دورترین خوشه های ستاره ای هستند که تا به حال دیده شده اند

به گزارش مجله نیلوفری، با آنالیز جریانی از نور که 9 میلیارد سال سفر نموده تا به ما برسد، اخترشناسان خوشه هایی از ستارگان را مشاهده نموده اند که در اطراف کهکشانی دوردست می درخشند که آن ها را Sparkler نامیده اند.

دورترین خوشه های ستاره ای هستند که تا به حال دیده شده اند

آیا آن ها اولین خوشه های ستاره ای بودند که در کیهان در حال ظهور، به وجود آمدند؟

گروهی از محققان به تازگی معین نموده اند که بعضی از این خوشه ها، دورترین خوشه های کروی هستند که تا حالا پیدا شده اند.

از آنجایی که می توانستیم درخشش ها را در طیف وسیعی از طول موج ها مشاهده کنیم، می توانیم آن ها را مدل سازی کنیم و ویژگی های فیزیکی آن ها را بهتر درک کنیم، مانند سن آن ها و تعداد ستاره های آن ها.

خوشه های کروی بسیار متراکم و کروی با حدود 100هزار تا 1 میلیون ستاره هستند که هم سن و سال هستند و اغلب بسیار قدیمی هستند - از آن ها تقریباً به قدمت کیهان هستند.

آن ها به عنوان فسیل هایی در نظر گرفته می شوند که می توانند شرایط کیهان را در زمان شکل گیری ستارگان به ما بگویند.

با این حال، ما چیز زیادی در خصوص چگونگی شکل گیری و یا اینکه از کجا آمده اند نمی دانیم. این بسیار چالش برانگیزی است که بفهمیم آن ها واقعاً چند سال دارند.

این اینفوگرافیک موقعیت این کهکشان درخشان را از دید جیمز وب JWST، در مقایسه با داده های هابل و تصویری از یک خوشه کروی نشان می دهد.

تازه نزدیک بود دانشمندان خوشه ستاره ای Sparkler را از دست داده بدهند و متوجهش آن نشوند. این امر به خاطر یک هم ترازی عجیب داشت رخ می داد. بین ما و این خوشه گرد، یک خوشه کهکشانی به نام SMACS 0723 واقع شده است. انحنای گرانشی فضا-زمان نور کهکشان دور را منحرف نموده بود و بزرگ نمایی 100 برابر انجام داده بود، آن هم دو برابر. یعنی یک اعوجاج سه گانه داده ای اتفاق افتاده بود.

این تیم مطالعه کاملی در خصوص نور ساطع شده از 12 خوشه ای که شناسایی کردند انجام دادند و در پنج خوشه از آن ها، هیچ محتوای اکسیژنی پیدا ننموده بود.

این امر دانشمندان را به این نتیجه رساند که این اجرام خوشه های کروی هستند که دیگر ستاره های جدیدی فراوری نمی نمایند، حالتی که از آن به عنوان سکون یاد می گردد.

لامیا مولا، اخترشناس از دانشگاه تورنتو و سرپرست این مطالعه می گوید: از آنجایی که کهکشان Sparkler بسیار دورتر از کهکشان راه شیری ماست، معین سن خوشه های کروی آن آسان تر است.

ما در حال مشاهده 9 میلیارد سال پیش هستیم، زمانی که کیهان تنها چهار و نیم میلیارد سال سن داشت و به چیزی که مدت ها پیش اتفاق افتاده بود نگاه می کنیم. به این فکر کنید که سن افراد را بر اساس ظاهر آن ها حدس بزنید/تشخیص تفاوت بین یک فرد 5 و 10 ساله آسان است، اما تشخیص تفاوت بین یک فرد 50 و 55 ساله سخت است.

سن این خوشه ها نشان می دهد که آن ها در حول و حوش زمانی شکل گرفتند که دنیا، قبل آن تاریک بود. این خوشه های تازه شناسایی شده نزدیک به اولین باری هستند که حتی امکان تشکیل ستاره ها به وجود آمد.

منبع: The Astrophysical Journal Letters