بمب افکن اتمی هند چه شکلی است؟

به گزارش مجله نیلوفری، نامش سپکت جگوار است و با اینکه سال ها است در کشورهای سازنده اش بازنشسته شده، هنوز 118 فروند از آن در ارتش هندوستان نقشی مهم را برعهده دارند.

بمب افکن اتمی هند چه شکلی است؟

به گزارش خبرآنلاین، جگوار در طبیعت گربه ای باشکوه است و سلطان جنگل های بارانی آمریکایی جنوبی است. در صنعت خودروسازی هم جگوار نامی آشنا است و ماشین هایی ساخته که بعضی در تاریخ این صنعت نامی ماندگار پیدا نموده اند.

این نام در آسمان هم قلمرویی بزرگ در اختیار دارد. سپکت جگوار هواگرد تهاجمی ساخت بریتانیا و فرانسه است که از ابتدای دهه 1970 میلادی وارد خدمت ارتش های این دو کشور شد.

طراحی این پرنده را دو کمپانی بریتیش ایرکرفت و شرکت هوانوردی برگه بر عهده داشتند و نمونه اولیه اش برای نخستین بار در سال 1968 به پرواز عایدی.

این پرنده با طول 17 متر و پهنای بال 9 متری نیرویش را از دو موتور رولزرویس توربومکا آدور می گیرد و با اتکا به این موتورها می تواند با بیشینه وزن برخاست 15 هزار و 700 کیلوگرم به آسمان بپرد.

از توپ مسلسل 30 میلی متری جگوار که بگذریم این هواگرد طیف وسیعی از مهمات از موشک ضدرادار گرفته تا راکت های هوا به هوا، بمب های راهنمایی دقیق و موشک های ضدکشتی را به کار می گیرد.

این پرنده جدای از مهمات متعارف به عنوان سکویی برای پرتاب بمب های اتمی طراحی شده است.

فرانسه از این پرنده برای پرتاب بمب های اتمی AN-52 استفاده می کرد و بریتانیا بمب WE.177 را روی آن سوار نموده بود.

اهمیت جگوار برای هند

فرانسه و انگلیس به ترتیب در سال های 2005 و 2007 جگوار را بازنشسته کردند اما هند همچنان انبوهی از این هواگرد را در خدمت نگه داشته است.

این پرنده از معدود هواپیماهای هند با قابلیت پرتاب سلاح هسته ای است و از این رو برای هندی ها که 48 سلاح هسته ای هواپایه طراحی نموده اند، ارزش فراوانی دارد.

جگوارهای هند علاوه بر قابلیت حمل سلاح هسته ای به موشک هوا به هوای کوتاه برد پیشرفته (به اختصار آسرام) نیز مجهز شده اند.

منبع: فرارو
انتشار: 10 فروردین 1402 بروزرسانی: 10 فروردین 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2093

به "بمب افکن اتمی هند چه شکلی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بمب افکن اتمی هند چه شکلی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید