رونمایی از 2 کتاب ادبی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران/خوزستان آیین رونمایی از کتاب های پوست های کاغذی نوشته سهام سجیراتی و کلل کوسه نوشته علیار زارعی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار گردید.

رونمایی از 2 کتاب ادبی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان

جهت دریافت مشاوره خدمات قیمت آنلاین چاپ کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

آرش آذرپناه، نویسنده و پژوهشگر خوزستانی شامگاه آدینه (چهارم بهمن 98) در مراسم رونمایی از این 2 کتاب در بخش جنبی چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان اظهار کرد: رسم بر این است که در رونمایی کتاب ویژگی هایی از کتاب ارائه گردد که خواننده را برای خواندن کتاب ترغیب کند.

وی با بیان اینکه در مورد مجموعه نخست سهام سجیراتی به نام سایه ها که بیش از یک سال از چاپ آن می گذرد بارها صحبت شده و آن را نقد کردیم، اضافه کرد: هنوز فکر می کنم آن کتاب از مجموعه های خیلی خوب در فضای ادبی دهه 90 اهواز و خوزستان است.

وی توضیح داد: داستان سجیراتی به نوعی زنده نماینده شرایط دهه 40 تا 60 مکتب خوزستان است. به طوری که داستان ها کاملاً عینی از نوع رئالیسم عصیانگر هستند که پیش از این در استان خوزستان در آثار تقوایی تا احمد محمود و بخشی از آثار احمد آقایی، صمد طاهری و نویسندگان مکتب خوزستان در دهه 60 دیده ایم.

به گزارش خبرنگاران، به نقل از اداره کل ارشاد خوزستان، این پژوهشگر خوزستانی با بیان اینکه سهام سجیراتی را باید از این نسل ادبی از لحاظ کاری دانست، اضافه کرد: در داستان های سهام سجیراتی از لحاظ مضمون دو نوع موضوع دیده می گردد؛ یکی جنگ و یکی جامعه شهری که جامعه شهری تحت تاثیر باورها و رسوم یک منطقه خاص قرار گرفته است و این نشان می دهد خانم سجیراتی این نکته مارکز را که از بومی شدن به جهانی شدن می توان رسید سرلوحه قرار داده است.

وی ادامه داد: در داستان های سهام سجیراتی شاید خیلی لازم نباشد دنباله ریزه کاری ها بگردیم چراکه مضامین آن قدر در داستان برجسته هستند و از درام زیاد صحبت شده که ما معمولا خیلی دیر به ظرافت ها می رسیم.

آذرپناه با بیان اینکه این داستان نویس، نویسنده ای تجربه گرا است و تلاش نموده داستان هایی متفاوت بنویسد، اضافه کرد: سجیراتی شهامت دارد و جاه طلبی او نشان می دهد نویسنده ای است که از تجربه کردن نمی ترسد و نشان می دهد به پختگی نسبی رسیده آن گونه که می تواند داستان های عام و خاص پسند بنویسد و این ویژگی نویسنده خوزستانی است که می توان نام راه رفتن بر لبه تیغ را بر آن گذاشت.

وی اعلام نمود: در این راستا می توان از احمد محمود نام برد که هم مخاطب خاص و هم عام را جلب می نماید و این راه رفتن بر لبه تیغ است و سجیراتی تلاش نموده همچون احمد محمود روی لبه تیغ راه رود، راهی که خیلی از نویسندگان بزرگ ما هم نتوانستند به سلامت از این پل صراط داستان عامه پسند عبور نمایند و به نظر می رسد سهام سجیراتی پیروز شده از این پل عبور کند.

نویسنده و داستان نویس خوزستانی با بیان اینکه سهام سجیراتی با این دو مجموعه که منتشر نموده رسالت بزرگی بر دوش دارد، تاکید نمود: این نویسنده نوپا به فرهنگ این سرزمین تعلق دارد. در این خصوص می نویسد و نکات موشکافانه ای از فرهنگ قوم بخشی از مردم خوزستان در داستان های سجیراتی دیده می گردد که به شدت تامل برانگیز است.

در این نشست سجیراتی در مورد تفاوت این کتاب با کتاب نخستش گفت: در کتاب سایه ها برون گرایانه و حادثه محور بودم، اما در کتاب دوم سعی کردم درون گرایانه بودن و بخش های درونی انسان را بیان کنم.

همچنین علیار زارعی در این نشست گفت: در سال های 96 تا 98 چهار کتاب منتشر کردم و سه مجموعه داستان دیگرم در حال دریافت مجوز هستند.

وی اضافه کرد: در مدت 2 سال، هفت کتاب از من منتشر شد و این پشتوانه قبلی دارد چرا که در سن 17 سالگی اولین داستان من در مجله توشه آن موقع چاپ شد و بعدها در مجله های معروف آن موقع نوشته های من نیز به چاپ رسید.

زارعی با بیان اینکه 30 سال در صدا و سیمای خوزستان فعالیت داشتم، اعلام کرد: علاوه بر نویسندگی، کارهای مختلفی از جمله تهیه نمایندگی، قصه گویی، کارگردانی و اجرای نمایش های رادیویی و تلویزیونی را در کارنامه کاری خود دارم که فرصتی برای چاپ کتاب به من نمی داد تا سال 96 که درصدد چاپ کتاب هایم افتادم.

این نویسنده خوزستانی در مورد کتاب کلل کوسه اظهار کرد: کلل کوسه کتابی است که به آیین باران خواهی برگرفته از رسوم بختیاری می پردازد. داستان این کتاب در قالب نمایشنامه و درباره خشکسالی و نباریدن باران در یک روستا و حوادثی است که بر اثر بی بارشی پیش می آید.

زارعی از آرامستان لهستانی ها به عنوان یکی دیگر از کتاب های منتشر شده اش نام برد و اضافه کرد: در کتاب آرامستان لهستانی ها تلاش نموده ام که در قالب داستان به رنج ها و سختی های اسیران لهستانی در روزگار اسارت و ورود به ایران و به ویژه توضیح زندگی و لحظه های تلخ و شیرین آن ها در اهواز دوره جنگ جهانی دوم بپردازم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 اسفند 1398 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 632

به "رونمایی از 2 کتاب ادبی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونمایی از 2 کتاب ادبی در چهاردهمین نمایشگاه کتاب خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید