تلنگ به قصرقند دیر می رسد

به گزارش مجله نیلوفری، فرشته بامری- خبرنگار: یکی از دلایل عقب ماندگی روستاها، نبود راه دسترسی مناسب است؛ نداشتن راه و جاده مناسب دسترسی به امکانات و خدمات مورد احتیاج را هم برای مردم سخت می نماید.

تلنگ به قصرقند دیر می رسد

این موضوع حتی در مهاجرت اهالی روستاها به شهرها و حاشیه ها نیز تاثیرگذار است. وضعیت جاده های روستایی استان به ویژه هنگام بارندگی به حدی نامطلوب است که رفت و آمد اهالی را در بعضی از آن ها امکان ناپذیر می نماید. همچنین وجود راه های روستایی خاکی و صعب العبور در بعضی روستاها سبب شده مردم نتوانند به آسانی کارهای روزمره خود را انجام دهند. این موضوع در بخش تلنگ و قصرقند بیش از دیگر نقاط استان به چشم می خورد.

  • گلایه ساکنان

یکی از ساکنان روستای گورچاری در قصرقند می گوید: روستای ما در بخش تلنگ واقع شده و ساکنان منطقه به دلیل نبود امکانات کافی برای بهره مندی از خدمات آموزشی، درمانی و رفاهی مجبور هستند به مرکز شهر قصرقند مراجعه نمایند. اسماعیل شه بخش می افزاید: بسیاری از ساکنان روستاها صنایع دستی خود را به شهرها می برند تا بفروشند، اما به دلیل نبود راه مناسب و دوری راه از فروش محصول باز می مانند.

وی می گوید: یک محور فرعی به طول 70 کیلومتر این بخش را به قصرقند متصل می نماید که جهت روستاییان بسیار کوتاه می گردد؛ این جهت سال ها قبل قرار بود آسفالت گردد اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. این محور فرعی به قدری صعب العبور و سنگلاخی است که عبور از آن سخت است. اهالی منطقه ترجیح می دهند برای رسیدن به قصرقند جهتی 300 کیلومتری را انتخاب و از شهرهای کنارک، چابهار و نیکشهر عبور نمایند تا به قصرقند برسند. این شهروند ادامه می دهد: احداث راه مناسب یکی از خواسته ها و مطالبات مردم در این بخش است.

  • فروش صنایع دستی احتیاجمند راه ارتباطی

یکی دیگر از ساکنان روستای گورچاری هم می گوید: مردم این روستا کشاورز و دامدار هستند و برای فروش محصولات و صنایع دستی به راه ارتباطی مناسب به مرکز قصرقند احتیاج دارند. نعیم شه بخش می افزاید: به طور کلی نداشتن جاده و راه ارتباطی به مرکز شهر قصرقند یکی از مسائل روستاییان بخش تلنگ است. وی ادامه می دهد: نبود راه ارتباطی مناسب سبب می گردد گردشگران هم نتوانند به بخش تلنگ که از آثار و جاذبه های طبیعی و تاریخی برخوردار است، سفر نمایند.

  • عمق محرومیت

عضو شورای اسلامی شهر و روستای قصرقند می گوید: با وجود ارائه خدمات متفاوت به روستاها، به دلیل عمق محرومیت، هنوز هم از استانداردها فاصله داریم و مردم با مسائلی دست و پنجه نرم می نمایند. بخش تلنگ با جمعیتی افزون بر 18 هزار و 300 نفر و 72 پارچه آبادی در جنوب شرقی قصرقند واقع شده است. شغل 70 درصد مردم از این منطقه که از شرق به شهرستان سرباز و از جنوب به شهرستان چابهار منتهی می گردد، کشاورزی و دامداری است. اما این جمعیت از راه مناسب برخوردار نیست.

صفر خدیو می افزاید: راه ارتباطی بخش تلنگ به قصرقند 70 کیلومتر طول دارد، این جهت قرار بود تا سرانجام سال 93 آسفالت گردد اما تاکنون اقدامی در این خصوص صورت نگرفته است. وی می گوید: قرار بود در فاز اول 13 کیلومتر از این راه ارتباطی آماده سازی و آسفالت گردد، اما تاکنون فقط 8 کیلومتر آسفالت شده است. در مجموع 23 کیلومتر از این 70 کیلومتر بسیار صعب العبور و غیرقابل تردد است.

  • عبور از چند شهر

خدیو ادامه می دهد: این جاده به قدری صعب العبور است که اهالی منطقه ترجیح می دهند برای رسیدن به قصرقند جهتی 300 کیلومتری را انتخاب و به اجبار از شهرهای کنارک، چابهار و نیکشهر عبور نمایند تا به قصرقند برسند. وی می افزاید: عبور از چند شهر به جای استفاده از یک جاده 70 کیلومتری برای ساکنان این مناطق سخت است؛ زیرا علاوه بر مصرف بالای سوخت، زمان بر هم است و در طولانی مدت استهلاک خودرو را هم در بر دارد.

  • نقاط گردشگری

عضو شورای اسلامی شهر و روستای قصرقند می گوید: بخش تلنگ دارای آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری است و قلعه تاریخی تلنگ در عهد قاجار که توسط خان های محلی مورد استفاده قرار می گرفت، یکی از این آثار است. این قلعه در دوره پهلوی توسط رضاخان تسخیر شد که تا قبل از انقلاب به عنوان پاسگاه مورد استفاده قرار می گرفت؛ این بخش قبرستان های تاریخی هم دارد که مهم ترین آن ها قبرستان قدیمی کدرم، سیددادشاه، قبرستان قدیمی کلر تلنگ، قبرستان قدیمی هپتاری در کوه کوچو، قبرستان قدیمی شارک از عهد مغولان، قبرستان قدیمی سنی بازار، قبرستان قدیمی ماران گز در حوالی روستای ماران گز و قبرستان قدیمی پیردُرک در حوالی شمالی روستای للوبازار است.

وی ادامه می دهد: این بخش دارای معادن سنگ و گرانیت نیز است و چشمه های آب گرم پاسیلو و توسو هم برای درمان بیماری های پوستی مورد استفاده گردشگران قرار می گیرد. وی می گوید: دره بکر هفتاری در کوچو، وجود 70 چشمه فعال، درختان و مزارع سرسبز از جاذبه های بی نظیر این بخش محسوب می گردد. اما با وجود این همه ظرفیت گردشگری، راه مناسبی نداریم.

  • بازبینی طرح های نیمه تمام راه های روستایی

مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان می گوید: محور فرعی تلنگ به قصرقند از جمله طرح های نیمه تمام در جنوب سیستان و بلوچستان است که باید تکمیل گردد. ابراهیم جاوشیری می افزاید: تمامی طرح های نیمه تمام راه های روستایی بازبینی شده است که با توجه به محدودیت های اعتباری قرار است اولویت بندی شوند تا بعضی از آن ها تکمیل و به بهره برداری برسند.

وی ادامه می دهد: میزان دسترسی مردم مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به راه آسفالته حدود 20 درصد از میانگین کشوری کمتر است. به طور کلی میزان راه های روستایی در جنوب سیستان و بلوچستان 8600 کیلومتر است که 1100 کیلومتر آن آسفالته و مابقی شوسه و خاکی است. باید 1600 کیلومتر راه روستایی جدید را برای حدود 250 هزار نفر از مردم این مناطق ایجاد کنیم تا به میانگین کشوری برسیم. مدیرکل راه و شهرسازی جنوب سیستان و بلوچستان می گوید: این استان به عنوان پهناورترین استان کشور از نظر میزان راه های جاده ای اصلی رتبه چهارم و از نظر میزان راه های روستایی رتبه سوم کشوری را به خود اختصاص داده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 366

به "تلنگ به قصرقند دیر می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلنگ به قصرقند دیر می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید