جنون سرعت یا نبود ایمنی، سریال ادامه دار مرگ موتورسواران بدون کلاه در استان سمنان

به گزارش مجله نیلوفری، موتور سیکلت بهترین راه چاره برای مقابله با ترافیک است، اما گاهی حوادثی دلخراشی باعث بدنامی این وسیله شده که مهم ترین دلیل آن رعایت نکردن مسائل ایمنی از سوی راکبان است.

جنون سرعت یا نبود ایمنی، سریال ادامه دار مرگ موتورسواران بدون کلاه در استان سمنان

به گزارش خبرنگار از ، سریع، راحت، کم مصرف، قدرت مانور بالا و بی دغدغه برای جای پارک ، اینها تنها گوشه ای از ویژگی های موتورسیکلت است که افراد به ویژه جوانان را وسوسه می نماید تا با این وسیله بگازند و بتازند.

علی رغم تمام نقاط قوت این وسیله نقاط ضعفی نیز دارد که مهمترین آن کشنده بودنش در تصادفات رانندگی است البته باید این را هم یادآوری کرد که با کمی تامل، اندیشه و رعایت مسائل ایمنی می توان از بروز حوادث ناگوار جلوگیری کرد.

این نقطه ضعف اگر با سهل انگاری راکب همراه شود، اثری صد چندان بر شدت حادثه و تبعات جبران ناپذیر آن می گذارد؛ سهل انگاری در برطرف نواقص فنی مانند چراغ جلو و خطر عقب، گارد محافظ، ترمز های مناسب و البته عدم استفاده از کلاه ایمنی!

علی رغم سال ها توصیه و هشدار و تاکید از سوی همه نهاد ها به ویژه پلیس، همچنان شاهد بی میلی موتورسواران در استفاده از کلاه ایمنی هستیم، کلاهی که اگر سرمان نگذاریم بدکلاهی سرمان رفته است. براساس قانون استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است، اما با توجه به گرم شدن هوا و البته بی توجهی بعضی به قوانین رانندگی با این وسیله تعداد زیادی از راکبان موتورسیکلت را می بینیم که بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی می نمایند، در حالی که این کلاه ضامن جان آنها است.

موتورسیکلت ایمنی لازم را ندارد و استفاده نمایندگان از آن عمدتا نوجوانان و جوانان کم سن و سال هستند که جمعیت قابل توجهی از آنها نیز گواهینامه ندارند، خانواده ها در این خصوص نقش مهم و کلیدی بر عهده دارند که در بعضی از موارد با خرید موتورسیکلت به تشویق فرزندان خود می پردازند که ضمن آسیب رساندن به خودشان به دیگران نیز صدماتی وارد می نمایند و با راهکاری ساده از جمله نظارت بیشتر بر فرزندان بخصوص نوجوانان می توانند از بروز حوادث ناگوار رانندگی جلوگیری نمایند.

رانندگی همراه با رعایت قوانین و مقررات باید به صورت یک عادت در بیاید و به صورت یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود و والدین نیز باید ضمن توجه ویژه به فرزندان خود، قبل از دریافت گواهینامه موتورسیکلت را در اختیار آنها قرار ندهند تا از بروز آسیب های بعدی آن جلوگیری شود.

کم نیستند حوادثی که روزانه در گوشه و کنارمان رخ می دهد و اغلب نیز جوانان و نوجوانان و آینده سازان این مملکت را به خاک و خون می کشد و داغشان را تا سال ها بر دل پدران و مادرانشان می گذارد، اما علت و ریشه این حوادث کجاست و تا کی باید شاهد این حوادث ناگوار باشیم.

کشته شدن 3 جوان 16، 17 و 26 ساله دامغانی در تصادفی شبانه در جاده دامغان - معلمان که قربانی برخورد با کامیون شدند، یکی از همین سوانح است، رخدادی که هنوز اخبارش در تیتر رسانه های محلی بود و موتورسیکلت دیگری در همین جاده با یک تریلی برخورد کرد و راکب آن در دم جان باخت و فردای آن روز نیز موتورسوار دیگری در برخورد با گاردریل عمرش خاتمه یافت. دقیقاً در کمتر از یک هفته 5 جوان جانشان را در همین جاده دوطرفه کویری از دست دادند.

سرهنگ تقی کبیری رئیس پلیس راه استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار از ، گفت : در 6 ماهه سال جاری در جاده های استان سمنان 16 تن در تصادفات موتورسیکلت جان باخته و 8 تن نیز به شدت مجروح شده اند.

او اضافه نمود: استفاده از انیمیشن های جذاب و داستانی، بهره برداری از ظرفیت مدارس و ارتباط گیری با دانش آموزان دبیرستانی و آموزش آنها، تهیه و نمایش فیلم های کوتاه، داستانی و تلویزیونی با موضوع حوادث رانندگی، آنالیز شرایط کلاه های ایمنی موجود در بازار از نظر کیفیت، راحتی، استحکام و قیمت و برطرف نواقص آن، مشخص معابر ویژه تردد موتورسواران و نظارت برآن و غیره می تواند گام های مثبتی در کاهش قربانیان حوادث رانندگی موتورسیکلت ها باشد.

مدت ها است که از اعلام استفاده اجباری از کلاه کاسکت توسط موتورسواران از سوی معاونت هدایت و رانندگی می گذرد، اما هنوز مشاهده می شود بعضی از آنها این مقررات را نادیده گرفته و نسبت به هشدار ها بی توجه هستند.

اما در این میان افرادی هم هستند که ضمن رعایت قوانین و مقررات، دیگر راکبان موتور را نیز به رعایت این قوانین فرا می خوانند که این عده ضمن اینکه رعایت قانون را احترام به جامعه می دانند، معتقدند اکنون که هدایت و رانندگی ناجا با هشدا های قانونی و معقولانه خود درصدد برقراری یک نوع نظم و انضباط اجتماعی است که در نهایت به کاهش تصادفات و مرگ و میر های ناشی از بی دقتی موتورسواران می انجامد.

هرگز بدون کلاه ایمنی نباید سوار موتورسیکلت شد، داشتن کلاه ایمنی علاوه بر ایجاد امنیت برای افراد، نوعی آموزش به سایر افرادی است که موتورسواران را نگاه می نمایند؛ پس با این کار در ظاهر ساده، اما در باطن مهم و حیاتی می توان در گسترش فرهنگ ترافیکی نیز سهیم شد.

سرهنگ موسی بزرگی رئیس پلیس هدایت و رانندگی استان سمنان در مصاحبه با خبرنگار از ، با بیان اینکه 47 درصد از تصادفات سال جاری در استان سمنان به موتورسیکلت سواران اختصاص داشته است، گفت: 19 نفر در این تصادفات جان خود را از دست دادند.

او با بیان اینکه در سال 98، 5 هزارو 448 موتورسوار در استان سمنان اعمال قانون شدند اضافه نمود: به همین دلیل 3 هزارو 122 دستگاه موتورسیکلت نیز متوقف و راهی پارکینگ شد.

سرهنگ بزرگی با بیان اینکه سال جاری یک هزارو 470 مورد تصادف جرحی در استان سمنان به وقوع پیوست توضیح داد: از این تعداد، 370 مورد که شامل 26 درصد است مربوط به موتورسیکلت سواران است.

رئیس پلیس هدایت و رانندگی استان سمنان همچنین از برخورد جدی با افرادی که در حین رانندگی به خصوص با موتورسیکلت به اجرای حرکات نمایشی می پردازند و بااستفاده نادرست از این وسیله نقلیه نظم شهر رابه هم می زنند و موجب هنجارشکنی می شوند اطلاع داد.

راه های زیادی برای کاهش آمار مرگ و میر توسط موتور سیکلت وجود دارد، موتورسیکلت با آنکه راحت و سریع است، اما در صورت استفاده نادرست، وسیله ای غیرایمن و حادثه ساز محسوب می شود، که مهم ترین راه کاهش آمار تصادفات همین به خود آمدن و رعایت قوانین و مقررات و ترویج این قوانین در بین مردم است و یکی دیگر از این راه ها در کنار اعمال قانون باید به آموزش و مطلع سازی نیز توجه جدی کرد تا سوانح مربوط به استفاده از موتورسیکلت ها کاهش یابد.

سرهنگ بزرگی با بیان اینکه خوشبختانه در استان سمنان رانندگان نکات ایمنی را رعایت می نمایند اضافه نمود: اثرات رعایت نکات ایمنی و استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران به خود آنها بر می شود.

رئیس پلیس هدایت و رانندگی استان سمنان با بیان اینکه استفاده از کلاه ایمنی و پل عابر پیاده به عنوان عامل بازدارنده و کاهش آسیب در وقوع تصادفات باید بیش از بیش در سمنان فرهنگ سازی شود از اهداء 800 کلاه ایمنی رایگان به موتورسواران از اوایل سال 98 در استان سمنان اطلاع داد.

او در ادامه آموزش فرهنگ ترافیک دانش آموزان در هفته ناجا، همایش طلایه داران فرهنگ ترافیک و انتخاب همیار پلیس در مدارس استان، همایش سلامت و زندگی، اهداء کلاه ایمنی به افراد در رزمایش موتورسیکلت سواران، مسابقات موتورسواری با هدف تخلیه هیجان جوانان و آموزش به مربیان و اساتید دانشگاه های استان سمنان در جهت کاهش تصادفات و آسیب های ناشی از آن را از جمله اقدامات معاونت هدایت و رانندگی استان برای فرهنگ سازی و آموزش با هدف کاهش تصادفات برشمرد.

رئیس پلیس هدایت و رانندگی استان سمنان با اشاره به ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه در استان سمنان در جهت کاهش تصادفات رانندگی اشاره نمود و توضیح داد: طرح سه شنبه های بدون خودرو در استان سمنان کلید خورده است که امیدواریم بیش از پیش شاهد استقبال مردم استان از این طرح باشیم.

همانطور که در بالا گفته شد در استان سمنان رانندگان نکات ایمنی را رعایت می نمایند و این استان یکی از استان هایی است که از ظرفیت بالقوه بالایی در موتورسواری و اتومبیل رانی برخوردار است که این زمینه می تواند جوانان را به سمت مسابقات موتورسواری در پیست های مخصوص خود برای تخلیه هیجان آن ها بکشاند.

جواد عسگری سرپرست هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان سمنان در گفت و گو با خبرنگار از ، با اشاره به برنامه های هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی استان سمنان برای کاهش تصادفات موتور سیکلت در استان سمنان و سوق دادن جوانان به این سمت گفت: استان سمنان هم از حیث برخورداری از جوانان علاقمند و هم از حیث ورزشکاران توانمند از غنای بسیار خوبی برخوردار است و لذا باید از ظرفیت این جوانان علاقه مند و ورزشکاران که مهمترین سرمایه هیئت موتورسواری و اتومبیل رانی بهره گرفت.

او با بیان اینکه هیات موتورسواری استان سمنان به دنبال ساماندهی موتورسواران استان سمنان است، اضافه نمود: با طرح در دست انجام فدراسیون و مجلس تمامی موتورسواران در کل استان صاحب گواهینامه حرفه ای می شوند.

عسگری با بیان اینکه علاقه فراوان جوانان استان سمنان به رشته موتورسواری و همچنین تاثیر زیاد این رشته به کاهش ترافیک و سرعت در تردد و کاهش آلودگی هوا و هزینه های کمتر نسبت به خودرو باعث شد که تمایل به استفاده از موتور در سطح استان افزایش قابل توجهی داشته باشد توضیح داد: این موضوع اگر بدون آموزش های حرفه ای و تخصصی همراه باشد و اصول تخصصی و ایمنی مورد توجه راکبان قرار نگیرد حوادث اقتصادی و جانی زیادی را به دنبال خواهد داشت.

سرپرست هیات موتورسواری و اتومبیل رانی استان سمنان با بیان اینکه بنابر آمار های موجود بیش از 50 درصد حوادث رانندگی در شهر های بزرگ مربوط به موتورسواران و حدود 35 درصد از تلفات مربوط به راکبان همراهان موتورسواران است گفت: این هیات برنامه ریزی خوبی برای همگانی موتورسواران و تحت پوشش قراردادن موتورسواران استان و آموزش و تامین ایمنی آنان دارد که از توانایی موتورسواران جهت ورود آنان به بخش تخصصی موتورسواران کشور کند و برای حفظ ایمنی وکاهش حوادث و توسعه صحیح فرهنگ رانندگی و آموزش مهارت تخصصی آنان اقدام خواهد نمود.

او با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از شهرستان های استان و از جمله سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار دارای پیست هستند، اضافه نمود: پیست یکی از مهمترین زیرساخت های این ورزش است و توسعه موتورسواری و اتومبیل رانی بدون پیست عملا امکان پذیر نیست، ضمن اینکه کوشش می کنیم که استان سمنان به عنوان استان پایلوت اجرای بعضی طرح های ملی مطرح شود و همزمان می کوشیم که میزبان بعضی مسابقات در این رشته باشیم تا موتورسواری و اتومبیل رانی استان بیش از پیش معرفی شود.

عسگری بر ضرورت توجه به شهرستان های استان تاکید و توضیح داد: خوشبختانه در همه شهرستان ها از استعداد های خوبی برخورداریم و سعی می کنیم با یک برنامه ریزی جامع به همه این شهرستان ها توجه کنیم.

از آنجایی که شدت تصادفات در موتور سیکلت بیشتر از سایر وسایل بوده و احتمال فوت یا جرح راکبین در آن بیشتر است توجه به نکات ایمنی به طور قطع می تواند در کاهش جرائم مرتبط با موتورسواری و همچنین کاهش آمار تصادفات و مرگ و میر اثرگذار باشد.

عامل انسانی به عنوان مهمترین عامل دخیل در تصادفات موتورسیکلت نسبت به سه عامل وسیله، جاده و شرایط جغرافیایی و اقلیمی است که میتوان به راحتی و با رعایت نکات ایمنی خطرات ناشی از تصادفات موتور سواری را در حد قابل توجهی کاهش داد.

گزارش از محمدرضا هوشمند

انتهای پیغام / ر

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 13 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 634

به "جنون سرعت یا نبود ایمنی، سریال ادامه دار مرگ موتورسواران بدون کلاه در استان سمنان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جنون سرعت یا نبود ایمنی، سریال ادامه دار مرگ موتورسواران بدون کلاه در استان سمنان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید