ایران از تغییر اقلیم به تنوع اقلیم رسیده است

به گزارش مجله نیلوفری، عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد گفت: به هیچ عنوان دوره خشکسالی به اتمام نرسیده و بارندگی های اخیر دلیل بر ترسالی نیستند و در این شرایط با تغییر اقلیم روبرو نیستیم و تنوع اقلیم بر منطقه حاکم شده است.

ایران از تغییر اقلیم به تنوع اقلیم رسیده است

مهدی پژوهش در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، در پاسخ به اینکه آیا دوره خشکسالی در کشور به اتمام رسیده و وارد دوره ترسالی شده ایم یا خیر، شرح داد: به هیچ عنوان دوره خشکسالی به اتمام نرسیده و بارندگی های اخیر دلیل بر ترسالی نیستند و در این شرایط با تغییر اقلیم روبرو نیستیم و تنوع اقلیم بر منطقه حاکم شده است.

پژوهش با اشاره به پیش بینی های هواشناسی مبنی بر خشکسالی 30 ساله در کشور، اظهار کرد: تاکنون حدود 10 سال از این خشکسالی ها طی شده و 20 سال دیگر باقی مانده است ولی بعضی با وجود بارندگی اخیر تصور بر سرانجام این دوران دارند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تاکید نمود: با ذخیره سازی صحیح آب ناشی از بارندگی ها، می توان روند خشکسالی 10 سال آینده را به خوبی پشت سر گذاشت.

وی به بارش های مطلوب چند وقت گذشته اشاره نمود و اضافه نمود: اگر مدیریت صحیحی بر آب ها و روان آب ها صورت نگیرد ممکن است شرایط سال های آینده وخیم تر گردد، بنابراین ضروری است آب های ناشی از بارندگی ها را ذخیره کرد.

پژوهش در ادامه با اشاره به اینکه 85 درصد منطقه چهارمحال و بختیاری شیب دار است، توضیح داد: بارندگی به صورت باران مزایایی برای استان و تغذیه منابع آب های زیرزمینی نداشته و تنها موجب تغذیه رودخانه های زاینده رود و کارون شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد بیان نمود: در این راستا دولت باید به اندازه 3/1 هزینه خسارت های ناشی از سیل، صرف آبخیزداری در استان های بالادست همچون چهارمحال و بختیاری کند تا آب های ناشی از بارندگی بتواند سفره های آب زیرزمینی را تغذیه کند، در صورتی که اگر اقدامات آبخیزداری و آبخوان داری اجرایی شده بود، سیلاب این میزان خسارت و ویرانی بر جای نمی گذاشت و از طرفی موجب خروج بخش زیادی از آب به خلیج فارس نمی شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه با اشاره به مدیریت صحیح استفاده از آب از سوی مردم، توضیح داد: مردم با توجه به بارش هایی که در کشور اتفاق افتاده گمان می نمایند آب ها نگه داشته شده است، در صورتی که بخش عمده ای از آن ها از حوضه خارج و وارد خلیج فارس شده است، بنابراین ضروری است برای حفظ و بقایای خود و آیندگان آب را به نحو احسن استفاده کرد.

وی افزود: حدود 90 درصد آب ناشی از بارش ها جریان پیدا نموده است، از طرفی به دلیل خشکسالی های پی در پی و کاهش شدید بارش، خاک خشک شده و آب به جای نفوذ در عمق خاک، تنها در لایه های سطحی خاک نفوذ نموده است.

پژوهش در سرانجام با اشاره به اینکه آب های ناشی از بارندگی در شهرکرد وارد دشت شهرکرد نمی گردد، بیان نمود: آب ها توسط کانال های سیلابی به دشت شهرکرد منتقل و به دلیل ایجاد زهکش هایی در فرودگاه آب ها به سمت بهشت آباد روانه و وارد حوزه کارون می گردد.

وی اعلام کرد: در صورتی که هر منزل مسکونی جدیدالاحداث را ملزم به حفر چاه نموده بودند، علاوه بر تغذیه سفره های آب زیرزمینی با انتقال آب چاه ها به دشت شهرکرد، مشکلاتی همچون ریزگردها و ممنوعه بحرانی شدن این دشت وجود نداشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهرکرد در ادامه گفت: در امسال سیل در مناطقی اتفاق افتاده که از مهم ترین فراوری نمایندگان محصولات کشاورزی در کشور محسوب می شوند و شرایط فراوری در استان های درگیر سیل نیز به هم خورده است، بنابراین دولت باید برای جبران کمبود محصولات کشاورزی برنامه ریزی کند.

پژوهش ادامه داد: استان خوزستان تأمین نماینده 38 درصد دانه ها و غلات کشور، تأمین نماینده 40 درصد شکر کشور، 74 درصد از فراوری محصولات کشاورزی، 40 درصد فراوری زیتون و 10 درصد گندم فراوریی در استان گلستان و 30 درصد از فراوری محصولات باغی و کشاورزی در استان لرستان انجام می شده که اکنون به دلیل سیلاب بخش عمده ای از اراضی کشاورزی آن ها از بین رفته است.

وی بیان نمود: باید دولت تمهیداتی برای استان های فراوری نماینده کشور بیندیشد تا در فراوری محصولات استراتژی دچار مشکل نگردد، زیرا امسال سال رونق فراوری است و نباید به سال واردات تبدیل گردد، همچنین نباید موجب وارد کردن محصولاتی که زمینه فراوری آن در کشور وجود دارد، گردد.

پژوهش تاکید نمود: باید از پتانسیل استان هایی همچون چهارمحال و بختیاری که دارای آب و زمین مناسب برای کشت هستند، استفاده و سرمایه گذاری در این استان ها انجام گردد تا کمبود محصولات برای سال پیش رو جبران گردد، همچنین در استان هایی که تبخیر بالا بوده از کشت برنج در آن ها خودداری گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 107

به "ایران از تغییر اقلیم به تنوع اقلیم رسیده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران از تغییر اقلیم به تنوع اقلیم رسیده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید