اگر لیتوگرافان به چاپ دیجیتال وارد می شدند شرایط بهتری داشتند

به گزارش مجله نیلوفری، حسین راهبر مدیر لیتوگرافی تارنگ در گفت وگو با خبرنگاران ، که بیش از 30 سال سابقه فعالیت در حوزه لیتوگرافی دارد، بیان کرد: امروزه لیتورگرافی کاملا در صنعت چاپ غرق شده است و لیتوگرافی هایی که در سایر چاپخانه ها جذب شدند، توانسته اند به حیات خود ادامه دهند.

اگر لیتوگرافان به چاپ دیجیتال وارد می شدند شرایط بهتری داشتند

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ دیجیتال کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

وی ادامه داد: یک زمانی ما در مجموعه مان دو پلیت ستر و ایمیج ستر و 17 کارمند داشتیم اما امروز چنین مجموعه هایی کاملا از بین رفته است؛ زیرا بخشی از کارها به دلیل سیاست هایی بوده که در یک بازه زمانی رئیس سابق اتحادیه لیتوگرافان اجازه داد که چاپخانه ها هم لیتوگرافی داشته باشند و از سوی دیگر در میان صنف هم اتحاد لازم وجود نداشت.

راهبر با بیان اینکه اتحادی در میان صنف نبود که بتواند به جمعیت هدف بدهد، گفت: همین موضوعات موجب شده است که امروز شرایط لیتوگرافی به این شکل دچار گردد؛ هرچند به نظرم بسیاری از صنوف دیگر نیز با این مشکل روبه رو هستند و لیتوگرافان نیز یکی از آن ها هستند.

وی از وجود رقابت کاذب در میان صنف به عنوان یکی دیگر از مسائل لیتوگرافان نام برد و اضافه کرد: از زمانی که کار کم شده است، وقتی مشتری برای کاری به لیتوگرافی می رود، رقیب او متوجه می گردد و با ارائه قیمت پایین تر، سعی می نماید کار را از او بگیرد. همین موضوع سبب شده است که اتحاد در صنف از بین برود.

راهبر با بیان اینکه می شد جلوی همه این اتفاقات را گرفت، گفت: همواره فکر می کنم صنعت چاپ در کشور ما صنعت پویا و خوبی بوده است؛ زیرا نگاهی به تاریخچه لیتوگرافی نشان می دهد که در منطقه ما صنعت نوظهوری بوده و جدا بودن از آن چاپخانه نشان دهنده این است که ما خیلی زود به صنعت چاپ وارد شدیم اما عدم مدیریت و اتحاد در صنف شرایط کنونی را رقم زده است.

وی درباره بر هم خوردن توازن کاری فعالیت لیتوگرافان با ورود چاپخانه ها به حیطه کاری شان، گفت: البته باید در نظر داشته باشیم که این موضوع به مرورزمان در حوزه لیتوگرافی رخ می داد زیرا چاپخانه دار خودش باید بتواند فرایندهای پیش از چاپ و پس از چاپ را نیز در مجموعه اش داشته باشد اما با توجه به جامعه سنتی ما این کار خیلی زود رخ داد.

راهبر با بیان اینکه باید کمی به لیتوگرافان تنفس داده می شد، اضافه کرد: قبول دارم که این کار اجتناب ناپذیر است اما باید شرایطی در نظر گرفته می شد که لیتوگراف ها خیلی راحت در دل چاپخانه ها حذف نمی شدند زیرا لیتوگران اتحاد نظر نداشتند و از علم روز عقب افتادند درحالی که اگر ما هم در فرایند چاپ دیجیتال وارد می شدیم، می توانستیم شرایط مالی بهتری داشته باشیم.

وی با طرح این موضوع که با توجه به شرایط کنونی تصمیم دارم در امسال از صنف لیتوگرافان خارج شوم، گفت: من پیش از این تمام دستگاه های فرایند سنتی لیتوگرافی را داشتم اما الان فقط پلیت ستر خود را نگه داشتم و بقیه را جمع کردم و در حال تغییر کاربری هستم و به دلیل موقعیت مجموعه کاری به صنف سیستم تهویه مطبوع حرارتی برودتی ورود پیدا خواهم کرد.

راهبر با بیان اینکه در سال 99 من درآمدی نداشتم، مطرح کرد: ممکن است با تنها دستگاهی که از مجموعه ام باقی مانده است، در آینده نزدیک با یک چاپخانه هم مشارکت کاری داشته باشم اما تغییر رویه کاری را دنبال خواهم کرد زیرا در حوزه لیتوگرافی کل سال بیکار بودم و با توجه به هزینه های جاری یک مجوعه تصمیم گرفتم که به سراغ شغل دیگری بروم.

وی همچنین در خاتمه با توصیه ای به همکاران و هم صنفی های خود گفت: در این زمینه توصیه ای که می توانم به همکارانم داشته باشم تا مجبور به تغییر شغل و رویکرد حرفه ای نشوند این است که تا زمان باقی است بهتر است که به حوزه چاپ دیجیتال وارد شوند زیرا بهتر از لیتوگرافی است و چاپ دیجیتال در آینده نقش پررنگ تری خواهد داشت و چاپخانه های کوچک هم به مرور از بین می فرایند و بیشتر فرایند بسته بندی باقی می ماند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1392

به "اگر لیتوگرافان به چاپ دیجیتال وارد می شدند شرایط بهتری داشتند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اگر لیتوگرافان به چاپ دیجیتال وارد می شدند شرایط بهتری داشتند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید