ایرانسل متعهد شد تا سال 1403 پنج میلیون پورت اینترنت ثابت فیبر نوری بدهد

به گزارش مجله نیلوفری، انتها مذاکرات میان رگولاتوری و اپراتور ایرانسل برای پیوستن به پروژه توسعه 20 میلیون پورت فیبر نوری به نتیجه رسیده و قرارداد همکاری میان این دو امضا شد.

ایرانسل متعهد شد تا سال 1403 پنج میلیون پورت اینترنت ثابت فیبر نوری بدهد

در خبری که سایت دیجیاتو منتشر کرده است؛ معاون راهبردی و توسعه بازار رگولاتوری از امضای قرارداد با ایرانسل برای توسعه فیبر نوری FTTH خبر داده است.

براساس این قرارداد، ایرانسل متعهد شده است تا خاتمه سال 1403، حدود 5 میلیون خانوار را اینترنت فیبر نوری FTTH بدهد. ایرانسل می تواند بخشی از ایجاد پوشش فیبر نوری را با عقد قرارداد با اپراتورهای FCP اجرایی کند. در این خبر نیامده ایرانسل در کدام شهرها، فیبرنوری ارائه می دهد.

رقابتی شدن بازار فیبرنوری با ورود ایرانسل

ورود ایرانسل به پروژه توسعه فیبر نوری که از اردیبهشت ماه امسال کلید زده شده است و هدف آن ارائه و دسترسی به 20 میلیون پورت فیبر نوری تا خاتمه سال 1403 است؛ یک امیدواری بزرگ برای شکسته شدن انحصار مخابرات در ارائه اینترنت پر سرعت و رقابتی شدن بازار ایجاد می کند.

یا FTTH می تواند سرعتی از 30 الی 50 مگابیت تا 1 گیگابیت بر ثانیه برای کاربران خانگی و کسب وکارها داشته باشد و در مقایسه با اینترنت ADSL و VDSL و حتی TD-LTE یک فناوری اینترنت ثابت به روزتر و سریع تر محسوب می شود.

تا کنون، 9 اپراتور با رگولاتوری قرارداد همکاری و توسعه فیبر نوری امضا کردند که با پیوستن اپراتور ایرانسل، می توان گفت این پروژه به طور جدی دنبال خواهد شد و بازار رقابتی میان شرکت ها شکل می گیرد.

آخرین نشان می دهد این پروژه با مسائل مختلفی روبرو است و اپراتورها باید با چالش هایی مانند شهرداری ها، تعرفه گذاری، فیبر کشی، هزینه های بالای خرید تجهیزات و دور زدن تحریم ها دست و پنجه نرم کنند.

پیش تر، گزارش به برخی از مسائل هر اپراتور در شهر و استانی که توسعه فیبر نوری آن را بر عهده گرفته، اشاره کردیم.

چالش های ایرانسل برای ارائه فیبرنوری

مدت ها است رگولاتوری در حال رایزنی و گفت وگو با ایرانسل است تا بتواند این اپراتور بزرگ دیتای موبایل را راضی به شرکت در پروژه توسعه فیبرنوری کند. مردادماه بود که خبر رسید رگولاتوری پذیرفته است در بازنگری هایی انجام دهد و موارد مد نظر ایرانسل در آن لحاظ شود.

پیش از آن، مدیرعامل ایرانسل گفته بود این پروانه طوری نوشته شده که سودی برای یک اپراتور موبایل ندارد و بازگشت سرمایه در آینده را تضمین نمی کند و ایرانسل رغبت و انگیزه ای برای توسعه اینترنت ثابت فیبر نوری پیدا نکرده است.

همین طور، مدیرعامل ایرانسل در نشست خبری پانزدهمین سال آغاز به کار این اپراتور در مهرماه، به این نکته اشاره کرد که هستند.

اما اکنون که ایرانسل رسما می خواهد پورت FTTH به کاربران خانگی و شرکت ها بدهد؛ همزمان دو مسئله یا دغدغه بزرگ برای کاربران مطرح است: نخست، محدودیت ها و فیلترینگ گسترده ای است که این روزها در اینترنت ایران شاهد هستیم و دیگری انحصار مخابرات در زمینه توسعه فیبر نوری است.

اینترنت فیبرنوری خوب است به شرطی که این محدودیت ها و فیلترینگ نباشد؛ چرا که اگر قرار است اینترنت ایران به وضع روزهای گذشته مهرماه پیش برود؛ حتی داشتن یک اتصال اینترنت پرسرعت چند صد مگ نیز گره ای از مسائل کاربران باز نخواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

مسئله دیگر، انحصاری است که هنوز هیچ شرکتی نتوانسته آن را بکشند و توان رقابت و شکست مخابرات ایران را داشته باشد. سال ها است مخابرات با یک انحصار بزرگ که البته خودش اصلا آن را قبول ندارد؛ مانع از توسعه اینترنت ثابت در کشور شده است و تلاش دولت های مختلف و وزیران و شرکت های گوناگون در این مدت به نتیجه نرسیده است.

حالا، آیا ایرانسل می تواند همزمان از این دو مانع عبور کند؟ هم انحصار مخابرات را بشکند و هم امیدوار به خاتمه یافتن فیلترینگ گسترده در اینترنت ایران باشد؟

شما خواننده عزیز شبکه چی، چه چشم انداز و پیش بینی از آینده اینترنت ایران و فیبرنوری دارید؟ آرزوی گرفتن اینترنت FTTH ایرانسل خیلی دور یا خیلی نزدیک است؟

منبع: شبکه چی
انتشار: 20 مهر 1401 بروزرسانی: 20 مهر 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2018

به "ایرانسل متعهد شد تا سال 1403 پنج میلیون پورت اینترنت ثابت فیبر نوری بدهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایرانسل متعهد شد تا سال 1403 پنج میلیون پورت اینترنت ثابت فیبر نوری بدهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید