فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور دنیا

به گزارش مجله نیلوفری، ژاپن به عنوان کشوری مدرن و پیشرفته با تکنولوژی بالا شناخته می گردد و وجود چیزهای عجیب در ژاپن، امری عادیست اما فرودگاه کانسای (Kansai) یکی از شگفت انگیزترین عجایب کشور ژاپن است؛ فرودگاه شناور در دریا.

فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور دنیا

این فرودگاه مدرن و شگفت انگیز، یکی از عجایب معماری مدرن جهانست که در جزیره ای مصنوعی و ساخته دست بشر در خلیج اوساکا (Osaka Bay) واقع شده است.

اما علاوه بر این ویژگی منحصر به فرد، فرودگاه کانسای ژاپن یکی از مهمترین فرودگاه های بین المللی ژاپن است و مسافران زیادی در طول سال از این فرودگاه استفاده می نمایند.

تا انتهای این مقاله از وبلاگ خبرنگاران با ما همراه باشید تا با فرودگاه بین المللی کانسای ژاپن آشنا شوید.

درباره فرودگاه کانسای ژاپن

فرودگاه بین المللی کانسای یا فرودگاه کانزای که با کد بین المللی یاتا KIX شناخته می گردد، در خلیج اوساکا قرار گرفته و حدود 5 کیلومتر با ساحل جزیره هونشو (Honshu) فاصله دارد. این فرودگاه در فاصله 38 کیلومتری جنوب غربی اوساکا ساخته شده است و از نظر تقسیمات کشوری، بخشی از استان اوساکای ژاپن به شمار می رود.

فرودگاه بین المللی کانسای در اوزاکا، جایگزینی برای فرودگاه بین المللی اوساکا یا فرودگاه ایتامی (Itami Airport) بوده و در سپتامبر 1994 میلادی افتتاح شد. از آنجاییکه این فرودگاه بر روی یک جزیره مصنوعی ساخته شده، به عنوان یکی از شاهکارهای معماری و شاید عجیب ترین فرودگاه جهان شناخته می گردد.

فرودگاه جهانی کانسای در اوزاکا با جابجایی حدود 32 میلیون مسافر در سال 2019 میلادی، یکی از فرودگاه های شلوغ و پرکار جهان بوده است. این تعداد مسافر به وسیله بیش از 206 هزار پروازی که به وسیله 86 ایرلاین مختلف به بیش از 100 مقصد مختلف برگزار شده است، جابجا شده اند.

اما فرودگاه کانسای کوشش نموده است تا تمامی این پروازها را با کیفیت بالا مدیریت کند و در نتیجه، فرودگاه کانسای به عنوان برترین فرودگاه جهان در زمینه تحویل بار و بعلاوه رتبه برترین اول کارمندان فرودگاه های جهان انتخاب گردد.

جالب است بدانید که ترمینال شماره یک فرودگاه کانسای، طولانی ترین ترمینال فرودگاهی در سرتاسر جهان است. بعلاوه باند 4000 متری فرودگاه کانسای در ژاپن نمونه است و همراه با فرودگاه ناریتا (یکی از فرودگاه های توکیو)، طولانی ترین باندهای فرودگاهی ژاپن هستند.

امروزه فرودگاه کانسای ژاپن به عنوان یکی از مقرهای اصلی فعالیت ایرلاین های آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways) و ژاپن ایرلاینز (Japan Airlines) شناخته می گردد و این دو شرکت، بخش مهمی از پروازهای خود را از مبدا یا به مقصد این فرودگاه انجام می دهند.

ترمینال شماره یک فرودگاه کانسای، طولانی ترین ترمینال فرودگاهی در سرتاسر جهان است

تاریخچه ساخت فرودگاه کانسای ژاپن

شهر اوساکا از دیرباز به عنوان یک قطب تجاری و مالی در ژاپن شناخته می شد، اما در دهه 1960 میلادی توکیو در حال پشت سر گذاشتن این شهر بود. مسئولان شهری اوساکا به فکر راهی برای جبران این عقب ماندگی و افزایش اهمیت مالی این شهر بودند، چاره را در توسعه فرودگاه بین المللی اوساکا یا ساخت فرودگاه جدیدی یافتند.

از آنجاییکه که فرودگاه اوساکا در منطقه ای شلوغ و متراکم قرار داشت، اطراف آن پر از ساختمان های متعدد بود و بعلاوه با اعتراضات ساکنین نسبت به سر و صدای فرودگاه، توسعه فرودگاه عملا از میان گزینه ها حذف شد.

اما ساخت فرودگاه نیز با مشکل روبرو بود. چند سال قبل از فرودگاه کانسای، افتتاح فرودگاه ناریتا توکیو با اعتراضات گسترده شهروندان ساکن زمین های انتخاب شده برای فرودگاه روبرو شده بود و مسئولان ژاپنی دوست نداشتند این بار نیز در ساخت فرودگاه کانسای با چنین مسئله ای روبرو شوند. بنابراین تصمیم گرفتند فرودگاه در دل آب و دور از خشکی احداث نمایند.

اگرچه ابتدا قرار بود این فرودگاه در نزدیکی شهر کوبه (Kobe) ساخته گردد، اما در نتیجه مخالف این شهر محل احداث فرودگاه به مکان فعلی منتقل شد.

ساخت یک جزیره مصنوعی در دل خلیج اوساکا برای احداث فرودگاه کانسای ژاپن، یکی از شاهکارهای معماری مدرن به شمار می رود که چالش های بسیاری نیز داشته است. طبق آنالیز های اجرا شده، قرار شد یکی جزیره مصنوعی با 4 کیلومتر طول و 2.5 کیلومتر عرض ساخته گردد. اما مهندسان باید با ریسک بالای زلزله و توفان هایی با موج هایی به بلندای 3 متر دست و پنجه و نرم می کردند.

عمق آب در این محدوده از 18 تا 20 متر متغیر بود و بستر آن نوع خاصی از خاک رس بود که آب زیادی را در خود نگه می داشت (70 درصد حجم). اولین مرحله خشک کردن بستر و سپس ساخت یک دیوار مصنوعی برای جلوگیری از ورود آب به کارگاه بود. پس از آن 10 هزار کارگر به مدت سه سال بر روی این پروژه کار کردند تا حجمی معادل 200 میلیون متر مکعب را احداث نمایند.

این پروژه با بیش از 15 میلیارد دلار هزینه، به عنوان گرانترین پروژه تاریخ معماری مدرن جهان شناخته شد و از آنجاییکه یک شاهکار تمام عیار بود، جوایز متعددی را کسب کرد. فرودگاه کانسای در سال 1995 یک زلزله 7 ریشتری و در سال 1998 یک طوفان با سرعت 210 کیلومتر بر ساعت را پشت سر گذاشت و هیچ آسیبی ندید.

پلان فرودگاه کانسای و تجربه و دانش کسب شده در فرآیند این فرودگاه باعث شد تا در سال های آینده جزایر مصنوعی دیگری برای ساخت فرودگاه در ژاپن و حتی هنگ کنگ ایجاد گردد.

در زیر عکس فرودگاه کانسای ژاپن در حین ساخت را خواهید دید.

منبع: ققنوس
انتشار: 19 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 19 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1904

به "فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فرودگاه کانسای ژاپن، اولین فرودگاه شناور دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید