نگاهی به دیدنی های شگفت انگیز آمریتسار از معابد مذهبی تا جاذبه های تاریخی

به گزارش مجله نیلوفری، امریتسار یکی از شهرهای کشور هند می باشد که در شمال غربی آن و استان پنجاب شمال واقع شده است, این شهر دارای معبد طلایی بنای مذهبی بزرگ هند است که به عنوان یک شهر مذهبی و البته مرکز آیین سیک شناخته می شود. که در مجاورت دهلی واقع شده است. در ادامه برای آشنایی با دیدنی های آمریتسار همراه ما بمانید.

نگاهی به دیدنی های شگفت انگیز آمریتسار از معابد مذهبی تا جاذبه های تاریخی

هند - آمریتسار

هندوستان یا همان کشور هند یکی از کشورهای آسیایی است که از لحاظ وسعت و جمعیت همواره رتبه دار می باشد، این کشور که دارای بیشتر از 1 میلیارد نفر جمعیت بوده و در پی آن تنوع زیادی از قومیت ها با فرهنگ ها، زبان ها و حتی ادیان و معماری و در نهایت بناهای باستانی را در خود جای داده است و اینکه این تنوع و تضاد فرهنگی موجب اختلال در نظم آن نشده است. چشم اندازهای سرسبز آن همراه با این گوناگونی موجب شده تا سیل عظیمی از گردشگران را به خود جذب نماید, هر بخش این کشور توانایی این را دارد که ساعت های طولانی از زندگی شما را به دیدن و شناخت خود اختصاص دهد, به عنوان مثال شهر امریتسار واقع در استان پنجاب در شمال غربی این کشور می باشد که در ادامه با معرفی دیدنی های امریتسار به توضیح آن خواهیم پرداخت.

جالب است بدانید تاریخ تاسیس شهر امریتسار به سال 1574 و از طریق گورو رام داس باز می گردد، از خصوصیت های این شهر می توان به اجرای مرنامات مذهبی قربانی نمودن در آن اشاره داشت. در ادامه دیدنی های امریتسار را معرفی خواهیم نمود.

آشنایی با دیدنی های آمریتسار هند

1 معبد طلایی آمریتسار

این عبادتگاه را با نام دربار صاحب می شناسند، این منطقه پیکر گوروری سیک های زیادی را در درون خود جای داده که به واسطه آن از لحاظ مذهبی ارزش بالایی دارد و البته به خاطر پوشش نمای بیرونی آن با استفاده از طلا ملقب به معبد طلایی شد. این بنا نخست با استفاده از سنگ مرمر ایجاد شده که در کنار تلفیقی از سبک معماری هندو و اسلامی موجب شده محیط این عبادتگاه شکوهمند باشد. این منطقه یکی از مکان های مذهبی متعلق به سیک ها می باشد.

جالب است بدانید که هنگام ورود به این عبادتگاه باید سر خود را با روسری بپوشانید، اما آزاد هستید هر لباس دیگری را به تن کنید. بعلاوه قبل از ورود کفش های خود را مقابل درب ورودی در آورده و پا برهنه وارد شوید.

می توانید هنگام ورود به عبادتگاه دوربین همراه داشته و عکس هم بندازید، اما عکاسی از فضای داخلی آسایشگاه مقدس معبد منع شده اید.

2 - عبادتگاه دورگیانا

این عبادتگاه تاریخی، معبدی هندو می باشد که نام دیگر آن سیتا ماندیز بوده و در امریتسار واقع شده است. این بنا ساخته شده با سبک معماری عبادتگاه طلایی می باشد. این عبادتگاه یکی از دیدنی های امریتسار و هند شمرده می گردد.

3 - عبادتگاه هندوی ماتا لال جی

عبادتگاه هندوی ماتا لال جی از دیدنی های امریتسار محسوب می گردد که در شکل غار به وایشنو تقدیم گردد. برای بازدید از این عبادتگاه می توانید از ساعت 5 صبح - 11 شب اقدام کنید.

4 -دژ گوبیندگار

این دژ در مرکز شهر امریتسار واقع شده که سابق تحت کنترل ارتش کشور هند بود اما از ماه فوریه 2017 به عنوان موزه تغییر کاربری داده و درب های آن جهت بازدید باز شد. نامگذاری این قلعه یا به بیانی موزه بر اساس گورو گوبیند سینگ دهمین گوروی سیک صورت گرفته که توضیح حال مبارزهای سیک می باشد.

این قلعه متشکل از موزه ها، بازار و غذاخوری های گوناگون زیادی است که می توانید به واسطه آنها از غذاخوری های خوشمزه پنجابی و غیره استفاده کنید, به دیدنی نمایش شیر پنجاب هفت بعدی و سایر اجراهای زنده در طی روز بهره مند شوید.

موزه جنگ تاریخی که شامل چندین نمونه تهیه شده از لباس های رزمی و لوازم، و موزه سکه که شامل سکه های کهن و نادر و نمونه ای ایجاد شده از روی الماس کوه نور که از طریق مهاراجه به کار گرفته می شد در حال حاضر در این موزه در معرض نمایش قرار گرفته است.

5 - موزه مرکزی سیک آمریتسار

این موزه که در درون معبد طلایی واقع شده متعلق به گوروها، مبارزان و دیگر رهبرهای سیک می باشد که در آن سکه و سلاح های کهن، نقاشی های نادر و دستخط های تاریخی حفظ می گردد. بعلاوه در این موزه تندیس هایی از شهیدان سیک، شخصیت های سیاسی سیک و چندین جلد کتب مقدس دست نویس را مشاهده خواهید کرد.

6 - موزه مهاراجه رانجیت سینگ آمریتسار

این موزه متعلق به موسس حکومت سیک یعنی مهاراجه رانجیت سینگ می باشد که البته به همین نام نیز نامگذاری شده است, مهاراجه را که شیر پنجاب می نامند نقش پررنگ و معین کننده ای در تاریخ این کشور داشته است. در موزه نامبرده انواع وسایل جنگی و باستانی، نقاشی ها برای بازدید وجود دارند که نشانگر میراث حکومتی سیک می باشد.

7 -موزه تفکیک آمریتسار

بعد از جداسازی کشورهای پاکستان و هند و قسمت کردن راج بریتانیا در سال 1947 اغتشاش هایی به وجود آمد و بسیاری از افراد متحمل آلام فراوان شدند, این موزه جایگاه و محل نگهداری اصلی حکایت ها، مدارک و مطلب های متعلق به این آلام و دردها می باشد.

8 - گرداوره بابا اتل رای جی

این بنا در قفای معبد طلایی قرار گرفته که از عبادتگاههای سیک و دیدنی های آمریتسار به شمار می رود, این سازه در سالهای 1778 - 1784 به عنوان گرامیداشت بابا اتل رای بنا شد. و اما گردواره به مفهوم درگاه گورو (عبادتگاه سیک ها) می باشد.

9 - باغ جلیان والا

این باغ همگانی می باشد که بنای گرامیداشت از یک اتفاق تاریخی مهم را در خود حفظ و به نمایش می کشد, در سیزدهم آوریل 1919 میلادی نیروهای انگلیسی بی هیچ اطلاع و اخطاری, هندویان غیر مسلح را که پشتیبان دولت هند را تیرباران نمودند که در طی آن تقریبا 1000 نفر جان کشته و قریب به 1000 نفر دیگر مجروح شدند.

10 - تورهای پیاده گردی

آمریتسار مملو از باستانی و معماری آثار فرهنگی و تاریخی است که درون خیابان های کهن و کم عرض آن واقع شده است, با تورهای پیاده در میان آنها گشت زده و آهسته دیدن کنید. علاوه بر مشاهده پیکره ها و پرتره ها و آشنایی با فرهنگ پنجابی در بازار بومی این ناحیه سوغاتی های مورد نظر را خریداری و با قرار گرفتن در غذاخوری های متعدد و خوراک های خیابانی بسیار از خود با غذاهای سنتی این مرز و بوم پذیرایی کنید.

در این مطلب گردشگری - جهانگردی به معرفی دیدنی های آمریتسار یکی از شهرهای زیبا و بزرگ کشور هند پرداختیم، گفته می گردد آمریتساگار مفهوم اقیانوس ابدی و جاودانگی می دهد. در صورت تمایل به آشنایی با دیدنی های هند بر روی لینک ارائه شده کلیک کنید.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 14 مرداد 1401 بروزرسانی: 14 مرداد 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1979

به "نگاهی به دیدنی های شگفت انگیز آمریتسار از معابد مذهبی تا جاذبه های تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به دیدنی های شگفت انگیز آمریتسار از معابد مذهبی تا جاذبه های تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید