رمز موفقیت گردشگری یزد در تحریم ها چیست؟

به گزارش مجله نیلوفری، یزد آموزش و تبلیغات دو عنصر موثر در صنعت گردشگری است چرا که توانسته برای شهر جهانی یزد با وجود نوسانات سیاسی مختلف، تا حدودی رشد و توسعه را رقم بزند.

رمز موفقیت گردشگری یزد در تحریم ها چیست؟

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور ارزان بالی همراه شوید و شگفتی های جزیره آتشفشانی بالی را از نزدیک شاهد باشد.

این روزها که گردشگری طنین خوشی برای حضور در جامعه متلاطم سیاسی ندارد، خبرهای خوشی از گردشگری می تواند تسلی اندوه فعالان این حوزه باشد یا شاید به انگیزه ای برای یافتن راهکارهایی موثر برای حفظ حیات گردشگری در شرایط کنونی کشورمان تبدیل گردد.

شهر جهانی یزد در سال های اخیر به ویژه پس از جهانی شدن با رشد قابل توجهی از گردشگران خارجی روبرو شد ولی در عین حال برگزاری رویدادهای مختلف گردشگری توانست در رشد گردشگران داخلی نیز موثر واقع گردد.

بنا بر گفته مسئولان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد، تنها در ایام نوروز سال جاری بیش از یک میلیون و 800 گردشگر داخلی و خارجی به میهمانی جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی این دیار کویری آمدند.

البته رشد گردشگری نقطه قوتی برای بخش های مختلف این صنعت در استان بوده و به همین دلیل نیز مقوله آموزش در این حوزه را به مسئولان گوشزد و ضرورت آن برای فعالان این صنعت را الزامی تر نموده است.

هما خورشیدی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد در همین رابطه از آموزش بیش از هزار و 600 نفر در قالب برگزاری حدود 50 دوره آموزشی به منظور توانمندسازی نیروی انسانی از ابتدای سال جاری تا به امروز خبر می دهد و یادآور می گردد که این مسئله علاوه بر رشد کمی این صنعت نشان دهنده رشد کیفی آن در این شهر جهانی است.

در حالی وی این آموزش ها را عنصر پایه ای برای ارتقای کیفی ارائه خدمات گردشگری و همچنین جذب گردشگر عنوان می نماید که آموزش در این صنعت از منظر دیگر اشتغال زایی رو به رشد گردشگران در استان یزد را نشان می دهد.

البته خورشیدی برگزاری این دوره ها را برای افراد تازه وارد و بازآموزی افراد فعال در صنعت گردشگری متناسب با نوع دوره واحدها، تاسیسات و راهنمایان گردشگری بیان می نماید.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان در همین رابطه از فعالیت چهار موسسه آموزشی خدمات گردشگری در زمینه برگزاری دوره های کوتاه مدت گردشگری خبر می دهد که نوید رشد زیرساخت های آموزشی در حوزه گردشگری نسبت به سال های گذشته است.

خورشیدی اضافه می نماید: این دوره ها شامل راهنمایان ایران گردی، جهان گردی و طبیعت گردی، مدیریت فنی دفاتر خدمات مسافرتی و مدیریت واحدهای اقامتی اعم از هتل داری و بوم گردی است که ارتقای دانش فعالان این حوزه را رقم می زند.

البته افزایش دانش و تنوع بخشی و بروز شدن در این حوزه منجر به فعالیت بیش از 15 کمیته گردشگری در استان یزد نیز شده که نشان می دهد یزد روز به روز در حال توسعه و تنوع بخشی به گردشگری خود است تا گردشگران متنوعی را به خود جلب کند.

اما آموزش تنها برشی از کیک پر محتوای گردشگری است که البته به نوبه خود سهم قابل توجهی در این زمینه دارد و یکی از دیگر راه های موثر در رونق گردشگری، برگزاری تورهای آشناسازی برای گروه های هدف مختلف است که می توانند به عنوان سردسته های این حوزه، جامعه ای را به سوی گردشگری فرابخوانند.

خورشیدی معاون گردشگری یزد در این رابطه از برگزاری 20 تور آشناسازی در 9 ماهه ابتدای سال جاری خبر می دهد و می گوید: این تورها شامل گروه های هدف مختلف به ویژه مجله نیلوفری، روزنامه نگاران و تور اپراتورهای بیش از 15 ملیت مختلف بوده که در دومین شهر جهانی جهان یعنی یزد برگزار شده است.

وی بیشترین آمار فن تورهای یزد را متعلق به چینی ها می داند و می گوید: اندونزی، اتریش، فرانسه، پرتغال، ارمنستان، کرواسی، مجارستان، هندوستان، هنگ کنگ، ایرلند، افغانستان، آلمان، اروپا، اروپای شرقی و آمریکای جنوبی دیگر ملیت های شرکت نماینده در فم تور یزد بودند.

حضور پررنگ چینی ها نشان می دهد که یزد و چین می تواند دو مقصد تجاری، گردشگری و حتی سرمایه گذاری برای یکدیگر باشند که البته تشکیل هسته چین کشور در یزد در ماه اخیر نقطه آغاز این رابطه برای آینده این شهر جهانی محسوب می گردد.

در حالی یزد به عنوان شهری جهانی با برگزاری فم تورها گردشگران و گروه های هدف گردشگری جهان را به سمت خود جذب می نماید که این گردشگران رونق مالی سایر شهرهای کشورمان را نیز به همراه دارند به طوری که بنا به گفته خورشیدی، این نوع تورها معمولاً دو یا سه روز در هر شهری برگزار می شوند و این مسئله نشان دهنده منافعی است که گردشگری یزد برای شهرهای دیگر گردشگری کشورمان رقم می زند و معرفی ظرفیت های ناشناخته گردشگری یزد و سایر شهرها را به تمام جهان معرفی و محرکه ای برای جذب دیگر گردشگران باشد.

هرچند فم تورها سفرهای رایگان یا ارزانی هستند که در آن متخصصان صنعت گردشگری همچون عکاسان، تور لیدرها، بلاگرها، روزنامه نگاران و مشاوران سفر بهره می گیرند تا به معرفی یک شهر، جاذبه ها و دیدنی های آن بپردازند ولی یزدی ها پس از جهانی شدن با برگزاری این تورها توانسته اند در روزنامه های معتبر جهان مانند نیویورک تایمز و حتی شبکه های ملی کشورهایی مانند چین نیز خود را به جهان گردشگری معرفی نمایند.

و امروز به نظر می آید که صنعت گردشگری شهر جهانی یزد، صنعتی شناخته شده برای تمام جهانست و با بهره گیری از دو عنصر آموزش و تبلیغات به رغم مسائل و مسائل متنوع سیاسی کشورمان، توانسته گام های بلندی را به سوی توسعه و رشد بردارد.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 17 بهمن 1398 بروزرسانی: 30 فروردین 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 561

به "رمز موفقیت گردشگری یزد در تحریم ها چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رمز موفقیت گردشگری یزد در تحریم ها چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید