زیست کره یا بیوسفر مونترال با سازه ای شگفت انگیز، عکس

به گزارش مجله نیلوفری، زیست کره مونترال امروزه موزه ای محبوب در ارتباط با محیط زیست به تعداد می آید. بازدیدکنندگان برای آشنایی بیشتر با آب وهوا، تنوع زیستی، تغییرات اقلیمی، توسعه پایدار و سازگار با محیط زیست و دیگر پدیده های زیست محیطی به این گنبد منحصر به فرد می آیند. چیزی که شاید گردشگران و مردم محلی از آن مطلع نباشند، تاریخ این زیست کره و چگونگی ساخت آن در قلب مونترال است.

زیست کره یا بیوسفر مونترال با سازه ای شگفت انگیز، عکس

زیست کره مونترال که از طریق معمار، نویسنده و مخترع مشهور آمریکایی، باکمینستر فولر (Buckminster Fuller)، طراحی شد، در پارک ژان دراپو (Jean-Drapeau) قرار گرفته است. این گنبدِ متشکل از سطوح هندسی که طراحی آن از طریق فولر رواج یافت، به دستور دولت ایالات متحده به نام سهم این کشور در نمایشگاه جهانی 1967 در مونترال و البته سالن نمایشگاهی آن ها ساخته شد.

گنبد که سازه آن از جنس اسکلت فولادیِ پوشیده با آکریلیک (نوعی پلاستیک شفاف) است، ساختمانی با حجم سه چهارم یک کُره بوده و به میزان یک ساختمان 20 طبقه ارتفاع دارد. در آن سال در این گنبد تلاش های فرهنگی آمریکا در عرصه فضایی نظیر مأموریت فضاپیمای آپولو و آثار هنریِ سراسر این کشور به نمایش گذاشته شد. در نمایشگاه سال 1967 حدود 5.6 میلیون نفر از این کره شگفت انگیز با طراحی زیبا دیدن کردند.

مسئولان برگزاری نمایشگاه قصد داشتند پس از سرانجام این رویداد، این کره را برچینند، اما به دلیل محدودیت های بودجه ای، سازه گنبد دست نخورده باقی ماند و تبدیل به یک جاذبه مهم در چشم انداز مونترال شد. این کره تا 9 سال بعد همچنان به روی عموم برای دیدار باز بود.

با این حال، این کره در سال 1967 به سبب آتش گرفتن پوشش آکریلیک و طعمه حریق شدن آن در مدت تنها نیم ساعت، مورد بازسازی قرار گرفت. وقتی که سرانجام آتش مهار شد، پوشش آکریلیک کاملاً از بین رفت و از این کره تنها یک سازه فولادی باقی ماند. پس از این اتفاق، اینجا برای مدت 15 سال تعطیل شد.

با این حال، این سازه در سال 1995 و برای هدفی تازه بازگشایی شد. حالا اینجا تبدیل به یک موزه شده بود و به فعالیت های زیست محیطی اختصاص داشت؛ اما تنها 3 سال بعد و در سال 1998، زیست کره مونترال با فاجعه ای دیگر روبه رو شد؛ طوفان سهمگینِ یخ مونترال و تمام منطقه را درنوردید. درنتیجه، زیست کره به سبب آسیب های وارده و به اجبار برای مدت 5 ماه دیگر تعطیل شد.

مأموریت زیست کره در سال 2007 با تبدیل شدن به موزه ای کاملاً زیست محیطی توسعه یافت و نمایشگاه های متعدد آن به گردشگران این امکان را داد تا به کاوش موضوعات متفاوت و مرتبط با اکوسیستم ها و تلاش برای حفظ محیط زیست بپردازند. این سازه همچنان با صفحات نورانیِ رنگارنگ و خیره کننده، در آسمان شهر مونترال می درخشد.

منبع: گردشبان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1622

به "زیست کره یا بیوسفر مونترال با سازه ای شگفت انگیز، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیست کره یا بیوسفر مونترال با سازه ای شگفت انگیز، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید