خبرنگاران رابطه معماری ایرانی و طبیعت در سومین قسمت نگاه دوموس به ایران

به گزارش مجله نیلوفری، تهران- خبرنگاران- سومین قسمت از مستند نگاه دوموس به ایران با تمرکز بر تلاقی معماری ایرانی و طبیعت، در دسترس علاقه مندان نهاده شد.

خبرنگاران رابطه معماری ایرانی و طبیعت در سومین قسمت نگاه دوموس به ایران

جهت دریافت خدمات پتینه کار با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران از سفارت ایتالیا در ایران، مجله معماری دوموس/ Domusاز اواسط دهه 50 میلادی گزارش هایی را از آثار معماران ایرانی فراوری و منتشر کرد که تعدادی از آنها بسیار شاخص هستند. با توجه به این سابقه سفارت ایتالیا در ایران مجموعه ای مستند در خصوص این گزارش ها با همکاری هیئت تحریریه دوموس ساخته که اولین قسمت آن 12 مهر در حساب های کاربری سفارت ایتالیا در ایران در توئیتر، اینستاگرام و یوتیوب منتشر شد.

این مجموعه که نگاه دوموس به ایران/ Domus Eyes on Iran نام دارد شامل 10 قسمت مستند است که مراحل اصلی توجه مجله دوموس به اجرای پروژه های معماران و طراحان ایرانی و ایتالیایی در ایران همچنین نشان دادن نقش پررنگ و برجسته ایران در تاریخ معماری و طراحی مدرن و ارتباط پیوسته و بارور آن با عرصه معماری و طراحی ایتالیا را نشان می دهد.

هر قسمت از این مستندها که حدود 10 تا 15 دقیقه هستند، به یکی از مقالات دوموس اختصاص دارد که به اثری تحقق یافته در ایران پرداخته و با تعمق در محتوای آنها مراحل بالندگی و رشد آنها را دنبال نموده است.

در قسمت سوم از این مستند که دیروز (سه شنبه 25 آذر) در دسترس علاقه مندان نهاده شد، ضمن تحلیل و آنالیز معماران بنامی چون سارا کلانتری و رضا صیادیان، رابطه میان معماری ایرانی و طبیعت به تصویر کشیده می گردد.

دوموس یک مجله معتبر ایتالیایی در زمینه معماری، هنر و طراحی است که در سال 1928 توسط جیو پونتی /Gio Ponti طراح، نویسنده و مدرس ایتالیایی پایه گذاری شد و توسط هیئت تحریریه ای متشکل از طراحان مطرح هر سال 11 شماره از آن به زبان های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر دنیا توزیع می گردد.

این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن و بعدها پست مدرن در مناطق شهری، روستایی و حومه شهر خاطرنشان کرد و آنالیز معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه آرایی، گل کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت های این نشریه بود.

دوموس البته در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش های مختلفی در خصوص معماران مطرح کشورهای مختلف منتشر نموده است. سنت توجه به معماری دنیا دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت.

منبع: ایرنا
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1243

به "خبرنگاران رابطه معماری ایرانی و طبیعت در سومین قسمت نگاه دوموس به ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رابطه معماری ایرانی و طبیعت در سومین قسمت نگاه دوموس به ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید