کتاب روان درمانی به انضمام شیوه های درمانگری اسلامی منتشر شد

به گزارش مجله نیلوفری، به گزارش خبرنگاران، کتاب Islamically Integrated Psychotherapy روان درمانی به انضمام شیوه های درمانگری اسلامی نوشته سیدمحسن فاطمی منتشر شد. این کتاب که توسط انتشارات Templeton در آمریکا به چاپ رسیده است، با تمرکز بر دعای عرفه امام حسین(ع)، کاربردهای این دعا در حوزه درمانگری و خصوصا در زمینه افسردگی، اضطراب و استرس را مورد بحث و بررسی قرار می دهد. سید محسن فاطمی با تمرکز بر درون مایه های روانشناختی این دعا، مدلی را برای درمانگری در حوزه افسردگی ارائه داده است.

کتاب روان درمانی به انضمام شیوه های درمانگری اسلامی منتشر شد

این اثر ابتدا به درمانگری بر مبنای آموزه های اسلامی پرداخته و پس از مقایسه مؤلفه های موجود در انسان شناسی اسلامی با مؤلفه های رایج در حوزه های درمانگری، به قابلیت های مختلف دعای عرفه در حوزه های مختلف شناختی، عاطفی، هیجانی و رفتاری اشاره می کند. سید محسن فاطمی ضمن ارایه یک مطالعه موردی در حوزه افسردگی، اثر کاربردهای این دعا را در بعد عملی مورد بحث و بررسی قرار می دهد.

گفتنی است سیدمحسن فاطمی نزدیک به شصت اثر به زبان های انگلیسی و فارسی دارد. همچنین اخیراً کتاب دیگری از وی با عنوان The Psychological Power of Language (قدرت روانشناختی زبان) نیز توسط انتشارات Routlege منتشر شده است. در کتاب قدرت روانشناختی زبان، فاطمی آثار روانشناختی زبان در درمان را مورد بحث و بررسی قرار می دهد و نشان می دهد که چگونه زبان به عنوان نوعی از هستی به آفرینش واقعیت ها می پردازد. وی نشان می دهد که تغییر زبان در مراجع می تواند به تغییر در نوع هستی او منجر شود. کتاب با تبیین قدرت روانشناختی زبان، تحلیل روانشناختی زبان را در قلمرو فردی و اجتماعی مورد بحث قرار می دهد.

سید محسن فاطمی اخیراً در صدوبیست وششمین اجلاس انجمن روانشناسی آمریکا (APA) که از 9 تا 12 آگوست در شهر سانفرانسیکو برگزار گشت نیز به ارائه دو سخنرانی با عنوان معنویت در اسلام؛ تحلیل روانشناختی و وجودشناختی احیاء انسان و کاربردهای حضور پویا در لحظه(mindfulness) در هیپنوتیزم، در درمان بیماری ها پرداخت. وی سال گذشته نیز در اجلاس انجمن روانشناسی آمریکا (APA) به سخنرانی با موضوع بحران در روانشناسی؛ روانشناسی مبتنی بر منظر اسلامی و آثار ان برای جهان امروز پرداخته بود.

آثار سید محسن فاطمی توسط انتشارات Wiley، Springer، Cambridge University Press و Oxford University Press و Routlege به چاپ رسیده است و کتاب های جدید وی نیز توسط انتشارات Lexington و Palgrave Macmillan منتشر خواهد شد.

سید محسن فاطمی فوق دکترای روانشناسی از دانشکاه هاروارد دارد و در آن دانشگاه سمت های Teaching Fellow، Associate وFellow داشته است. او دریافت کننده جایزه بین المللی Ellen Langer در حوزه Mindfulness (حضور پویا در لحظه) است و علاوه بر تدریس در دانشگاه هاروارد، در دانشگاه های ماساچوست بوستون، مدرسه عالی روانکاوی بوستون، دانشگاه وسترن واشنگتن، دانشگاه تورنتو و دانشگاه بریتیش کلمبیا در حوزه های روانشناسی، آموزش و ارتباطات تدریس کرده است.

وی در حوزه های مختلف درمان از جمله خانواده درمانی و درمان اضطراب و استرس با تمرکز بر روش Mindfulness(حضور و پویایی در لحظه) فعالیت داشته و دارد. فاطمی عضو انجمن روانشناسی آمریکا APA است و سخنرانی های متعددی در اجلاسیه های سالیانه این انجمن ایراد کرده است.

وی علاوه بر تحصیلات آکادمیک، چندین سال نیز از محضر برخی از بزرگان از جمله مرحوم علامه محمدتقی جعفری در حوزه فلسفه و عرفان اسلامی بهره برده است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 767

به "کتاب روان درمانی به انضمام شیوه های درمانگری اسلامی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب روان درمانی به انضمام شیوه های درمانگری اسلامی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید