اپل دادگاه تجدیدنظر علیه لایحه مالیاتی 14.9 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را برنده شد

به گزارش مجله نیلوفری، دومین دادگاه عالی رتبه اتحادیه اروپا، حکمی را لغو نموده که به اپل دستور می داد تا مبلغ 14.9 میلیارد دلار (13 میلیارد یورو) به عنوان بازپرداخت مالیات به دولت ایرلند پرداخت کند.

اپل دادگاه تجدیدنظر علیه لایحه مالیاتی 14.9 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را برنده شد

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

این حکم در ابتدا توسط کمیسیون اروپا در سال 2016 صادر شد و به عنوان یک برد تاریخی عظیم برای Margrethe Vestager، رییس ضد انحصار اتحادیه اروپا، به حساب می آمد. Vestager اینطوری نتیجه گیری نموده بود که قرارداد Sweetheart Deal از طرف دولت ایرلند به این معنی است که شرکت سازنده آیفون، این اجازه را داشته که مالیات موثر کمتر از یک درصد پرداخت کند و به همین دلیل، این معامله ای امتیازدهنده بوده و به عنوان یاری های غیر قانونی دولت تلقی می گردد.

Vestager در سال 2016 گفته بود که کشورهای عضو نمی توانند مزایای مالیاتی برای شرکت های منتخب اعمال نمایند و این کار طبق قوانین یاری های مالیاتی اتحادیه اروپا، غیر قانونی است. وی در ادامه گفته بود که تحقیقات کمیسیون نتیجه گرفته که ایرلند مزایای مالیاتی غیر قانونی به اپل اعطا نموده که باعث شده در سال های گذشته، مالیات بسیار کمتری نسبت به دیگر کسب وکارها پرداخت کند.

هم اپل و هم دولت ایرلند طبیعتا این حکم را رد کردند و حتی تیم کوک، مدیر عامل اپل، درباره حکم صادر شده گفته بود که این یک اقدام سیاسی است. دولت ایرلند هم به این امید که اثبات کند این کشور بهشت مالیاتی در بلوک اروپا نیست، به این حکم اعتراض کرد.

امروز اما حکمی که در سال 2016 صادر شده بود، توسط قضات دادگاه عمومی اتحادیه اروپا لغو شد. آن ها در بیانیه لغو این حکم اینطور گفته اند که کمیسیون در نشان دادن اینکه مزیتی [برای اپل] درمیان بوده، پیروز نبوده است.

در ادامه بیانیه آورده شده که دادگاه عمومی معتقد است که این کمسیون در استدلال جایگزین خود ، اثبات ننموده که احکام مالیاتی مورد اعتراض، نتیجه تصمیم گیری توسط مقامات مالیاتی ایرلند بوده است.

پس از حکمی که دادگاه عمومی اتحادیه اروپا داد، وزارت دارایی ایرلند هم از آن استقبال کرد و در بیانیه خود اینطور گفت که ایرلند همواره در این که هیچ راه علاجی [برای اپل] پیش رو نذاشته، شفاف بوده است. از اپل و مطابق با قوانین معمول مالیاتی ایرلند، مقدار صحیح مالیات ایرلند دریافت شده است.

اپل هم طبیعتا از این حکم دادگاه عمومی مسرور شده و گفته که این کیس از ابتدا در خصوص این نبوده که ما چقدر باید مالیت پرداخت کنیم، بلکه در خصوص این بوده که ما کجا باید مالیت پرداخت کنیم.

در نهایت Margrethe Vestager که حالا معاون اجرایی کمیسیون اروپا است گفته که این کمیسیون قضاوت جدید را به دقت مطالعه و آنالیز خواهد نمود و در خصوص مراحل احتمالی بعدی، تامل می نماید.

وی در ادامه بیانیه خود اینطور گفته که کمیسیون کاملا در پشت هدف خود که همه شرکت ها باید سهم عادلانه مالیت شان را پرداخت نمایند، ایستاده است. اگر کشورهای عضو به بعضی از شرکت های چند ملیتی مزایای مالیاتی ارائه کند و به رقبایشان نه، به رقابت منصفانه در اتحادیه اروپا آسیب می زنند.

این کمیسیون حالا دو ماه و ده روز فرصت دارد تا تصمیم جدید خود را به دادگاه اروپا که زیر مجموعه دادگستری اتحادیه اروپا است، اعلام کند و آن تصمیم، سرانجام این ماجرای طولانی مدت خواهد بود.

منبع: TheVerge

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 986

به "اپل دادگاه تجدیدنظر علیه لایحه مالیاتی 14.9 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را برنده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اپل دادگاه تجدیدنظر علیه لایحه مالیاتی 14.9 میلیارد دلاری اتحادیه اروپا را برنده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید