کروناویروس می تواند وارد مغز گردد

به گزارش مجله نیلوفری، بیتوته/ به گزارش مهر پروتئین های سنبله به تنهایی می توانند باعث ایجاد ابهام در مغز شوند. از آنجا که پروتئین سنبله وارد مغز می گردد، ویروس نیز احتمالاً به مغز منتقل می گردد.

کروناویروس می تواند وارد مغز گردد

شواهد متعددی نشان داده اند که افراد مبتلا به کووید 19 دچار مسائل شناختی نظیر سردرگمی و احساس خستگی می شوند. محققان دریافتند کروناویروس همانند بسیاری از ویروس های دیگر، می تواند وارد مغز گردد.

پروتئین سنبله که اغلب به آن پروتئین S1 گفته می گردد، مشخص می نماید که ویروس به کدام سلول وارد گردد.

ویلیام بنکس، سرپرست تیم تحقیق از دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، در این باره می گوید: پروتئین های پیونددهنده مانند S1 معمولاً به دلیل جدا شدن از ویروس و ایجاد التهاب، به خودی خود باعث آسیب می شوند. پروتیئن S1 احتمالاً موجب آزادشدن سیتوکین ها و محصولات التهابی در مغز می گردد.

در چرخه علوم، به التهاب شدید ناشی از عفونت کووید 19، توفان سیتوکینی گفته می گردد. در این حالت، سیستم ایمنی به منظور نابودی ویروس، بیش از حد فعالیت می نماید. فرد آلوده به ویروس دچار مسائل شناختی و احساس خستگی و کسالت می گردد.

تیم تحقیق قبلاً این واکنش را در خصوص ویروس HIV مشاهده نموده بود.

به گفته بنکس، پروتئین S1 در کروناویروس و پروتئین gp 120 در HIV-1 عملکرد مشابهی دارند. هر دو از جنس گلیکوپروتئین ها هستند، پروتئین هایی که قندهای زیادی روی خود دارند. هر دو این پروتئین ها همانند دست و بازو ویروس های خود عمل می نمایند و به سایر گیرنده ها می چسبند. هر دو از سد مغز-خون عبور می نمایند و S1 مانند gp120 احتمالاً برای بافت های مغزی سمی است.

منبع: همگردی
انتشار: 15 بهمن 1399 بروزرسانی: 15 بهمن 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1281

به "کروناویروس می تواند وارد مغز گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کروناویروس می تواند وارد مغز گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید