبی رنگی است که داخل آن استفاده شده است. سلطان احمد در این مسجد مدفون شده است.

در تصویر بالا نمایی دیگر از پل گالاتا و چشم انداز پرا به نمایش گذاشته شده است. تصویر در حدود سال 1895 عکاسی شده است و امروز این منطقه به عنوان یکی از شلوغ ترین و قدیمی ترین قسمت های استانبول شناخته می گردد.

در تصویر بالا آب نمای طوفان را مشاهده می کنید. این آب نما در قرن 18 به دستور شاه عثمانی سلطان محمود ساخته شد و در آن سبک و سیاق عثمانی رعایت شده است.

در تصویر بالا بنای مشهور ایاصوفیه در حدود سال 1897 مشاهده می گردد. ایاصوفیه، حاجیا صوفیه یا هاگیا صوفیا تمام نام هایی است که این بنا به نام آن خوانده می گردد. ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که ساختمان فعلی آن دوره امپراتوری بیزانس به سال 532 بنا به دستور ژوستینین ساخته شد. پس از تصرف استانبول به دست ترکان عثمانی در سال 1453 ایاصوفیه از کلیسا به مسجد تغییر کاربری داد. در سال 1935 اولین رئیس جمهوری ترکیه، مصطفی آتاتورک بنا را تبدیل به موزه کرد، فرش های مسجد برداشته شد و داخل بنا با دقت بازسازی شد.

در تصویر بالا، کارمندی از مجلس شورای مرکزی ترکیه در سال 1900 ثبت شده است. تصویر در باب عالی یا دیوان همایون ثبت شده است. باب عالی عنوان رایج دیوان وزیر اعظم عثمانی در سده 18 و 19 بود.

تصویر بالا مربوط به بندر استانبول در سال 1900 است. این بندر در سال های 1800 تا 1900 محلی برای ماهیگیری بوده و بسیاری از ماهیگیران در کنار آن مشغول به ماهیگیری هستند.

در تصویر بالا توپخانه در حدود سال های 1908 را مشاهده می کنید. امپراتوری عثمانی از این مکان برای ساخت توپ و گلوله استفاده می نموده و این منطقه نقش مهمی از نظر نظامی داشته است.

عثمانیان در جنگ جهانی اول به وسیله ارتش آلمانی ها شکست خوردند و این شکست منجر به فروپاشی امپراتوری عثمانی شد. عکس بالا در سال 1915 گرفته شده است. در سمت چپ تصویر کشتی کروز آلمانی ها در خلیج استانبول دیده می گردد و در سمت راست کشتی های ترکیه مشاهده می گردد.

تصویر بالا، مسجد آبی ترکیه در سال 1935 را نمایش می دهد که به وسیله تری ریچاردسون عکاسی شده است. او در رابطه با این عکس می گوید:

حدود 1000 سال پس از بنای ایاصوفیه، شاهد مسجدی باعظمت هستیم که نمی توان زیبایی گنبد و مناره های آن را توصیف کرد. درون مسجد با کاشی های ایزنیک تزئین شده است و نمی توان با هیچ کلمه ای زیبایی آن را توصیف کرد.

تنگه بسفر یا تنگه بوسفور باریکه آبی در ترکیه است که دریای سیاه را به دریای مرمره وصل می نماید. در واقع این تنگه دو قاره آسیا و اروپا را از هم جدا می نماید.

تصویر بالا در سال 1970 عکاسی شده است. پسری که سبد دست باف خود را در بازار حمل می نماید. این بازار، بازار ادویه یا بازار مصری نام دارد.

حسین پالی اوغلو فروشنده فرشی است که روزها در فضای بیرون مغازه اش تخته نرد بازی می نماید. تصویر در سال 2003 عکاسی شده است.

امروز استانبول به شهری مدرن تبدیل شده است و در کنار بناهای تاریخی شاهد ساختمان هایی مدرن و امروزی هستیم. با این حال شهر هنوز هم بافت قدیمی خود را از دست نداده و تماشای مناره های ایاصوفیه در غروب آفتاب هنوز هم لذت بخش است.

بدون شک بافت شهری و معماری ترکیه را می توان نمونه زیبای ترکیب معماری غربی و شرقی دانست. استانبول امروز به عنوان یکی از توریستی ترین شهرهای جهان شناخته شده است.

منبع: کجارو / The Daily Telegraph
انتشار: 21 فروردین 1401 بروزرسانی: 21 فروردین 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1875

به "تور استانبول: لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: لذت تماشای عکس های قدیمی از بافت شهری استانبول"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید