فقط دو درصد؛ سهم هنرمندان زن از بازار میلیارد دلاری آثار هنری

به گزارش مجله نیلوفری، سهم زنان از دنیای حراجی های هنری در 10 سال اخیر فقط دو درصد بوده و تقریبا تمام درآمد این بازار پرسود به جیب مردان رفته است.

فقط دو درصد؛ سهم هنرمندان زن از بازار میلیارد دلاری آثار هنری

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، یافته های یک پژوهش تازه نشان می دهد با وجود پیشرفت هایی که در حضور زنان در دنیای هنر به وجود آمده، هنوز هم مردان در این حوزه حرف اول و آخر را می زنند. بین سال های 2008 تا 2018 فقط دو درصد از پول در گردش حراجی های معتبر هنری در آمریکا و اروپا به زنان اختصاص داشته و 98 درصد باقیمانده سهم هنر مردان و مردان هنرمند بوده است.

نکته عجیب تر درباره سهم دو درصدی زنان هنرمند از بازار، اختصاص یافتن 40 درصد از این سهم به پنج هنرمند است. ضمن اینکه یایوی کوزاما، هنرمند 90 ساله ژاپنی به تنهایی 25 درصد سهم زنان هنرمند را از دنیای حراجی های هنری از آن خود کرده است. کوزاما بیشتر در حوزه های مجسمه سازی و چیدمان فعالیت می کند اما در دنیاهای فیلم و سینما، پرفورمنس، نقاشی، مد، شعر و داستان هم دستی بر آتش دارد.

این پژوهش فعالیت های 26 موزه و موسسه هنری را در آمریکا و همچنین داده های بازار جهانی هنر را در 10 سال اخیر تجزیه و تحلیل کرده و به این نتیجه رسیده است که فقط 11 درصد (29 هزار مورد) از بیش از 260 هزار مورد خرید و فروش آثار هنری مربوط به زنان بوده است. از هزاران مورد برگزاری نمایشگاه های هنری بین سال های 2008 تا 2018 هم سهم زنان از نمایشگاه های انفرادی و گروهی به 14 درصد می رسد.

پیش تر در همین سال جاری میلادی یک پژوهش دیگر نشان داده بود موزه های هنری آمریکا در سطوح مدیریتی با چالشی اساسی روبرو شده اند؛ به این ترتیب که 85 درصد از مدیران 18 موسسه معتبر و برتر هنری در ایالات متحده سفیدپوست و 87 درصد آنها مرد بوده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 4 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 316

به "فقط دو درصد؛ سهم هنرمندان زن از بازار میلیارد دلاری آثار هنری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فقط دو درصد؛ سهم هنرمندان زن از بازار میلیارد دلاری آثار هنری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید