فیلم دست خدا اثر پائولو سورنتینو نظر منتقدان را جلب نکرد (جشنواره ونیز 2021)

به گزارش مجله نیلوفری، فیلم دست خدا درباره پسری در ناآرامی و آشوب های ناپل در دهه 80 میلادی و شخصی ترین فیلم سورنتینو و داستان سرنوشت و خانواده، ورزش و سینما، عشق و فقدان است.

فیلم دست خدا اثر پائولو سورنتینو نظر منتقدان را جلب نکرد (جشنواره ونیز 2021)

دست خدا داستانی پر از شادی های غیرمنتظره مانند ورود دیگو مارادونا اسطوره فوتبال و یک تراژدی به همان اندازه غیرمنتظره است. در این فیلم، سرنوشت نقش خود را ایفا می کند، شادی و تراژدی در هم آمیخته است و آینده فابیتو در انتظار اوست.

قهرمان جوان فیلم نو پائولو سورنتینو در سن بلوغ است و عقیده دارد که واقعیت بد است. امسال، این فیلم برای شیر طلایی، بالاترین جایزه جشنواره بین المللی فیلم وهم ایتالیا رقابت می کند.

دست خدا یک فیلم ایتالیایی زبان و نوترین فیلم پائولو سورنتینو است که قبلا برای فیلم زیبایی بزرگ برنده اسکار شده است و نویسندگی و کارگردانی سریال پاپ جوان و مجموعه دنباله آن، پاپ نو را در کارنامه دارد. عبارت دست خدا از جهانی فوتبال برداشته شده است، نه از کتاب مقدس. اگرچه ذاتا در کتاب مقدس وجود دارد و شاید خیلی از مخاطبان به دلیل تمایل سورنتینو به مذهب و با توجه عناوین قبلی آثارش، فکر کنند که دست خدا دلالت مذهبی دارد.

این عبارت مشهور برای توصیف گل دیگو مارادونا بازیکن فوتبال آرژانتین در یکی از بازی های جام جهانی 1986 استفاده می شود. شخصیت اصلی فیلم دست خدا، پسر جوانی است که داستان او با حرفه مارادونا در دهه 80 میلادی در ناپل تلاقی دارد.

دست خدا یک پروژه بسیار شخصی برای سورنتینو محسوب می شود که خودش هم متولد ناپل است. او نویسنده و کارگردان این فیلم است و این بار بر خلاف کارهای تلویزیونی دیگرش، به صورت انفرادی فیلم نامه فیلم را نوشته است. او حرفه خود را به نام فیلمنامه نویس و در سال 1998 با فیلم گرد و خاک در ناپل شروع کرد اما در سال 2004 بود که با پروژه مهیج خود به نام تاوان عشق، نامی برای خود دست و پا کرد. وی هم چنین در اولین فیلم انگلیسی زبان خود به نام اینجا باید همان جا باشد با ستاره هالیوود، شان پن همکاری کرد.

لورنزو میلی تهیه کننده فیلم، ریکاردو نری تهیه کننده اجرایی، لله مارچیتلی آهنگساز و داریا آنتونی فیلم بردار این اثر ایتالیایی هستند.

فیلیپو اسکوتی در نقش فابیتو جوان در دست خدا بازی می کند. هم چنین در کنار او بازیگران دیگری مانند تونی سروویلو، ترزا ساپونانژلو، مارلون ژوبرت، لوئیسا رانیری، رناتو کارپنتیری، ماسیمیلیانو گالو، بتی پدرازچی، بیاجیو مانا، چیرو کاپانو، انزو دکارو، لینو موسیلا و سوفیا گرشویچ هم حضور دارند.

دست خدا در 2 سپتامبر در جشنواره فیلم وهم به نمایش درمی آید. اگر نمی توانید به وهم بروید (که احتمالا درباره بیشتر مردم صدق می کند) باید تا 3 دسامبر 2021 صبر کنید تا فیلم به اکران عمومی گذاشته شود و پس از آن، از 15 دسامبر 2021 برای پخش در نتفلیکس در دسترس خواهد بود.

منتقدانی که فیلم را دیده اند نظرات خاص خود را درباره نوترین پروژه سورنتینو ارائه داده اند و بسیاری از مخاطبان که منتظر اکران عمومی فیلم هستند، مایلند تا نظرات این متخصصان سینما را بدانند.

گزیده نقدهای فیلم دست خدا

فایننشال تایمز

این فیلم، شروع فصلی نو برای سورنتینو است. او فیلم سازی است که به فانتزی نوجوانان و آسیب های شخصی دردناک آن ها توجه دارد و به خوبی به آن ها می پردازد.

دیلی تلگراف

در سرتاسر فیلم، سورنتینو و بازیگرانش باعث می شوند تا خاطرات نوجوانی خیلی از افراد زنده شود و نوستالژی این خاطرات به هیچ وجه مخاطبان را خسته نمی کند.

ورایتی

دست خدا فیلم روح انگیزی است اما می توانست اثری غنی تر، بهتر و ظریف تر باشد. برخی از مضامین موجود در کار، سطحی به نظر می رسند.

رپ

شاید بتوان امیدوار بود که گذر زمان باعث دلپذیر شدن این فیلم بشود اما به هر حال، سورنتینو خاطراتش را به طرزی نه چندان جالب، خنثی و سطحی ارائه می دهد.

ایندی وایر

دست خدا داستانی هولناک دربار بلوغ یک نوجوان است که تمام جهان خود را از دست رفته می بیند و سعی دارد تا خود را از منجلاب بیرون بکشد.

هالیوود ریپورتر

سورنتینو با بازگشت به ریشه های ناپولی خود، رگه های شادی و غم را از دل گذشته بیرون آورده است که از تمام آثار قبلی کارگردان، غنی تر، عمیق تر و سوزناک تر است.

گاردین

فیلم سورنتینو سرشار از نیرو و طراوت است. البته که کمی در روایت، خام است اما با اضافه کردن چند چاشنی، این نقص را پوشش داده است.

منبع: rottentomatoes

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 شهریور 1400 بروزرسانی: 17 شهریور 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1653

به "فیلم دست خدا اثر پائولو سورنتینو نظر منتقدان را جلب نکرد (جشنواره ونیز 2021)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیلم دست خدا اثر پائولو سورنتینو نظر منتقدان را جلب نکرد (جشنواره ونیز 2021)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید