همه چیز درباره حمل و نقل عمومی در قطر (تور قطر ارزان)

به گزارش مجله نیلوفری، این روزها قطر مقصد پرترددی برای علاقمندان به فوتبال است. در هر حال برگزاری مسابقات مهم و پرهیجان جام جهانی فوتبال 2022 باعث شده تا این مقصد سال جاری بیش از پیش مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. یکی از مواردی که در سفر برای گردشگران اهمیت دارد نحوه تردد در شهر است، چرا که تاثیر مستقیم روی هزینه ها و زمانبندی سفرشان دارد. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مقاله از مجله گردشگری خبرنگاران به حمل و نقل عمومی در قطر بپردازیم.

همه چیز درباره حمل و نقل عمومی در قطر (تور قطر ارزان)

همراه ما باشید و با تور قطر ارزان از مروارید خلیج فارس دیدن کنید و زیبایی های شهر دوحه را در خاطراتتان ثبت کنید.

خرید بلیط هواپیما تهران دوحه

اتوبوس | حمل و نقل عمومی در قطر

تمامی اتوبوس های قطر تحت عنوان مواصالات کروه (Mowasalat Karwa) که یک شرکت دولتی حمل و نقل است، کار می نمایند. این شرکت تاکسی هایی را نیز در سطح شهر دارد که به وسیله اپلیکیشن می توانید آن ها را درخواست دهید. برای حرکت اتوبوس ها نیز می توانید از اپلیکیشن مخصوص بهره ببرید. بنابراین در سفرتان به قطر حتما اپلیکیشن های کاربردی قطر را نصب کنید.

اتوبوس های دوحه تقریبا به تمامی نواحی این شهر می روند و ساعت کارشان 5 صبح تا 12 شب است. اما در روزهای آدینه و شنبه ممکن است این زمانبندی با تغییر اندکی همراه باشد. برای اینکه نقشه خطوط اتوبوس و ساعات حرکت آن ها را ببینید می توانید از سایت مواصالات (Mowasalat) بهره ببرید.

چطور هزینه اتوبوس را پرداخت کنیم؟

به بخش مهم سفر یعنی پرداخت هزینه حمل و نقل رسیدیم. در نظر داشته باشید که رانندگان اتوبوس در قطر اجازه ندارند به شما بلیط بفروشند. شما برای اینکه بتوانید سوار اتوبوس ها شوید، باید کارت هوشمند کروه (Karwa Smartcard) داشته باشید. این کارت را می توانید در فرودگاه به وسیله دستگاه هایی که در ورودی فرودگاه قرار گرفته است، تهیه کنید. فقط باید مقداری پول نقد (ریال قطر) داشته باشید تا به دستگاه بدهید و کارت بگیرید.

نکته دیگری که باید بدانید این است که دستگاه خرید کارت، اسکناس های 1، 5، 10، 50 و 100 ریالی را قبول می نماید و هیچ مبلغی به عنوان باقی پول به شما پس نمی دهد. بنابراین اگر قرار باشد کارتی خریداری کنید باید دقیقا به همان مقدار که می خواهید کارتتان شارژ داشته باشد به دستگاه پول بدهید. کارت هایی که می توانید خریداری کنید نیز این شرایط را دارند:

  • کارت دو سفره ((Limited Card-مبلغ 10 ریال قطری، قابل استفاده برای دو سفر طی 24 ساعت
  • کارت کلاسیک (Classic Card)- مبلغ 30 ریال قطری، دارای اعتبار 20 ریالی و قابل شارژ و استفاده طولانی مدت
  • کارت نامحدود (Unlimited Card)- مبلغ 20 ریال قطری، قابل استفاده برای تعداد نامحدود سفر در 24 ساعت

کارت را باید هم زمان سوار شدن به اتوبوس و هم زمان خروج از اتوبوس به روی دستگاه بزنید. مبالغ ذکر شده صرفا مبلغ خرید کارت هستند، شما می توانید مبلغ بیشتری بابت اعتبار کارت به دستگاه بدهید تا مدت زمان بیشتری بتوانید از آن بهره ببرید.

با در دست داشتن کارت، هنگام سفر با اتوبوس در داخل شهر بین 3 الی 4 ریال قطر پرداخت خواهید کرد. در صورت سفر به حومه شهر این نرخ بین 4 تا 9 ریال قطر خواهد بود. در نظر داشته باشید اگر کارت نداشته باشید و بخواهید هزینه اتوبوس را نقدی پرداخت کنید ممکن است مبلغ بالاتری نسبت به این نرخ ها از شما دریافت گردد. به عنوان مثال مجبور خواهید شد به جای 4 ریال قطری 10 ریال قطری پرداخت کنید که بصرفه نخواهد بود.

تاکسی گرفتن در قطر

سه نوع تاکسی در قطر وجود دارد که با نام های کروه (Karwa)، اوبر (Uber) و کریم (Careem) شناخته می شوند. هر سه تاکسی اپلیکیشن مخصوص خودشان را دارند که به یاری آن می توانید به راحتی تاکسی بگیرید. تاکسی های کاروا را می توانید داخل خیابان نیز بیابید و برای راستاهای کوتاه و معین از آن ها بهره ببرید.

هزینه تاکسی در قطر بر اساس تاکسی متر محاسبه می گردد، به جز تاکسی فرودگاه که به مرکز شهر نرخ ثابت 20 ریال قطری را دارد، در بقیه شرایط بابت هر کیلومتر 1.9 ریال قطری محاسبه می گردد. اگر تاکسی مجبور به منتظر ماندن باشد، بابت هر 15 دقیقه 8 ریال قطری باید پرداخت کنید. به طور کلی کمترین کرایه تاکسی 10 ریال قطری خواهد بود. اگر از اپلیکیشن ها بهره ببرید، مبلغ از پیش برایتان محاسبه خواهد شد و با اطمینان بیشتری می دانید برای راستا مورد نظرتان چقدر باید پرداخت کنید.

مترو دوحه | حمل و نقل عمومی در قطر

در شهر دوحه بیشتر افراد از تاکسی برای تردد استفاده می نمایند. اما با توجه به اینکه استادیوم های جام جهانی قطر در شهرهای مختلف قرار دارند و جمعیت زیادی به این کشور سفر خواهند کرد، سیستم متروی قطر نیز برای این بازه زمانی به شکل کاملا اتوماتیک راه اندازی شده است. در حال حاضر سه خط مترو - قرمز، طلایی و سبز- در دوحه وجود دارد. مترو راستای برابر با 75 کیلومتر در سطح شهر را طی می نماید و 37 ایستگاه مترو در دوحه وجود دارد.

افرادی که سوار مترو می شوند باید از بین سه کلاس مختلف مترو یکی را انتخاب نمایند: کلاس طلایی 16 صندلی، کلاس خانوادگی 26 صندلی و کلاس استاندارد که دو واگن را به خود اختصاص می دهد 88 صندلی دارد. هر یک از این کلاس های مترو هزینه متفاوتی دارند:

  • بلیط تک سفره کلاس استاندارد 2 ریال قطری هزینه دارد.
  • بلیط نامحدود روزانه کلاس استاندارد 6 ریال قطری هزینه دارد.
  • بلیط تک سفره برای کلاس طلایی 10 ریال قطری و برای یک روز نامحدود 30 ریال قطری هزینه دارد.
  • بلیط هایی که برای کلاس خانوادگی تهیه می گردد، هزینه ای برابر با کلاس استاندارد دارند با این تفاوت که فقط به خانم هایی که با بچه هایشان سفر می نمایند، داده می گردد. در حقیقت واگن مخصوص خانواده برای زنان و بچه ها است تا با راحتی بیشتری به تردد درون شهر بپردازند.

در نظر داشته باشید با توجه به زمان جام جهانی، این مبالغ ممکن است تغییر کند. شما این اعداد را به عنوان حداقل هزینه حمل و نقل عمومی در قطر در نظر بگیرید.

دوچرخه سواری در دوحه

دوچرخه سواری برای بسیاری از افراد راه لذتبخشی برای گشتن در شهر است. هرچند در دوحه، آن هم زمان شلوغی همچون جام جهانی توصیه نمی گردد، از این روش برای تردد در شهر استفاده کرد. مگر اینکه بخواهید تفریحی کمی کنار اسکله یا داخل پارک ها دوچرخه سواری کنید. دوچرخه ها در پارک های Aspire، Al Bidda و پارک شرایتون هتل اجاره داده می شوند. مبلغ اجاره دوچرخه در حال حاضر ساعتی 25 ریال قطری است.

سخن پایانی

سفر به قطر در بازه زمانی که جام جهانی برگزار می گردد یک تجربه متفاوت خواهد بود. با دانستن نحوه تردد در شهر و هزینه های حمل و نقل می توانید برنامه بهتری برای سفرتان به قطر بچینید. بنابراین با خیال راحت بلیط قطر را تهیه نموده و به این مقصد پرهیجان سفر کنید.

آیا تا به حال سفر به قطر را تجربه نموده اید؟ نظر شما درباره این مقصد گردشگری در همسایگی کشورمان چیست؟

admin

منبع: فلای تودی
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2012

به "همه چیز درباره حمل و نقل عمومی در قطر (تور قطر ارزان)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره حمل و نقل عمومی در قطر (تور قطر ارزان)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید