در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد

به گزارش مجله نیلوفری، ایرنا/ براساس آخرین گزارش های منتشر شده، در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد.

در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد

طبیعت چهارمحال و بختیاری در فصل بهار بهشت توریستان است.آبشارهای کوچک و بزرگ، گذرگاه های سرسبز کوهستانی، سواحل رودخانه ها و باغ ها و کشتزارها در این فصل جان تازه ای گرفته و مخاطبان را مجذوب خود می نمایند.

این روزها بواسطه همین زیبایی های چشم نواز، تبلیغ برای برگزاری برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی و جذب توریستان نیز در فضای مجازی بطور قابل توجهی افزایش یافته است بویژه آنکه با پوشش حداکثری واکسیناسیون، شیوع ویروس کرونا نیز نسبت به گذشته کاهش یافته و دیگر موانع گذشته ناشی از شیوع این ویروس برای برنامه های توریستی و مسافرتی بشمار نمی رود.

اگرچه لذت سفر در طبیعت و گذراندن یک روز به دور از هیاهوهای شهر و زندگی ماشینی جذابیت های خاصی دارد و در این روزها جمعی از مردم به فکر بهره بردن از طبیعت زیبا و گشت و گذار در پرآوازه ترین منطقه ها طبیعی چهارمحال و بختیاری هستند اما خبرهای ناخوشایند از حوادثی که در 2 هفته اخیر برای طبیعتگردان در بعضی منطقه ها این استان روی داد و چند فوتی و مصدوم برجای گذاشت، موجب شد تا بین بعضی از کارشناسان و کاربران فضای مجازی، بحث ها و گفت وگوهای مختلفی درباره علت وقوع این حوادث شکل گیرد.

از ناآشنایی افراد به اصول کوهنوردی و چگونگی حضور در طبیعت تا نبود راهنمایان تخصصی، غیرمجاز بودن بعضی برنامه های طبیعت گردی، شرکت صدها نفر در یک گروه طبیعت گردی و ناتوانی برگزارنمایندگان برنامه در کنترل و راهنمایی افراد و بعلاوه موارد قانونی در مورد پیگیری ماجرا از جمله مباحثی بود که در این باره مطرح شد.

طبیعت با وجود زیبایی هایش خشن است

مدیرعامل جمعیت هلال احمر چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حضور توریستان و کوهنوردان در منطقه ها طبیعی استان، سال جاری به علت برداشته شدن محدودیت های کرونایی با رشد فزاینده ای روبرو شده، می گوید: متاسفانه ناآشنایی افراد با جغرافیای منطقه ها، نداشتن آمادگی جسمانی کافی و نبود مهارت های لازم برای حضور در طبیعت موجب شده تا آمار حوادث نیز بالا برود.

ایرج کیانی پیرامون اینکه در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد، می افزاید: همه افراد چه توریست و چه کوهنورد برای رفتن به منطقه ها زیبای طبیعی بویژه آبشارهای چهارمحال و بختیاری که بیشتر آنها در جهتهای سخت گذر واقع شده اند، باید ایمنی را در اولویت سفر خود قرار دهند.

وی ادامه می دهد: گروه ها، باشگاه ها و گاهی بعضی اشخاص در این فصل برای برگزاری برنامه های طبیعت گردی، تبلیغات مختلفی را انجام می دهند اما توصیه می گردد افراد علاقمند به شرکت در این برنامه ها ابتدا از مجوزدار بودن برنامه، جزییات برگزاری و چگونگی جهت، مهارت برگزارنمایندگان در شناخت جهت و توان امدادرسانی در مواقع اضطراری و از همه مهمتر پوشش بیمه ای برنامه مطمئن شوند.

کیانی استفاده از راهنمایان محلی را در اجرای برنامه های کوهپیمایی مهم می داند و می گوید: اطلاع از شماره های امدادی همانند 110، 112، 115، 125 که قابلیت برقراری تماس بدون آنتن دهی را نیز دارد می تواند در مواقع بروز حادثه در دورترین منطقه ها طبیعی چاره ساز باشد.

اشاره مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان بر لزوم رعایت نکات ایمنی در سفر به کوهستان و اطمینان از همراه شدن با افراد آشنا و مسلط به کوهنوردی از یک طرف و چگونگی اطلاع یافتن از شرایط لازم برای انتخاب گروه در سفر به منطقه ها زیبای طبیعی به ویژه منطقه ها سخت گذر از طرفی دیگر، موجب شد تا موضوع را از دید یکی از باتجربه ترین مربیان راهنمای کوهستان در چهارمحال و بختیاری آنالیز کنیم.

باشگاه کوهنوردی به جای گروه کوهنوردی

به گفته مربی باسابقه کوهستان که در دوره های گذشته مسئولیت هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی چهارمحال و بختیاری را نیز برعهده داشته است، چندین سال است که دستورالعمل تبدیل گروه های کوهنوردی به باشگاه ابلاغ شده است و دیگر گروهی با این عنوان در استان و کشور فعالیت نمی نماید.

فرهاد بهمنی در این باره می افزاید: بعضی گروه های آزاد به عنوان گروه طبیعت گردی فعالیت می نمایند که بارها از طرف مراجعی همانند ادارات ورزش و جوانان و میراث فرهنگی توریستی و صنایع دستی به آنان تذکر داده شده است اما با تصور اینکه اتفاقی نخواهد افتاد، به کار خود ادامه می دهند.

وی با تاکید بر اینکه بهتر است مردم با هر گروهی برای طبیعت گردی همراه نشوند، تصریح می نماید: متاسفانه وقتی بحث کسب عایدی در این حوزه پیش می آید، دیگر کمتر کسی به اصول حضور در طبیعت دقت می نماید و این مردم و علاقمندان به طبیعت گردی هستند که باید مجوزها و بیمه های سفر را آنالیز و کنترل نمایند.

این مربی راهنمای کوهستان درباره چگونگی امکان آنالیز مجوزها و بیمه ها در سفرهای طبیعت گردی یادآور می گردد: تنها باشگاه های مجوزدار زیرمجموعه هیات کوهنوردی و صعودهای ورزشی اجازه برگزاری برنامه کوهنوردی در جهتها و مکان های خارج از کانون های توریستی زیر نظر میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی را دارند و افرادی می توانند در برنامه های آنها شرکت نمایند که بیمه ورزشی داشته باشند.

بهمنی می افزاید: براساس دستورالعمل ها در هر گروه نیز باید به ازای هر 12 نفر حاضر در برنامه، یک مربی کوهنوردی در راهنمایی گروه مشارکت کند از این رو مردم می توانند با کنترل این موارد در هماهنگی با مسئولان هیات کوهنوردی و صعود ورزشی از این شرایط اطلاع کافی بدست آوردند.

وی به نکته دیگری نیز در رابطه با افزایش حوادث در منطقه ها طبیعی استان در فصل بهار اشاره و تصریح می نماید: اینگونه حوادث تبعات منفی را نیز به همراه دارد بطوریکه به معروفیت و آوازه منطقه صدمه می زند و احتمال جذب کوهنوردان از استانهای دیگر در این منطقه ها و عایدیهای احتمالی برای جوامع محلی را تا حدی کاهش می دهد.

جذب توریستان با استفاده از معرفی منطقه ها طبیعی بکر و چشم نواز کشور و استانی چون چهارمحال و بختیاری و بعلاوه موضوع تورها و گروهای مجاز برگزارنماینده برنامه های طبیعت گردی و کوهنوردی سالهاست که از بحث های مهم در حوزه توریستی بشمار می رود و تا حدودی نیز با ترکیب مرزهای فعالیت شرکت های خدمات مسافرتی و راهنمایان توریستی سازماندهی شده است اما اینکه در حوزه طبیعت گردی و برپایی تورهای این چنینی چه مرز مشخصی میان وزارت ورزش و زیرمجموعه های آن چون فدراسیون ها با وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی وجود دارد، همچنان احتیاج به تحلیل آنالیز دارد ، احتیاجی که در صحبت با معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز میتوان آن را دریافت.

شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی مجوز برگزاری تورهای کوهنوردی را ندارند

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری نیز با انتقاد از اینکه بعضی افراد بدون هیچگونه مجوزی با عنوان گروه کوهنوردی در فضای مجازی تبلیغ تورهای طبیعت گردی را منتشر می نمایند و افراد را بدون گزینش در جمع اعضای تور می پذیرند، می گوید: این اقدامات تنها برای کسب عایدی است و این افرادی که بطور غیرقانونی عنوان لیدر و راهنما را نیز برای خود برگزیده اند، از عواقب خطرناک اقدام خود آگاهی ندارند.

فرجام سمیعی می افزاید: از آنجایی که هیچ شرکت خدمات مسافرتی و توریستی اجازه برگزاری تورهای کوهنوردی را ندارد، بسیاری از افرادی که به سمت گروه های غیرمجاز کشیده می شوند افرادی هستند که کمترین آشنایی را با جغرافیای منطقه دارند و بدون شناخت از آمادگی های جسمانی لازم در این برنامه ها شرکت می نمایند.

وی تصریح می نماید: متاسفانه این دست اقدامات سودجویانه، توریستی را نیز زیر سوال می برد درحالیکه مجموعه اداری مسئول توریستی، تعریف مشخصی از توریست و تور و کانون توریستی دارد.

سمیعی در مورد این موضوع که بعضی شرکت های خدمات مسافرتی و توریستی با عنوان استفاده از لیدر محلی و مربی کوهنوردی به نوعی تورهای خود را تبلیغ می نمایند، یادآور می گردد: شرکت ها و تورگردانان مجاز به خوبی از شرایط قانونی برگزاری تور توریستی آگاهی دارند و می دانند که هرگونه آسیب به افراد شرکت نماینده در تور می تواند آنان را به پرداخت خسارت های سنگین مجبور کند به همین علت برگزاری تورهای کوهنوردی را بر عهده نمی گیرند.

وی در پاسخ به این سوال که با این توضیحات، مردم علاقمند به استفاده از تورهای طبیعت گردی چگونه باید از مهیا بودن شرایط لازم در تور و مجوزدار بودن آن اطلاع پیدا نمایند، می گوید: در تمامی تبلیغات تورهای مسافرتی چه طبیعت گردی و چه تاریخی و دیگر انواع تورها، نام شرکت برگزارنماینده در بسته (پکیج) تعریف شده باید قید گردد که به راحتی با تماس با مجموعه اداری توریستی و یا مراجعه با پایگاه های اینترنتی ادارات کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان ها نیز قابل استعلام است.

مجموعه توریستی در تجهیز و ایمن سازی کانون های طبیعی ویژه کوهنوردان نقشی ندارد

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری بعلاوه درباره طرح این دیدگاه که چرا این اداره برای ایمن سازی منطقه ها طبیعی پر خطر که این روزها با استقبال علاقمندان روبرو شده، اقدام نمی نماید نیز می افزاید: این مجموعه اداری موظف است درباره بهسازی و ایجاد امکانات برای کانون هایی که توریستپذیر است با همکاری دیگر دستگاه ها اقدام کند، ولی جایی که کوهنورد حاضر می گردد در حیطه اختیارات و وظایف این اداره نیست.

سمیعی ادامه می دهد: با این وجود مجموعه توریستی استان حاضر است با متولیان ساماندهی ورزش کوهنوردی برای تقویت بعضی زیرساخت ها در منطقه ها پر بازدید، همکاری کند.

هماهنگی در اجرای برنامه ها برای جلوگیری از ازدحام در منطقه ها ضروری است

وی با تاکید بر اینکه بعضی منطقه ها طبیعی چهارمحال و بختیاری با وجود زیبایی های بیشمار و تبلیغات بسیار، جای مناسبی برای افراد ناآشنا و غیر کوهنورد نیست، تصریح می نماید: ضروری است باشگاه های دارای مجوز نیز که برای ملاقات از این منطقه ها به ویژه آبشارها و کوهستان ها برنامه های گروهی را در نظر می گیرند با یکدیگر هماهنگی داشته باشند.

سمیعی می گوید: ازدحام جمعیت در بعضی منطقه ها در هفته های اخیر به نحوی است که احتمال بروز حوادث را نیز افزایش می دهد.

معاون توریستی اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی چهارمحال و بختیاری به برنامه ریزی برای برگزاری نشستی مشترک با مسئولان برگزاری برنامه های کوهنوردی، قایقرانی و آفرودسواری در آینده ای نزدیک نیز اشاره می نماید و یادآور می گردد: نباید اجازه داد بعضی اتفاقات چهره توریستی را خدشه دار کند و طبیعت زیبای استان نیز در جهت نابودی قرار دهد.

منبع: همگردی
انتشار: 28 خرداد 1401 بروزرسانی: 28 خرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1936

به "در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در چهارمحال و بختیاری طبیعت گردی با کوهنوردی فرق دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید