اموزش ساخت تراریوم گیاهی

به گزارش مجله نیلوفری، تراریوم ها بیش از 150 سال است که وجود دارند اما در سال های اخیر محبوبیت بیشتری پیدا نموده اند. تراریوم به شما اجازه می دهد تا دنیای کوچکی از گیاهان را در داخل یک ظرف شیشه ای پرورش دهید و این دنیا کوچک سرسبز را نگهداری کنید. این باغ های کوچک در آپارتمان های امروزی با دفاتر کاری انتخابی بی بدیل هستند. پس اگر در پی اموزش ساخت تراریوم هستید و می خواهید بدانید چطور باید از آن نگهداری کنید، تا انتها این مطلب از خبرنگاران همراه ما باشید.

اموزش ساخت تراریوم گیاهی

روش های ساخت تراریوم گیاهی

تراریوم ها به دو دسته مختلف تقسیم می شوند که هر نوع به شکل متفاوتی از دیگری ساخته می گردد. هر دو گزینه های عالی هستند و می توانید از ساخت و مراقبت از آنها لذت زیادی ببرید. اما بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد هر نوع و تفاوت بین آنها بیندازیم:

اموزش ساخت تراریوم در بسته

تراریوم بسته یک زیست بوم ایزوله را در یک ظرف شفاف و قابل مهر و مومی ایجاد می نماید. گیاهان در یک تراریوم بسته همه چیزهایی که برای رشد احتیاج دارند را خواهند داشت. خاک مواد مغذی را برای گیاهان فراهم می نماید. این مواد مغذی به طور مداوم با رشد گیاهان بازیافت می شوند و مواد مغذی را از خاک می گیرند و سپس می میرند و آنها را به خاک باز می گرداند.

آب درون تراریوم با ایجاد یک چرخه آب مینیاتوری گیاهان را شاداب نگه می دارد. هم گیاهان و هم خاک موجود در تراریوم، رطوبت و بخار آب را آزاد می نمایند. این مهم در مقابل دیواره های تراریوم متراکم می گردد و دوباره به خاک می افتد تا مورد استفاده قرار گیرد. چرخه افزایش و کاهش رطوبت بسیار شبیه زیست بوم خودمان است، رطوبت در طول روز که دما گرمتر است، افزایش می یابد و در شب با سرد شدن دما کاهش می یابد.

چرخه آب و مواد مغذی برای رشد و شکوفایی گیاهان ایده آل است و با تامین مداوم آب، احتیاج به مراقبت بسیار کمی از سمت شما دارد. تنها چیزی که باید به تراریوم اضافه گردد، نور برای فتوسنتز است تا گیاهان رشد نمایند. تراریوم ها به نور غیر مستقیم خورشید احتیاج دارند که نور کافی و بعلاوه گرما را برای گیاهان فراهم می نماید. نور مستقیم خورشید معمولاً خیلی شدید است. زیرا دیوارهای شیشه ای به علت اثر گلخانه ای تراریوم، نور را بزرگ می نمایند و گرمای زیادی را به دام می اندازند.

ممکن است مجبور شوید هر چند وقت یکبار درب تراریوم را باز نموده تا سطح رطوبت داخل سیستم را تنظیم کنید. بعلاوه افراد زیادی وجود دارند که برای مدت طولانی با رشد گیاهان در یک تراریوم دربسته پیروز عمل نموده اند. گیاهانی مانند سرخس و خزه که برترین عملکرد را در تراریوم های سرپوشیده دارند، گیاهانی هستند که رطوبت را دوست دارند. گیاهانی را انتخاب کنید که به هرس زیاد احتیاج ندارند، مگر اینکه بخواهید دائماً درب تراریوم را باز نموده تا آنها را به میزان مناسب هرس کنید.

اموزش ساخت تراریوم ساده یا باز

یک تراریوم باز به طور دائم به محیط بیرون باز است. بنابراین گردش هوای زیادی در سرتاسر تراریوم وجود دارد. بعلاوه رطوبت کمتری وجود دارد زیرا چرخه آب مانند یک تراریوم بسته نیست. این نوع تراریوم اغلب وسیله ای تزئینی است و برای گیاهانی که شرایط خشک تر و رطوبت کمتر را ترجیح می دهند، مناسب هستند.

این فضا مهم برای کاکتوس ها و ساکولنت ها ایده آل است و تقریباً مانند یک بیابان کوچک و سرپوشیده عمل می نماید. تراریوم باز هم در داخل و هم در خارج از منزل (در بالکن) به خوبی دوام می آورد. شما باید هر دو هفته یکبار تراریوم های باز را آبیاری کنید و نور مستقیم زیادی به آنها بدهید تا سالم بمانند.

صفر تا صد اموزش ساخت تراریوم

هنگامی که بین یک تراریوم باز یا بسته تصمیم گرفتید، وقت آن است که یک ظرف شیشه ای را انتخاب کنید. یک ظرف یا کاسه گرد شفاف بسیار خوب عمل می نماید. امروزه استفاده از قوری ها و فنجان های قدیمی چای برای تراریوم های باز و کاشت یک یا دو کاکتوس کوچک یا ساکولنت در داخل آن بسیار رایج است. بعلاوه ظروف شیشه ای آویزان بسیار مجذوب کننده هستند که برای آویزان کردن به هر دیوار یا در هر گوشه ای از خانه به کار گرفته می شوند.

برای تراریوم های بسته، می توانید از ظرف شیشه ای معمولی بلند همراه با درب بهره ببرید. شما می توانید این ظروف را در فروشگاه های مخصوص باغبانی پیدا کنید. بیشتر این فروشگاه ها مجموعه ای از تراریوم های با شکل و میزان های مختلف دارند، بنابراین دست شما برای انتخاب محصول مناسب باز است. حالا به سراغ اموزش تصویری ساخت تراریوم می رویم:

1- زهکشی و خاک تراریوم

تراریوم ها برای حفظ سلامت گیاهان داخل ظرف باید زهکشی و سیستم خاک مناسبی داشته باشند. چهار لایه مختلف زهکشی و خاک وجود دارند که هر کدام هدف متفاوتی دارند:

لایه زهکشی

این لایه برای این است که خاک تراریوم خیلی خیس نگردد. همانطور که آب به وسیله خاک تخلیه می گردد، به جایی برای خروج احتیاج دارد و این دقیقاً عملکرد لایه زهکشی است. ماده ایده آل برای زهکشی سنگریزه های کوچک، شن یا ماسه است. همه مواد متخلخل هستند، بنابراین رطوبت را در خود حفظ نمی نمایند.

اما چرا زهکشی برای رشد تراریوم لازم است؟ بدون زهکشی مناسب، ریشه گیاهان ممکن است پوسیده گردد یا از بین برود. هرچه ظرف تراریوم بزرگتر باشد، لایه زهکشی باید ضخیم تر گردد.

لایه زغالی

ذغال فعال یکی دیگر از لایه های مهم در ساخت تراریوم است. این لایه برای یاری به تمیز نگه داشتن هوا با از بین بردن بو و سموم، به ویژه در تراریوم های بسته استفاده می گردد. فقط کافی است فکر کنید که درپوش همواره روی تراریوم است و بوهایی از کپک، خاک در حال تجزیه و خود گیاهان در داخل آن ایجاد می شوند.

هوا باید تصفیه گردد تا گیاهان محیطی سالم برای رشد داشته باشند. اگر تصمیم دارید از این لایه زغالی در تراریوم خود صرف نظر کنید، باید درب آن را برای چند ساعت در روز باز کنید تا هوا به گردش درآید. این بدان معناست که میزانی از رطوبت نیز خارج می گردد، بنابراین باید گیاهان را بیشتر آبیاری کنید.

لایه خزه

در اموزش ساخت تراریوم به سراغ لایه خزه می رویم. این لایه سوم با استفاده از خزه اسفاگنوم ساخته می گردد که مرحله ای کاملاً اختیاری است. این لایه مجذوب کنندهیت بصری بیشتری به تراریوم می دهد و آن را طبیعی تر نشان می دهد. خزه های اسفاگنوم رشته های بلندی از خزه هستند که می توانید به طور یکنواخت آنها را روی لایه زغال چوب بپوشانید.

کاری که این خزه انجام می دهد، این است که راه بیشتری برای جمع آوری رطوبت در تراریوم فراهم می نماید. بعلاوه از ریزش خاک در سیستم زهکشی تراریوم جلوگیری می نماید. شما به میزان زیادی از این خزه احتیاج نخواهید داشت، فقط کافی است یک لایه ضخیم و نرم ایجاد کنید تا خاک از آن نشت نکند.

لایه خاک

بسیاری از فروشگاه های باغبانی دارای خاک از پیش مخلوط شده برای تراریوم هستند. این خاک غنی از مواد آلی است. گزینه دیگر شما این است که خاک ارگانیک با کیفیت خوب تهیه نموده و خودتان آن را با ماسه درشت مخلوط کنید. بهتر است از خرید میزانی شن و ماسه ساحلی که به احتمال زیاد حاوی باکتری ها و کپک هاست، اجتناب کنید. زیرا می توانند برای گیاهان مضر باشند.

2- گیاهان مناسب تراریوم

هنگامی که تراریوم خود را با خاک و سیستم زهکشی خوب تجهیز کردید، لذت واقعی آغاز می گردد. شما باید گیاهان را برای تراریوم خود انتخاب کنید. همانطور که قبلاً اشاره کردیم، نوع گیاهانی که انتخاب می کنید بستگی به نوع تراریوم (باز یا بسته) دارد. برای ظروف باز و بسته مطمئن شوید که گیاهان با یکدیگر سازگار هستند و خاک مناسبی برای رشد آنها دارید. از گیاهانی بهره ببرید که به نور و آب یکسانی احتیاج دارند تا همه آنها رشد نمایند.

گیاهان مناسب برای تراریوم های باز

در اموزش ساخت تراریوم باز، گیاهانی را انتخاب کنید که هوای در گردش و محیطی که بیشتر خشک است تا مرطوب را دوست دارند. گیاهان های خوب عبارتند از:

  • کاکتوس ها: شاید فکر کنید که کاکتوس گیاه خوبی در تراریوم نیست اما دوباره به آن فکر کنید. شکل منحصر به فرد آنها باعث می گردد که ظاهر خوبی داشته و در کنار سایر گیاهان عالی به نظر برسند.
  • گیاهان هوازی: این گیاهان با ظاهری خیره نماینده با برگ های سبز کم رنگ و گل های غیر معمول خود هستند. آنها واقعاً به خاک احتیاجی ندارند و مواد مغذی خود را به وسیله برگ هایشان دریافت می نمایند. اما وقتی با گیاهان دیگر در یک تراریوم باز کاشته می شوند، عملکرد فوق العاده ای دارند.
  • ساکولنت ها: مشاهده خواهید کرد که ساکولنت ها نگهداری کمی دارند و در شرایط کویر مانند رشد می نمایند.

گیاهان مناسب برای تراریوم های بسته

برای ظروف سرپوشیده، گیاهانی را انتخاب کنید که فضای بسته را دوست دارند و با رطوبت زیاد به خوبی عمل می نمایند. گیاهان های خوب عبارتند از:

  • سرخس: شما طیف گسترده ای از سرخس ها را برای انتخاب در دسترس خواهید داشت. آنها با برگ های ظریف خود ظاهری مجذوب کننده دارند. سرخس ها نورهای روشن و فیلتر شده و شرایط مرطوب را دوست دارند، بنابراین برای تراریوم های سرپوشیده مناسب هستند.
  • پیچک های مینیاتوری: گیاهان پیچک برای تراریوم های باز و بسته عالی هستند. برگ های کوچک و اندام های دوقلوی آن ها به آن ها اجازه می دهد تا اطراف گیاهان دیگر بپیچند و شاخ و برگ های داخل ظرف را ضخیم و پر جلوه دهند.
  • ارکیده مینیاتوری: بیش از یک هزار گونه مختلف از این گیاه وجود دارند. در پی گونه هایی با رنگ های روشن باشید تا تراریوم خود را زنده کنید.
  • بگونیا: این یکی دیگر از گیاهانی است که محیط مرطوب را دوست دارد و به ظرف رنگ می بخشد.

3- تزئین تراریوم

هر تراریوم وسیله ای جالب و منحصر به فرد است و این فقط گیاهان نیستند که به آن ظاهری زیبایی می بخشند بلکه تزئینات کوچکی نیز وجود دارند که می توانند به زیبایی بیشتر آن یاری نمایند. برای داشتن ظاهری طبیعی، مواردی مانند سنگ های کوچکی که در طول سال ها جمع آوری نموده اید، چوب های کوچک و ماسه های رنگی را انتخاب کنید.

خزه یا گلسنگ خشک شده یکی دیگر از تزئیات زیبای تراریوم هستند. فرایند رو به رشد این روزها، اموزش ساخت تراریوم را با اضافه کردن اسباب بازی ها و مجسمه های کوچک، مخروط های کاج و قطعات کوچک چوبی مینیاتوری بسیار محبوب نموده است.

نکات مهم در نحوه ساخت تراریوم کاکتوس

اکنون که اجزای مختلف تراریوم در کنار هم قرار گرفته اند، چند کار مهم وجود دارند که می توانید برای اطمینان از شاد بودن تراریوم خود انجام دهید. در ادامه چند نکته و ترفند سریع برای مراقبت از تراریوم کاکتوس آورده شده اند:

  • تراریوم را در مکانی قرار دهید که نور خورشید یا نور محیط را دریافت کند.
  • تراریوم های سرپوشیده را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید. ظرف می تواند به سرعت گرم شده و داخل آن خیلی داغ گردد و به راحتی به گیاهان آسیب برساند یا از بین ببرد.
  • اگر گیاهان گرمسیری در یک تراریوم روباز دارید، باید به طور کامل آبیاری شوند و سپس قبل از آبیاری بعدی به طور کامل خشک شوند.
  • حتماً با آبیاری مستقیم در خاک به سیستم ریشه هر گیاه برسید.
  • از آبیاری بیش از حد تراریوم کاکتوس خودداری کنید زیرا هیچ سوراخ زهکشی برای خروج آب اضافی وجود ندارد و به یاد داشته باشید، زیست بوم کوچک شما بیشتر آبیاری را برای شما انجام می دهد.
  • زمانی که کاکتوس آغاز به رشد بیش از حد در ظرف کردند، دوباره آن را هرس کنید. شما نمی خواهید یک گیاه بر بقیه مسلط گردد.
  • برای جلوگیری از باکتری و کپک در تراریوم، قسمت های مرده یا کپک زده کاکتوس را جدا کنید.
  • تراریوم محصور شما هرازگاهی احتیاج به تنفس دارد. هر دو هفته یکبار درب آن را بردارید و بگذارید یک روز بماند.
  • شما می خواهید کاکتوس ها به طور مساوی رشد نمایند، بنابراین هر هفته تراریوم خود را بچرخانید تا به هر طرف اجازه دهید میزان مساوی نور دریافت کند.
  • احتمالاً حتی احتیاجی نیست به کود فکر کنید زیرا گیاهان تراریوم در شرایط ایده آلی زندگی می نمایند. اگر کم تغذیه به نظر می رسند، این مکان را دارید هر از چند گاهی به آنها کود بدهید تا تقویت شوند.

کلام آخر

اکنون که می دانید مراقبت از تراریوم چقدر آسان است، بدون شک در زندگی خود به یکی از آنها احتیاج خواهید داشت. تراریوم می تواند حس آرامش را به هر اتاق اضافه کند. تراریوم ها در اشکال و میزان های مختلف وجود دارند، بنابراین تقریباً در هر مکانی از خانه قبل استفاده هستند. شما با اموزش ساخت تراریوم می توانید زیبایی و سرسبزی طبیعت خدادادی را به قسمتی از فضای زندگی و کاری خود اضافه کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1976

به "اموزش ساخت تراریوم گیاهی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اموزش ساخت تراریوم گیاهی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید