مکمل هایی که ایمنی بدن را در زمستان بالا می برند

به گزارش مجله نیلوفری، در حالی که پیش بینی می گردد فروش مکمل های غذایی از 16 میلیارد دلار در سال 2019 میلادی به 29 میلیارد دلار در سال 2027 افزایش یابد اما به گفته یک متخصص بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین، هیچ مکمل جادویی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد.

مکمل هایی که ایمنی بدن را در زمستان بالا می برند

به گزارش خبرنگاران، پروفسور باری فاکس، متخصص بیماری های عفونی در دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین با تاکید بر اینکه هیچ مکمل جادویی برای تقویت سیستم ایمنی وجود ندارد، یادآور می گردد: داشتن یک رژیم غذایی مناسب، خواب کافی و ورزش منظم همراه با تمریناتی مانند مدیتیشن یا یوگا برای کاهش استرس، بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن است.

هرچند بنابر مقاله ای که به تازگی در نشریه تخصصی Web MD منتشر شده، نتایج مطالعات گوناگون نشان می دهد بعضی از مکمل ها ممکن است برای مبارزه با عفونت فوایدی داشته باشند.

یکی از این مکمل ها ویتامین C است. به نظر می رسد ویتامین C نقشی در جلوگیری از عفونت های تنفسی نداشته باشد ولی طول دوره این عفونت ها را کوتاه می نماید. البته دوزهای زیاد ویتامین C و بالای 500 میلی گرم در روز می تواند باعث ناراحتی های گوارشی گردد و خطر ابتلا به آب مروارید و خطر سنگ کلیه را در بعضی افراد افزایش دهد.

همچنین تحقیقات اخیر نشان می دهد افرادی که دارای سطح پایین ویتامین D هستند، به احتمال زیاد به موارد شدید کووید 19 مبتلا می شوند. در عین حال دوزهای اضافی این ویتامین و مصرف بیش از 60 هزار واحد در روز برای چندین ماه می تواند سمی باشد و باعث تهوع، استفراغ، ضعف، درد استخوان و مسائل کلیوی گردد.

ویتامین E نیز برای بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن در سالمندان سودمند است. کمبود ویتامین E می تواند مانع فعالیت سلول های ایمنی بدن گردد که این امر در بزرگسالان خطرآفرین است.

زینک یا همان روی نیز می تواند مدت زمان سرماخوردگی را بعد از آغاز علائم کوتاه کند. بر اساس داده های مجله Royal Society of Medicine، بهبودی سریع ناشی از سرماخوردگی در کسانی که مقادیر کافی زینک دریافت می نمایند، سه برابر بیشتر از سایرین است. برای تأثیرگذاری، روزانه به 80-100 میلی گرم زینک احتیاج دارید. زینک خطر ابتلا به ذات الریه را نیز در افراد مسن کاهش می دهد.

اما شواهد در خصوص مصرف پروبیوتیک ها برای جلوگیری از عفونت های تنفسی متفاوت است. با این حال ثابت شده که مصرف آنها طول دوره عفونت های تنفسی را کوتاه و التهاب بدن را از بین می برد.

به گزارش دویچه وله، با این وجود همیشه به خاطر داشته باشید که تحقیقات در خصوص اثربخشی صددرصدی مکمل های غذایی، بسیار محدود است. به علاوه، ثابت شده که بهتر است احتیاج خود به مصرف ویتامین ها را از راه غذاهای گوناگون تأمین کنیم نه مکمل ها.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1213

به "مکمل هایی که ایمنی بدن را در زمستان بالا می برند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مکمل هایی که ایمنی بدن را در زمستان بالا می برند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید