ایرانی ها به چه چیزهایی افتخار می نمایند؟

به گزارش مجله نیلوفری، افتخارات ایرانیان از دید یک دنیاگرد خارجی

با خبرنگاران همراه شوید تا مطلبی در باره افتخارات ایرانیان را از دید یک دنیاگرد که به ایران سفر نموده بود بخوانیم. مردم ایران یکی از صمیمی ترین ها و مهمان نوازترین ها در دنیا هستند. علی رغم توصیفات منفی که بعضی رسانه های غربی در باره آن انجام می دهند و مسائل مالی که با آن روبرو هستند ایرانیان میهن دوستانی هستند که هرگز شخصتشان، هویت ملیشان یا هر چیز دیگری را معامله نمی نمایند. در ادامه چندین مورد اندک از مواردی که مردم ایران به آن افتخار می نمایند را ببینید.

ایرانی ها به چه چیزهایی افتخار می نمایند؟

مهمان نوازی

مهمان حبیب خداست، این جمله جایگاه ویژه ای در فرهنگ مردم ایران دارد. فرقی نمی نماید که شما یک گردشگر خارجی باشید یا یک هم وطن ایرانی ها آماده اند تا با برترین چیزهایی که دارند از شما پذیرایی نمایند. این سنت قدیمی قرن ها است که بین مردم ایران وجود دارد و در سال های اخیر که گردگشران بیشتری به ایران سفر می نمایند تازه درباره این ویژگی که یکی از افتخارات ایرانیان است آگاه شده اند. گردشگر ها کنجکاو هستند تا درباره این کشور بیشتر بدانند و مهمان نوازی مردم باعث شده آن ها خاطراتی را همراه خود به خانه ببرند که هرگز از یاد نخواهند برد.

حفظ زبان فارسی

در دوره ای از زمان زبان فارسی در حال جای گزین شدن با زبان عربی بود و به پاس زحماتی که فردوسی به خاطر حفظ زبان فارسی کشید ایرانیان توانستند زبان فارسی را زنده نگهدارند. فردوسی شاعر حماسه سرای شاهنامه است که بدون استفاده از حتی یک کلمه عربی نوشته شده است. او در شروع کتاب خود می نویسد بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی. یک حقیقت است که از یک محقق باستان شناس مصری سوال کردند شما چرا امروز به جای استفاده از زبان کوفی از زبان عربی استفاده می کنید و او این گونه پاسخ داد: چون ما فردوسی نداشتیم.

برنج

برنج نرم و قد کشیده احتمالا مهم ترین قسمت سفره هر ایرانی است. فراوری سخت برنج و کاشت آن بیشتر در مزارع شمال کشور شروع می گردد و ایرانی ها قسم می خورند عطر و طعم برنج شمال را در هیچ نوع برنجی در دنیا نمی توان یافت. قبل از این که برنج را زعفرانی نمایند و سر سفره بیاورند آن را به خوبی با حرارت و بخار آن می پزند. نباید فراموش کنید که ایرانی ها بودند که تغییر بزرگی در زندگی بشریت به نام ته دیگ را کشف کردند. برنجی تردی که ته قابلمه برنج می چسبد.

تاریخ

اهمیت و عظمت پرسپولیس در خاطر هر ایرانی است و یکی از افتخارات ایرانیان است که همیشه به عنوان یک یادآوری از امپراتوری ایران باستان که یکی از قدرتمند ترین ها در دنیا بود عمل می نماید. این جا مدنی ترین تمدن های باستانی، محل تولد کوروش کبیر است که با اولین منشور حقوق بشر در دنیا شناخته شده است که بیانگر تحمل و برابری است و یک منبع غرور برای ایرانیانی است که نسلی از رهبران بزرگی مانند کوروش کبیر، داریوش و … هستند.

کشتی

از سال های خیلی دور ورزس کشتی در ایران انجام می شده است و بنابر این کشتی برای مردم ایران چیزی بیشتر از یک ورزش ملی است. بلکه یک فرهنگ و سنت باستانی است و حقوق مختص به خود را دارد و مردم کشتی گیران را به عنوان پهلوان و یا قهرمان می شناسند. کشتی گیران به شدت مورد احترام مردم هستند و نمادی از انسانیت و اخلاق در میان آنان هستند. ایران همیشه رتبه های برتر را در دنیا در این ضمینه کسب می نماید و در حالی که قهرمانان زیادی در این ورزش هستند افتخارات زیادی را برای ایران کسب نموده اند هیچ کس نتوانسته جانشین کشتی گیر افسانه ای ایران غلامرضا تختی بگردد. کسی عکسش در بیشتر منطقه ها ایران دیده می گردد و در قلب مردم جا دارد و یکی از افتخارات ایرانیان است.

معماری

ایران دارای فرهنگی غنی و زیبا و طبیعت دست نخورده است، اما این ها تنها عواملی نیستند که بازدیدنمایندگان را از سراسر دنیا به این کشور زیبا جذب می نمایند. شاهکارهای معماری نیز یکی از جاذبه های ایران است و از افتخارات ایرانیان شمرده می گردد. در ایران می تواند مساجد خیره نماینده و مکان های مذهبی را ببینید که با شکوه فراوان ساخته شده اند. حمام های سنتی مسقف که سبک منحصر به فرد خود را دارند و امروزه کم تر از آن ها استفاده می گردد و کاروان سرا ها که در میان جاده های قدیمی بنا شده بودند تا جایی باشند که مسافران بتوانند اندکی خستگی راه را از تن به در نمایند. ایران دارای بعضی از ساختمان های تاریخی چشمگیر است که گردشگر ها و مردم کشور آن ها را با شگفتی فراوان و خیره نگاه می نمایند.

ادبیات

شعر جایگاه عمیقی در روح و جان هر ایرانی دارد و یکی از افتخارات ایرانیان محسوب می گردد. شعرهایی که در تاریخ ایران سروده شده اند گویی به زمان تعلق ندارند و هر کسی که آن ها را می خواند از مفهوم و زیبایی آن لذت برده و شگفت زده می گردد. از مشهورترین شاعران ایران زمین می توان به حافظ، سعدی، عمر خیام نیشابوری، مولانا و…. اشاره نمود. بعلاوه شاعران معاصر این کشور نیز بسیار توانمند هستند و اشعار زیبایی را می سرایند.

از جمله آن ها می توان به سهراب سپهری، احمد شاملو، پروین اعتصامی و … اشاره نمود. آن ها شعر را در جان هر کودک قرار می دهند و نسل های آینده را نیز تحت تاثیر قرار می دهند. معروفیت بعضی از شاعران ایرانی از مرزهای این کشور فراتر رفته و دنیای شده که به عنوان نمونه ای برای این امر می توان به شعر بنی آدم اعضای یکدیگرند / که در آفرینش ز یک گوهرند سعدی اشاره نمود که در بالای سردر ورودی سازمان ملل نوشته شده است. بعلاوه شاعر مشهور آلمانی گوته در اشعار خود تاثیر زیادی از شاعر نامدار ایرانی حافظ گرفته است.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1910

به "ایرانی ها به چه چیزهایی افتخار می نمایند؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "ایرانی ها به چه چیزهایی افتخار می نمایند؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانی ها به چه چیزهایی افتخار می نمایند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید