خبرنگاران پیگیری تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصویب شد

به گزارش مجله نیلوفری، مشهد- خبرنگاران- طرح پیگیری فرایند قانونی اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی در شورای اسلامی شهر مشهد به تصویب رسید.

خبرنگاران پیگیری تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصویب شد

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد روز سه شنبه در باره این طرح گفت: تغییرات قابل اعمال در طرح تفصیلی بافت پیرامونی حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) مدتی است که مطرح شده است.

محسن حسینی پویا اضافه کرد: این تغییرات باید به وسیله مدیریت استان و کمیسیون ماده پنج پیگیری گردد ولی در تهران و با تمرکز در مرکز این موضوع پیگیری می گردد لذا اگر دیر اقدام کنیم قفل دیگری بر قفل های پیشین زده می گردد.

وی ادامه داد: تمام کسانی که مدافع طرح اولیه در سال 75 بودند، هم اینک در مقام مدعی از این طرح نقدهای جدی دارند، البته طرح ایراداتی داشته که معین شده و باید اصلاحات انجام گردد اما اینکه در کجا و به چه صورتی اصلاحات باید انجام گردد، مهم است.

رییس کمیسیون حقوقی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: 2 قطاع از 4 قطاع طرح قبلی نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی باید توسط وزارت راه و شهرسازی و 2 قطاع توسط شهرداری اجرا می شد اما هم اینک با فرافکنی توپ را به زمین شهرداری می اندازند و می خواهند دوباره کار را بر عهده بگیرند که ممکن است این اشتباه دوباره تکرار گردد.

وی اضافه کرد: همه چیز باید در مدار قانون رسیدگی گردد، مقام صالح برای اصلاح طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی، کمیسیون ماده پنج است و شورای عالی شهرسازی صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد.

حسینی پویا ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی فقط در مورد طرح جامع می تواند ورود کند و ورود این شورا در این موضوع ایراد است و در مورد حقوق مردم در این بافت نیز نگرانی جدی وجود دارد.

وی گفت: در طرح های تفصیلی باید حقوق ثابت و مکتسبه به رسمیت شناخته گردد که در این خصوص نیز ایراد به این طرح وارد است، شورای پنجم در این بافت تغییر رویکرد نسبت به گذشته داشته و قسمتی از طرح که با فضای معنوی شهر منافات داشته را اجرا ننموده است.

وی اضافه کرد: شهرداری مکلف است با رویکرد حفظ میراث فرهنکی و صیانت از حقوق ساکنان به منظور اعمال تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، پیگیری و همکاری قانونی را به عمل آورد.

جهت شورای عالی شهرسازی خلاف قانون است

رییس شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این باره گفت: وزیر مسکن، راه و شهرسازی طی روزهای اخیر بیان نموده که فرمان رهبری در موضوع بافت پیرامون حرم مطهر رضوی نادیده گرفته شده است.

محمد رضا حیدری اضافه کرد: مخاطب این موضوع خود دستگاه راه و شهرسازی در ادوار گذشته است، در تهیه و طول اجرای طرح چرا تخلف کردید؟ چرا آقای وزیر فرافکنی می نماید؟ رهبری توصیه نموده اند از حقوق مردم مراقبت گردد شورای شهر مشهد هم می خواهد حقوق مردم حفظ گردد.

وی ادامه داد: ما هم معتقدیم طرح قبلی هویت حرم مطهر رضوی را برهم زده اما حقوق مردم باید در نظر گرفته گردد، جهتی که شورای عالی شهرسازی طی می نماید خلاف قانون است و مسائل عدیده ای ایجاد خواهد نمود.

رییس شورای اسلامی شهر مشهد گفت: شورای راهبردی این طرح باید در مرکز استان تشکیل گردد و با حفظ همه دغدغه ها و نگرانی ها این بحث را به خاتمه برسانیم.

حقوق مردم به رسمیت شناخته گردد

رییس کمیسیون مالی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در این خصوص گفت: براساس قانون در طرح های تفصیلی و میراث فرهنگی باید حقوق مکتسبه مشخص گردد.

احمد نوروزی اضافه کرد: شورای عالی شهرسازی که از حقوق مردم دم می زند در مقام عمل حق مردم را به رسمیت نمی شناسد.

وی ادامه داد: به عنوان نماینده مردم وظیفه داریم از حقوق مردم دفاع کنیم، باید قانون در این مجموعه رعایت گردد نه اینکه مجریان قانون نوع دیگری رفتار نمایند، چگونه اصلاح طرح نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی بدون طی کردن مراحل در شورای شهر از شورای عالی شهرسازی سر درمی آورد؟

پیشرفت فیزیکی نوسازی بافت پیرامونی حرم مطهر رضوی معادل 10 سال قبل

شهردار منطقه ثامن نیز در این خصوص گفت: در این دوره مدیریت شهری کوشش شده هویت معنوی، فرهنگی، تاریخی و توجه به زائران و مجاوران در طرح نوسازی اطراف حرم مطهر رضوی مورد توجه باشد.

سید مصطفی نعمتی اضافه کرد: طی دو و نیم سال گذشته این طرح با اجرای فضاهای عمومی 14.8 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که معادل پیشرفت 10 سال قبل از فعالیت شورای پنجم است.

در ادامه این نشست طرح دو فوریتی با رای مثبت اعضای شورا به تصویب رسید و شهرداری مشهد مکلف شد با رویکرد حفظ و حمایت میراث معنوی و هویت تاریخی و همچنین حفظ و صیانت از حقوق مادی و معنوی مالکین و ساکنین بافت پیرامون حرم مطهر رضوی، به منظور اعمال تغییرات و اصلاحات لازم در طرح تفصیلی نوسازی و بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا(ع)، پیگیری ها و همکاری های لازم و قانونی را بر مبنای ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به وسیله مراجع مربوطه عضو کمیسیون ماده پنج این قانون اعم از استانداری خراسان رضوی، اداره کل راه و شهرسازی و سایر مراجع قانونی ذیصلاح به عمل آورده و وفق بند 34 ماده 80 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی شهر، تغییرات و اصلاحات مربوطه را جهت آنالیز و تأیید به شورای اسلامی شهر مشهد ارائه کند.

همچنین شهرداری مشهد مکلف است با توجه به صلاحیت ذاتی کمیسیون ماده پنج قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری در مورد تهیه و تصویب اولیه هرگونه تغییر یا اصلاح بعدی در طرح های تفصیلی، ضمن رصد فرایند اجرایی و اداری مربوطه، اقدامات لازم از جمله طرح دعوای توقف و ابطال تصمیمات یا اقدامات خارج از صلاحیت های قانونی سایر مراجع غیر صالح را با عنایت به بند 1 ماده 2، بند 3 ماده 4، تبصره ماده 7 و ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری به عمل آورده و گزارش مربوطه را به شورای اسلامی شهر ارائه نماید.

تعطیلی سه نگارخانه خصوصی به دلیل مشکل مالی

آنالیز طرح 2 فوریتی حمایت از حوزه های فرهنگی هنری آسیب دیده از کرونا نیز از دیگر دستورکارهای جلسه علنی امروز شورای شهر مشهد بود.

معاون فرهنگی - اجتماعی شهرداری مشهد در مورد فوریت این لایجه گفت: پس از شیوع کرونا فعالیت های مختلف تعطیل و صنوف متعدد متضرر شدند، حوزه فرهنگ و هنر نیز به معنای عام در این جریان متضرر شده است.

محمد مصحفی اضافه کرد: طی چهار ماه گذشته، سینماها، مراکز فرهنگی و سالن های تئاتر تعطیل بود و زندگی اهالی هنر دچار مشکل جدی شده است و سه نگارخانه خصوصی به دلیل مشکل مالی تعطیل شدند.

وی ادامه داد: از این رو مدیریت شهری این لایحه را تنظیم کرد تا بتواند قدم کوچکی برای حمایت از اصحاب فرهنگ و هنر بردارد و قدری شرایط مالی پیچیده را برای هنرمندان قابل تحمل تر کند.

در ادامه این نشست اعضای شورای شهر مشهد به دو فوریت این لایحه رای ندادند و مقرر شد این لایحه در قالب یک فوریت پس از آنالیز در کمیسیون ها برای تصویب در جلسه علنی شورای شهر مطرح گردد.

طرح نوسازی و بازسازی بافت فرسوده منطقه ثامن مشهد با 13 هزار پلاک از سال 71 در دستور کار است و هنگام شروع طرح 70 درصد ساختمان های مسکونی این بافت بیش از 20 سال قدمت داشت که با گذشت دو دهه از شروع اجرای نوسازی این بافت، این طرح هم اکنون حدود 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

طبق مصوبه 19 تیر ماه سال 96 شورای عالی معماری و شهرسازی به منظور جلوگیری از تداوم اقدامات مخالف با حفاظت از حیثیت مکان و ارزش های ملموس و ناملموس بافت تاریخی - فرهنگی پیرامون حرم مطهر رضوی، از آن تاریخ طرح نوسازی و بهسازی حرم مطهر رضوی مصوب سال 1387 لغو و اجرای آن متوقف شد اما آبان ماه سال جاری استاندار خراسان رضوی اعلام نمود که نقشه راه بازسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی مورد توافق وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد قرار گرفته و مقرر بود وزارت راه و شهرسازی و شهرداری مشهد به صورت مشترک تا خاتمه سال جاری نسبت به تهیه طرح تفصیلی جدید با در نظر دریافت مبانی شهرسازی و دغدغه های موجود در بافت پیرامون حرم مطهر رضوی اقدام و آن را در شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسانند اما شورای عالی شهرسازی خود به صورت مستقیم به این موضوع ورود نموده است که این اقدام اعتراض شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد را در پی داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 15 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 887

به "خبرنگاران پیگیری تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیگیری تغییرات در طرح نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید