با روش و زمان کاشت گل سینره آشنا شوید

به گزارش مجله نیلوفری، کاشت گل سینره به وسیله بذر در اوایل تابستان صورت میگیرد و 9 ماه طول میکشد تا سینره به گل برود. با شرایط نگهدری و روش کاشت گل سینره آشنا شوید.

با روش و زمان کاشت گل سینره آشنا شوید

گل سینره از گلهای زیبای بهاری استکه عرضه آن در گل فروشیها از اسفند شروع میشود و یکی از گلهای پرطرفدار نوروزی درایران است. سینره از اواخر زمستان تا اوایل بهار گل میدهد و در رنگهای آبی،ارغوانی، صورتی، قرمز، بنفش و سفید دیده میشود. البته باید بدانید این گل،یکی از گیاهانخانگی کم دوام است و پس از گلدهی دور انداخته می شود. کاشت سینره ازطریق بذر صورت میگیرد. بذر سینره را باید اواخر بهار تا اوایل تابستان در محل سایهآفتاب کشت نمایید. بوتههای گل سینره برای اواخرزمستان به گل مینشینند. برای آشنایی با نحوه کاشت گل سینره و زمان مناسب کاشت اینگل زیبا با خبرنگاران همراه شوید.

نحوه کاشت گل سینره

کاشت گل سینره و تکثیر آن به وسیله بذر صورت می گیرد. مراحل رویشی این گیاهطولانی است و در حدود 9 ماه از کاشت بذر تا به گل رفتن گیاه طول میکشد. همچنینگفتنی است بذرهای سینره بسیار کم دوام هستند و خیلی زود قوه نامیه خود از دست می دهند.بنابراین ضروری است بلافاصله پس از برداشت بذر و خشک کردن آن، در اوایل مرداد اقدامبه کاشت بذرها نمود. مراحل کاشت گل سینره به توضیح زیر میباشد:

  • برایکاشت سینره ابتدا باید خزانهای آماده کنید تا بذرها در آن کاشته شوند و هیچوقتبذرها را مستقیم در گلدان اصلی نکارید .
  • برایخزانه دریافت نیاز به گلدانی با دهانه عظیم و ارتفاع کم است.
  • گلدانمورد نظر را با ترکیبیاز30درصد کوکوپیت + 50 درصد پیت ماس + 20درصد پرلیت پر کنید و آبیاری کنید تا خاک کاملا خیس شود، چون بعد از پاشیدن بذرهانمیتوانید خوب آبیاری کنید.
  • بذرهایسینره را با فاصله 2تا 3 سانتیمتر بر روی خاک بپاشید و سپس لایه نازکیاز خاک را روی بذرها بریزید به طوریکه کاملا روی بذر را نپوشاند چون بذرهای سنیرهریز هستند و زود پوسیده میشوند.
  • گلدان رابه آرامی و با یاری اسپری آبیاری کنید.
  • سپس رویگلدان نایلون شفاف بکشید و بر روی آن سوراخی ایجاد کنید تا تهویه صورت گیرد، کشیدننایلون باعث حفظ رطوبت و گرما میشود و عمل جوانهزنی بذرها راحتتر صورت میگیرد .
  • برایجوانه زنی و رشد اولیه گیاه معمولاً 30 تا 40 روز مدت زمان ضروری است. وقتی جوانهها از خاک بیرونزدند نایلون را از روی گلدان بردارید.
  • دمای مناسب برای جوانه زنی بذرهای سینره 18الی 25 درجه سانتیگراد میباشد .
  • هنگامی کهگیاه سینره چهار تا شش برگ در آورد، آن را از خزانه در بیاورید و در زمین یا گلداناصلی با خاکی غنی به صورت جداگانه بکارید.
  • نکته مهمدر کاشت گل سینره، کاربرد کودهای اسیدی برای ساخت بهتر آنتوسیانین (رنگدانه گیاه)است. برای داشتن آنتوسیانین بهتر و رنگریزه های بهتر در گل های گیاه و پرورش سینرهبا رنگهای متنوع، از محیط های اسیدی برای کشت گیاه استفاده می نمایند.

زمان مناسب کاشت گل سینره

زمان مناسب برای کاشت سینره اواخر بهار تا اوایل تابستان میباشد. اوایل پاییزبوتههای سینره را به گلدانهای اصلی انتقال دهید. گل سینرهدر اواخر زمستان به گل می نشیند و در ایام نوروز گلریزان آن به اوج میرسد.

شرایط نگهداری گل سینره

خاک : خاک مناسب برای کاشتگل سینره، خاک دارای زهکشی خوب و مواد آلی کافی است. این خاک از دو سوم خاک پرقوتباغچه، یک سوم خاکبرگ به همراه کود آلی پوسیده تشکیل میشود.

رطوبت: سینره به رطوبتبالا نیاز دارد. اگر بخواهید گل سینره شما در محیط آپارتمان به شادابی گلخانهبماند، باید مرتبا با اسپری روی برگها مه پاشی انجام داده و رطوبت مورد نیاز گیاهرا تامین کنید.

آبیاری: برایآبیاری سینره بهتر است آبیاری از پایین صورت گیرد، یعنی گلدان را در بشقابی پر از آبقرار دهید تا با جذب آب، خاک آن مرطوب شود.

نور : گل سینره به نور کافی و غیر مستقیم نیاز دارد. قرار دادن گیاهدر پنجرههای جنوبی آپارتمانبهترین مکان است. گفتنی است تابش مستقیم نور خورشید به گیاه باعث رنگ پریدگیگلها خواهد شد.

دمای مناسب : دمای مناسب برای نگهداریگل سینره بین 13 تا 18 درجه سانتیگراد است .

آفات و بیماری ها:از آفات مهم گل سینرهشته، کنه، تریپس، مگس سفید و لاروها است که باید با آنها به صورت شیمیایی مبارزهکرد ولی باید دقت کنید که برگهای این گیاه به سم خیلی حساس است و غلظت سم نبایدزیاد باشد .

منابع: کتاب باغبانی و گلکاری در آپارتمان، بانک اطلاعات گل و گیاه

منبع: setare.com
انتشار: 7 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 بهمن 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1263

به "با روش و زمان کاشت گل سینره آشنا شوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با روش و زمان کاشت گل سینره آشنا شوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید