قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد

به گزارش مجله نیلوفری، مجموعه فزاینده ای از شواهد نشان می دهند که هوایی که ما تنفس می کنیم علاوه بر سلامت جسمی بر سلامت روانی ما هم تاثیر می گذارد.

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از یواس ای تودی دهه ها ست که روشن شده است آلودگی هوای ناشی از ماشین ها، صنایع سنگین و آتش سوزی های جنگلی در بیماری های ریه و قلب دخالت دارند. مقدار های مرگ در روزهای که آلودگی هوا در بدترین شرایط آن است، بدتر هستند.

همین ذرات آلاینده را به مغزهای ما هم می رسند و بالقوه باعث افزایش مقدار هورمون های استرس و ایجاد التهابی می شوند که می تواند به زوال عقل و نیز مسائل سلامت روانی بینجامد.

آنالیز ها رابطه میان قرارگیری کوتاه مدت به آلودگی هوای شدید و افزایش خطر مراجعه سرپایی و بستری شدن به دلیل افسردگی یا اضطراب را نشان داده اند.

حتی مقدار کم آلودگی هم بر سلامت روان موثر است

پژوهش تازهی که هفته گذشته منتشر شد رابطه ای میان این عوارض روانی و قرارگرفتن چندین ساله به مقدار های نسبتا پایین آلودگی هوا را نشان داد.

مارک ویسکوپف، متخصص اپیدمیولوژی در دانشکده تی اچ چن بهداشت عمومی که در این آنالیز شرکت نداشت، اما آنالیز های مشابهی را انجام داده است، می گوید آلودگی بیشتر یک عامل مشارکت نماینده در مسائل سلامت روانی است و به طور فزاینده ای بررس های بیشتری این ارتباط را تایید می نمایند.

این آنالیز تازه که در ژورنال JAMA Psychiatry منتشر شده است، اطلاعات بهداشتی از حدود 400000 نفر عمدتا سفیدپوستان بزرگسال را در بریتانیا گردآوری نموده است. این آنالیز اطلاعات درباره محل زندگی این افراد درابتدای این آنالیز یکده های را با داده های مربوط به سوابق پزشکی، سبک زندگی و آلودگی هوا ترکیب کرد.

سپس پژوهشگران افراد شرکت نماینده در این آنالیز را بر حسب مقدار قرارگیری در معرض آلودگی هوا به چهار گروه تقسیم کردند.

آنها دریافتند که افراد قرارگرفته در معرض کمترین میزان آلودگی هوا با کمترین احتمال دچار افسردگی یا اضطراب تشخیص داده می شوند.

این خطر با افزایش مقدار آلودگی هوا به طور یکنواخت افزایش پیدا نمی نماید. بر عکس، در گروه در رده دوم از لحاظ بالاترین مقدار قرار گرفتن در معرض آلودگی قرار داشتند، بیشترین افزایش در هر دو عارضه را نشان دادند.

مردان نسبت به زنان در این آنالیز ظاهرا آسیب پذیری بیشتری به اثرات ذرات معلق کوچک آلاینده نشان دادند. آنالیز های حیوانی هم اثرات مشابهی را نشان می دهد: یک آنالیز نشان داده که موش های نر با احتمال بیشتری نسبت به موش های ماده پس از قرار گرفتن در معرض دود گازوئیل دچار التهاب عصبی می شوند.

هنوز روشن نیست که آلودگی هوا چه میزان بر سلامت روانی تاثیر می گذارد. کارشناسان می گویند ممکن است مقدار اثر بر یک فرد اندک باشد، اما اثرات کلی در کل یک جمعیت بسیار بزرگ خواهد بود.

آلودگی هوا تصمیم گیری شما را مختل می نماید

در مقابل دسترسی به فضای سبز در برابر آلودگی هوا ممکن است تغییراتی را در سلامت روانی ایجاد کند. بسیاری از آنالیز ها رابطه ای میان کیفیت هوا و سلامت روانی را نشان داده اند که رابطه میان دو عامل را باورپذیرتر می نماید.

یک آنالیز قبلی ک در آن از یک اپلیکیشن تلفن همراه برای مقدار گیری مقدار آلودگی هوا استفاده شده بود و آن را با گزارش های کاربر درباره تغییرات خلقی ارتباط داده بود. این آنالیز نشان داد با افت کیفیت هوا علائم افسردگی در افراد بدتر می گردد. یک آنالیز دیگر در آمریکا توانایی افراد در تصمیم گیری پس از قرار گرفتن در معرض مه دود را مورد سنجش قرار داد. این آنالیز نشان داد که افراد پس از قرارگیری در معرض مه دود با احتمال کمتری در جهت منافعشان تصمیم می گیرند.

آنالیز های شی چن، اقتصاددان سلامت در دانشگاه ییل درباره اثرات آلودگی بر سلامت روان در کشورهای در حال توسعه مانند هند و چین نشان داده است که مقدار های بالای آلودگی هوا شادمانی کوتاه مدت را کاهش می دهد و علائم افسردگی را شدت می بخشد.

چن می گوید از اینکه این آنالیز تازه در بریتانیا نشان داد با مقدار نسبتا یاری آلودگی تغییراتی در سلامت روانی ایجاد می گردد، باعث شگفتی او شده است.

او گفت: پیغام اصلی این آنالیز تازه این است که میزان کمتر قرارگیری در معرض آلودگی هوا اما برای مدتی درازتر هنوز می تواند تفاوتی ایجاد کند و ممکن است اثر نابجایی بر سلامت روانی داشته باشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 19 بهمن 1401 بروزرسانی: 19 بهمن 1401 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2074

به "قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا احتمال افسردگی و اضطراب را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید