46 درصد نوزادان کرمانشاهی با سزارین به جهان می آیند

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران/کرمانشاه مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه آمار سزارین استان را در 9 ماهه سال جاری 46.36 درصد اظهار داشت.

46 درصد نوزادان کرمانشاهی با سزارین به جهان می آیند

شیوا کاظمی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه ایران سومین کشور به لحاظ تعداد بالای سزارین در جهان است، گفت: بعد از کشور برزیل، ما دومین کشور به لحاظ تعداد بالای سزارین بودیم که بعد از طرح تحول سلامت و ممانعت از انجام سزارین های بی مورد توانستیم کمی پایین تر آمده و به رتبه سوم برسیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر 50.56 درصد از نوزادان کشور به روش سزارین به جهان می آیند که آمار بسیار بالایی است.

کاظمی توضیح داد: خوشبختانه در استان کمی وضع بهتر است و در 9 ماهه سال جاری آمار سزارین استان 46.36 درصد بوده است.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه تمرکز اصلی بر بحث ممانعت از سزارین مادران نخست زا است، گفت: متاسفانه مادرانی که قبلا سزارین داشته اند چاره ای جز انجام دوباره سزارین در دفعات بعدی بارداری ندارند و کوشش ما این است که مادرانی که برای نخستین بار قرار است فرزند خود را به جهان بیاورند به روش طبیعی این کار را انجام داده و از انجام سزارین خودداری نمایند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر آمار سزارین مادران نخست زا در کشور 45 درصد است و در استان خوشبختانه اوضاع به مراتب بهتر بوده و در 9 ماهه سال جاری آمار سزارین این مادران در استان 38.23 درصد بوده و هدف این است که تا سرانجام سال بتوانیم این آمار را به حدود 35 درصد برسانیم.

کاظمی در ادامه آمار بالای سزارین در کشور و استان را ناشی از عدم آگاهی مادران نسبت به عوارض این روش زایمان دانست واضافه کرد: این روش در عمده کشورهای جهان برای موارد خاص و مواردی که امکان آسیب مادر و نوزاد به روش طبیعی وجود دارد تجویز می گردد، چرا که این روش با عوارض بسیاری برای مادر و نوزاد همراه است.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اولین عارضه سزارین را خونریزی شدید مادران مطرح کرد واضافه کرد: در صورت انجام سزارین خونریزی مادران بیش از دو برابر روش طبیعی خوادهد بود و همین امر موجب خطرات بسیاری برای مادران خواهد شد.

وی اضافه کرد: سزارین یک زخم بزرگ و دردناک است و چنانچه بخواهیم رحم مادر را بعد از سزارین ماساژ داده و مانع خونریزی بیشتر شویم عملا مادران دردی چندین برابر زایمان طبیعی را تجربه می نمایند و بعضا بر اثر این درد دچار شوک می شوند.

کاظمی عوارض بیهوشی را مشکل دیگر سزارین مطرح کرد واضافه کرد: بعضی مادران بر اثر واکنش به داروهای بیهوشی و عوارض آن بعضا از حالت بیهوشی خارج نمی شوند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر هم که در بعضی موارد مادران به جای بیهوشی فقط بی حسی موضعی میشوند باز هم این داروهایی که درون نخاع آنها تزریق می گردد عوارض خاص خود را دارد.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه عفونت را عارضه بعدی سزارین مطرح کرد واضافه کرد: سزارین به صورت یک زخم بزرگ برجای می ماند واین زخم اگر رسیدگی و مراقبت نگردد می تواند منجر به عفونت و مسائل و عوارض بعدی گردد.

کاظمی لخته شدن خون را عارضه دیگر سزارین مطرح کرد واضافه کرد: احتمال لخته شدن خون در مادران باردار به دلیل کاهش تحرک آنها بالاست و بعد از انجام سزارین به دلیل احتیاج مادر به استراحت و عدم تحرک احتمال بروز این عارضه تشدید می گردد و این امر می تواند به بروز سکته های قلبی و مغزی در مادران باردار منجر گردد.

این مسئول از مسائل شیردهی به عنوان عارضه دیگر سزارین نام برد و اضافه کرد: بعد از سزارین به دلیل بیهوشی و بی حالی مادر امکان برقراری ارتباط سریع میان مادر و نوزاد وجود ندارد وهمین امر موجب مسائل شیردهی در مادران سزارینی می گردد و بطور معمول این مادر قبل از یک سالگی توان شیردهی کافی به نوزاد خود را نداشته و مجبور به استفاده از شیرخشک می شوند.

مدیردفتر گروه مامایی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه روش طبیعی زایمان متناسب با شرایط جسمی مادران بوده و با کمترین عارضه برای آنها همراه است گفت: در تمام جهان اهمیت این روش آشکار شده و تنها در موارد معدود سراغ سزارین می فرایند.

وی تاکید نمود: قطعا کسی خواستار زجرکشیدن مادران باردار نیست و آنها باید بدانند که سزارین با عوارض بسیاری همراه است و درد آن به مراتب از روش طبیعی بیشتر است و مدت بهبود آن نیز به مراتب زمان بیشتری احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 665

به "46 درصد نوزادان کرمانشاهی با سزارین به جهان می آیند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "46 درصد نوزادان کرمانشاهی با سزارین به جهان می آیند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید