فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه دریایی بومی سازی می گردد

به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح احداث پایلوت گلخانه دریایی استان بوشهر عنوان پروژه ای است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در دانشگاه خلیج فارس در حال اجرا است تا با انجام آن، فناوری تامین آب موردنیاز گلخانه به وسیله نمک زدایی آب دریا در کشور بومی سازی گردد.

فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه دریایی بومی سازی می گردد

جهت دریافت خدمات طراحی ویلای دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

استان بوشهر منطقه ای خاص از نظر فراوری محصولات خارج از فصل است. این مسئله موضوعی مهم برای کشور محسوب می شود زیرا بخشی از احتیاج کشور به محصولات غذایی را برطرف می نماید. از سویی این اقدام باعث افت منابع آب زیرزمینی می شود. پس باید به دنبال راه چارهی برای حل این مشکل شد.

همچنین استان بوشهر 900 کیلومتر با خلیج فارس ساحل دارد که می توان از این موضوع بهره برد و از آب دریا برای کشاورزی استفاده کنیم. به همین دلیل احداث و راه اندازی گلخانه هایی در ساحل مد نظر نهاده شد تا از آب دریا برای فراوری محصولات کشاورزی استفاده شود.

علی دیندارلو عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس درباره این پروژه گفت: آب دریا شور است و به راحتی قابل استفاده برای کشاورزی نیست، پس راه چاره آن نمک زدایی است. نمک زدایی آب دریا به چندین روش انجام می شود اما در این میان روش اسمز معکوس یا RO بیشترین سهم را برای شیرین کردن آب دارد. قیمت مناسب مزیت این روش است اما از سویی پساب زیادی فراوری می نماید که به شدت برای محیط زیست زیان آور است.

دیندارلو ادامه داد: در استان بوشهر نیز بسیاری از کشاورزان از این روش برای نمک زدایی آب استفاده می نمایند و پساب فراوری شده را رها می نمایند. باید فکری کرد زیرا دیری نمی گذرد، کل زمین های کشاورزی قابلیت کشت خود را از دست می دهند و برای فراوری ریزگرد مستعد می شوند.

وی مطرح نمود: احداث این گلخانه ها یاری می نماید تا علاوه بر اشتغالزایی از آسیب به محیط زیست نیز جلوگیری شود. اگر روش اسمز معکوس را در ساحل استفاده کنیم، هنوز مشکل فراوری پساب وجود دارد به همین دلیل باید به دنبال روشی دیگر بود. رطوبت زنی و رطوبت گیری روشی است که در این طرح استفاده کردیم. در این روش قسمتی از آب دریا بخار می شود و بقیه آن مجدد به دریا بازمی شود. با کاربرد این روش پساب بسیار کمی فراوری می شود.

دیندارلو اضافه نمود: این روش در جهان نیز به تازگی در حال استفاده است و بومی کردن آن در کشور علاوه بر ارزآوری از خروج ارز نیز جلوگیری می نماید. در این طرح قصد بومی سازی این روش در کشور را داریم.

به گفته وی، اهداف این طرح را باید بومی کردن فناوری نمک زدایی آب دریا، حفظ محیط زیست، حفظ منابع آب زیرزمینی و اشتغالزایی بدانیم. 70 درصد شغل مردم در استان بوشهر کشاورزی است. این روش یاری بسیاری به کشاورزان منطقه می نماید. در حال حاضر زیرساخت ها برای انجام آن آماده شده است و در نظر داریم به زودی کشت اول را در گلخانه انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 593

به "فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه دریایی بومی سازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه دریایی بومی سازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید