از خواص و مضرات انگور چه می دانید؟

به گزارش مجله نیلوفری، انگور میوه ای است بهشتی که شامل ویتامین های A , B ، C می باشد هم چنین دارای مقداری منیزیم ، کلسیم ، آهن ، فسفر ، پتاسیم و آلبومین است. در مطلب زیر به آنالیز خواص،موارد مصرف و مضرات این میوه پرداخته ایم.

از خواص و مضرات انگور چه می دانید؟

ترکیبات شیمیایی انگور

برگ مو حاوی ساکارز ، لوولز Levulose ، اینوزیت Inosite ، مواد نشاسته ای و تعدادی اسیدهای آلی است.

غوره دارای اسیدهای آلی مانند اسید مالیک ، اسید فرمیک ، اسید سوکسینیک Succinique Acid ، اسید اگزالیک ، اسید گلوکولیک Glucolique Acid و قند می باشد.

دم خوشه انگور دارای تانن ، مواد رزینی ، تارتارات پتاسیم و اسید های آلی است.

ترکیبات موجود در انگور رسیده

فسفر 0/4 میلی گرم
آهن 0/4 میلی گرم
آب 75 گرم
پروتئین 1/3 گرم
سدیم 3 میلی گرم
پتاسیم 175 میلی گرم
مواد قندی 20 گرم
کلسیم 12 میلی گرم
ویتامین آ 100 گرم
ویتامین ب 2 0/03 میلی گرم
ویتامین ب 1 0/05 میلی گرم
ویتامین ب 3 0/3 میلی گرم
ویتامین ث 4 میلی گرم
{1}

موارد مصرف

میوه انگور خواص بسیاری دارد. و این خواص صرفا بخ میوه انگور ختم نمی شود به طور کلی تمام تجزای انگور دارای خواص بسیاری می باشد.

خواص درمانی میوه انگور

مبوه انگور طبق طب قدیم ایران گرم و تر است.

اخلاط بدن را متعادل می نماید.

بسیار مقوی و مغذی است.

خون را تصفیه می نماید.

سینه و ریه را صاف و تمیز می نماید.

رفع نماینده یبوست است.

انگور برای درمان ورم معده و روده مفید است.

در درمان سل ریوی و سیاه سرفه موثر است.

برای درمان اسهال خونی از انگور استفاده می شود.

برای درمان نقرس بسیار مفید است.

افرادی که معده ضعیف دارند باید انگور را بدون پوست بخورند زیرا پوست آن دیر هضم است و موجب دل درد، نفخ و عوارض دیگر می شود.

انگور برترین میوه برای کسانی است که می خواهند لاغر شوند و بدن خود را از سایداوریک، سنگ های صفراوی و مسمومیت های مزمن(مسمومیت از سرب یا جیوه) پاک نمایند.

اینگونه اشخاص باید در هر هفته بمدت 2 روز فقط آب انگور بخورند و رژیم آب انگور بگیرند بدین ترتیب که در هر دو ساعت یکبار آب انگور تازه را گرفته و بنوشند. میزان مصرف روزانه تقریبا 2 کیلوگرم است و در این دو روز نباید غذای دیگری مصرف نمایند فقط می توانند آب بنوشند.

رژیم آب انگور برای مبتلایان به سل ریوی و بواسیر مفید است.

برای تقویت و طراوت پوست و بعلاوه روشن کردن رنگ پوست، آب انگور تازه را با یک تکه پنبه بصورت بمالید و پس از ده دقیقه با آب نیم گرم محتوی کمی جوش شیرین بشوئید.

زیاده روی در مصرف آب انگور بطور مداوم ایجاد سنگ کلیه می نماید. {2}

مضرات مصرف انگور

آلرژی
گرچه حساسیت به انگور آلرژی رایجی نیست اما این میوه در برخی افراد باعث واکنش های آلرژیکی مثل کهیر، قرمز شدن بخش هایی از پوست، با خس خس نفس کشیدن و عطسه می شود. مصرف انگور می تواند باعث آنافیلاکسی (واکنش آلرژیک شدید که می تواند کشنده باشد) هم شود که نشانه آن احساس انسداد در گلو است.
تداخل با برخی داروها
انگورها به طور طبیعی دارای خاصیت رقیق نمایندگی خون هستند و از سرعت فرایند انعقاد خون می کاهند.

این خاصیت انگور گرچه ریسک سکته مغزی را کاهش می دهد و سلامت سیستم قلبی عروقی را حفظ می نماید، اما مصرف همزمان این میوه با داروهای ضد انعقاد باعث کبودی و خونریزی می شود. به علاوه از آنجایی که انگور سوخت و ساز کبدی را افزایش می دهد، مصرف این میوه، داروهایی مثل فناستین را بی تأثیر می نماید.

ریسک خفگی در بچه ها
دانه های انگور به دلیل میزان کوچک و شکل کروی شان می توانند در بچه ها به ویژه نوزادان 6 تا 12 ماهه، باعث خفگی شوند.

برای جلوگیری از این مشکل می توانید دانه های انگور را به صورت برش خورده برای کودک خود آماده کنید.

مسائل گوارشی
مصرف منظم انگور برای دستگاه گوارشی مفید است اما زیاده روی در مصرف این میوه به دلیل وجود فیبر نامحلول می تواند باعث سوء هاضمه شود.

وجود فیبر زیاد در سیستم گوارشی می تواند کار جذب مواد مغذی در روده ها را مختل کند و در مواردی باعث اسهال شود.

انگور حاوی ماده ای به نام سالیسیک اسید است که ممکن است باعث حالت تهوع، استفراغ و ناراحتی معده در افراد شود.

به علاوه مواد غذایی ای که قند زیادی دارند ممکن است باعث اسهال شوند. مصرف این مواد غذایی باعث می شود بدن به سمت روده ها آب زیادی ارسال کند.

این مسأله موجب شل شدن شدید مدفوع می شود. حتی آب انگور هم به دلیل داشتن قندهای ساده ممکن است در افراد مستعد باعث اسهال شود.

مصرف انگور می تواند باعث مسئله ای به نام اسهال مسافرتی هم شود، نوعی اسهال که هنگام حضور در یک مکان متفاوت رخ می دهد که مواد غذایی یا روش های شسشتو در آنجا با محل زندگی شما متفاوت باشد.

در صورت ابتلا به اسهال مسافرتی علاوه بر انگور، بهتر است از مصرف دیگر میوه هایی هم که پوست آن ها قابل جدا شدن نیست خودداری کنید.

مصرف بیش از میزان انگور می تواند منجر به مسائل گوارشی ای مثل نفخ و باد شکم شود.

دلیل این مسأله آن است که از انگور بعد از هضم شدن در بدن فروکتوز (شیرین نماینده طبیعی موجود در میوه ها و عسل) آزاد می شود.

بدن ما قادر نیست فروکتوز را به طور کامل تجزیه کند، به همین خاطر بخشی از آن به صورت هضم نشده به دستگاه گوارش راه پیدا می نماید.

این قندهای هضم نشده مانند خوراکی برای باکتری های زنده موجود در روده ها هستند و وقتی این باکتری ها آغاز به تغذیه از این مواد می نمایند، گاز فراوری و این مسأله منجر به بروز نفخ و باد شکم می شود.

اگر بدن عادت به مصرف روزانه فیبر غذایی نداشته باشد، مصرف زیاد میوه ای مانند انگور که فیبر زیادی در خود دارد می تواند باعث حالت تهوع و استفراغ شود.

هسته های انگور هم در برخی افراد باعث آپاندیسیت می شود. هسته های هضم نشده یا حتی به جامانده میوه انگور ممکن است باعث شکم درد شدید شود.

فیبر نامحلول در انگور باعث تحریک مجرای روده ای معده ای می شود، به همین خاطر در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک پذیر، مصرف این میوه ممکن است باعث بروز مسائلی شود. افراد مبتلا به این سندرم هرگز نباید با معده خالی انگور بخورند.

افزایش وزن
مصرف زیاد انگور در یک وعده می تواند کالری زیادی را وارد بدن کند، مسأله ای که فواید این میوه را خنثی می نماید و ریسک ابتلا به افزایش وزن را بالا می برد.

انگور کالری زیادی ندارد اما زیاده روی در مصرف آن می تواند مانع از کاهش وزن شود.

بالا رفتن سطح کربوهیدرات بدن: مصرف زیاد انگور می تواند باعث بالا رفتن بیش از میزان سطح کربوهیدرات در بدن شود.

کربوهیدرات ها منبع اصلی تأمین انرژی بدن ما هستند. اما زیاده روی در مصرف مواد غذایی کربوهیدرات دار می تواند مسائلی مثل افزایش وزن، دیابت نوع دو، نفخ و خستگی آدرنال در پی داشته باشد. {3}

پی نوشت:

1.www.namnak.com

2.www.poponik.com

3.www.rooziato.com

منبع: راسخون
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1728

به "از خواص و مضرات انگور چه می دانید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از خواص و مضرات انگور چه می دانید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید