اندام هایی که مانند اثر انگشت منحصربه فرد هستند

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران: آیا در مورد استفاده از اثر انگشتتان هنگامی که یک پاسپورت جدید می گیرید، نگرانید؟ این فرآیند موجب می شود تا اطلاعات منحصربه فرد خود را در اختیار مسئولین قرار دهید. اما آیا می دانستید که قسمت های زیادی در بدن شما وجود دارند که به منحصر به فردی اثر انگشتان شما هستند؟ پس در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا شما را با آن ها آشنا کنیم.

اندام هایی که مانند اثر انگشت منحصربه فرد هستند

زبان

احتمالا انتظار داشتید تا ابتدا در مورد چشم ها صحبت کنیم. اما جالب است که زبان به درستی لایق شماره یک این لیست است. این اندام بدن درست مثل اثر انگشتان، دارای ساختمان منحصربه فرد خودش است و الگو های روی آن فقط و فقط مخصوص به شما می باشد. اما این تمام ماجرا نیست و هر بار که شما با زبانتان چیزی را لمس می کنید، مقدار کمی از ماده بیولوژیکی و ژنتیکی شما که به عنوان بزاق شناخته می شود، بر روی آن باقی می ماند که با بررسی و آزمایش آن می توان اطلاعات فراوانی را درباره شما به دست آورد.

دندان

در دهان شما قسمت های دیگری وجود دارد که منحصر به فرد می باشند. احتمالا شنیده اید که آخرین گزینه هنگامی که یک شخص غیرقابل شناسایی است، دندان های آن فرد است. این فقط به این خاطر نیست که آن ها دارای DNA شما هستند، بلکه مدل دندان های هر فرد در جهان هم مختص به خود اوست و با الگوی قرارگیری دندان های بقیه افراد در جهان متفاوت است. دقت و صحت این مدل از شناسایی، به اندازه اثر انگشت می باشد. البته این موضوع نقص هایی هم دارد. به عنوان مثال اگر دندان های خود را سیم کشی کرده باشید، بدیهی است که الگوی دندان های شما تغییر خواهد کرد.

عنبیه چشم

بله عنبیه چشم های شما هم از قسمت های منحصر به فرد بدن شما محسوب می شوند. در واقع عنبیه، ماهیچه هایی هستند که عرض مردمک های شما را کنترل کرده و آن ها را نسبت به نور تنظیم می کنند. بافت منحصر به فرد آن ها به لطف باز و بسته شدن چشمان شما است.

گوش

فرم گوش های شما و الگو های درون آن منحصر به شماست و نمی توان آن را در کسی غیر از شما مشاهده کرد. می توانید مطمئن باشید که هیچ کس پیدا نمی شود که شکل گوش هایش مثل شما باشد. حتی دانشمندان بریتانیایی پیروز به استفاده از شیوه ای شده اند که از طریق آن می توان یک شخص را با استفاده از بازتاب نور تابیده شده از ناهمواری های گوش هایش شناسایی کرد. همچنین یاهو یکی از بزرگترین شرکت های توسعه دهنده نرم افزار در جهان در حال کار بر روی اسکنر گوش برای تلفن های همراه است.

انگشتان پا

اگر اثر انگشتان دستان شما منحصر به فرد است، چرا این موضوع در مورد انگشتان پا صدق نکند؟! این انگشتان درست مثل انگشتان دست هستند با این تفاوت که در پا قرار دارند و الگوی منحصر به فرد خود را در قسمت نرم زیر خود دارند. حتی بعضی از دانشمندان عقیده دارند که اثر این انگشتان بهتر از اثر انگشتان دست برای شناسایی افراد می باشد، چون اثر این انگشتان کمتر احتمال دارد پاک شوند. علاوه بر این شما معمولا در زندگی روزانه، دستان خود را با چیزی نمی پوشانید، در حالیکه پا های خود را معمولا با جوراب و یا کفش می پوشانید.

لب ها

بله درست است، خط و خطوط ریز روی لب هایتان به منحصر به فردی اثر انگشتان شما است. حتی در دادگاهی در ایالات متحده از اثر لب های متهم برای اثبات گناهکار بودن او استفاده شده است! تنها مشکل آن است که با وجود آنکه در موارد معدودی از نقوش لب برای تشخیص هویت در دادگاه استفاده شده، اما معمولا اثری از لب های مجرمین در صحنه جرم باقی نمی ماند.

شبکیه چشم

در فیلم های اکشن و علمی تخیلی، احتمالا اسکنر های شبکیه چشم را دیده اید. در واقع این چیز ها وجود دارند، چون شبکیه چشمان شما منحصر به فرد است. در حقیقت شبکیه چشم یک کپی دقیق از تمام سیستم عصبی شما است و از آن برای تشخیص بیماری ها و وضعیت های مختلف از دیابت گرفته تا تشخیص سلامت مغز استفاده می شود.

بو

بله می دانیم که بو یک قسمت از بدن شما محسوب نمی شود، اما به هر حال یک قسمت ذاتی از شماست. ممکن است با خود فکر کنید که شناسایی شما از طریق بوی بدن خیلی پیچیده است که البته حق هم با شماست. فاکتور ها و عوامل زیادی وجود دارند که بر روی بوی شما اثر می گذارند از چیز هایی که می خورید گرفته تا مواد شوینده ای که بدن خود را با آن ها می شویید، اما یک بوی اولیه و ابتدایی وجود دارد که مختص به خودتان است و بسته به محیط تغییر نمی کند. مشکل می توان این بو را از بقیه بو ها تفکیک کرد و باید شامه بسیار تیزی داشته باشید تا بتوانید آن را تشخیص دهید. به همین خاطر است که هنوز از آن برای شناسایی افراد استفاده نمی شود. اگرچه تا کنون برای انجام این کار تلاش هایی شده است.

صدا

امروزه دیگر هیچ کس از تکنولوژی تشخیص صدا سورپرایز نخواهد شد. اما هنوز یک ویژگی باارزش است، چون صدای شما تنها مختص به شماست. درست است که صدا دقیقا عضوی از بدن محسوب نمی شود، اما صدای شما شبیه به هیچ کس دیگری نیست. بعضی ویژگی های صدا مثل فرکانس (بالا یا پایین) و شدت (زیاد یا کم) به راحتی قابل شناسایی هستند. تعیین ویژگی های دیگری مانند قدرت، طنین و میزان ارتباط صدا با بینی معمولا دشوارتر است. وسعت صدای یک شخص تا حدی ژنتیکی و تا حدی نیز اکتسابی است. طول گردن و پهنای حلق در این مسأله مؤثر است، اما ویژگی هایی مثل شکل حرکت لب ها و تلفظ حروف صدا دار اکتسابی است. دانشمندان با توجه به مجموعه این ویژگی ها به تازگی سیستم هایی برای شناسایی اتوماتیک صدای یک شخص ساخته اند، البته در صورتی که صدای شخص از قبل در یک بانک اطلاعاتی ضبط شده باشد.

راه رفتن

شکل راه رفتن شما هم می تواند شما را از دیگران متمایز کند. حدود یک دهه ای می شود که شکل راه رفتن به عنوان یکی از راه های اصلی شناسایی افراد استفاده می شود و با ظهور تکنولوژی تلفن های همراه پیشرفته، این کار بسیار راحت تر هم شده است. سنسور های شتاب سنج امروزه تقریبا در هر تلفن همراه هوشمندی یافت می شود که اساسا گام های شما را محاسبه می کند و حرکت های شما را دنبال می کند. با داشتن این اطلاعات می توان یک فرد را حتی بدون شناختن او تشخیص داد!

کف دست

تا کنون در مورد کف بینی شنیده اید؟ کف بینی نوعی پیش بینی آینده افراد از روی کف دستان آن ها است و با اینکه این هنوز یک سوال بزرگ است که چطور سرنوشت شما در خطوط دستان شما نوشته شده، یک چیز قطعی است: الگوی کف دستان شما مختص به خود شما و منحصر به فرد است. مشکل اصلی شناسایی افراد از طریق کف دستان آن ها البته کاملا تعیین است؛ ما اغلب اشیا را با انگشتان خود لمس می کنیم نه با کل دستمان، بنابراین شناسایی افراد از طریق اثر انگشتان نسبت به کف دست بسیار راحتتر است. با این حال هنور این کار ممکن و تا کنون در موارد زیادی امتحان شده است.

DNA

خب به منحصربه فردترین ویژگی بدن رسیدیم. DNA یک مولکول با ظاهری بسیار تعیین و ویژه که به احتمال زیاد شکل آن را در کتاب های زیست شناسی و فیلم ها دیده اید. این مولکول حاوی تمامی اطلاعاتی است که درباره شما وجود دارد: چگونگی رشد، توسعه و عملکرد بدن، تولیدمثل و به عبارتی همه چیز! دانشمندان تا کنون تلاش های بسیاری را برای دستیابی به کلید DNA انجام داده اند، ولی تاکنون نتوانسته اند تمام راز های آن را رمزگشایی کنند. با این حال این مولکول را تقریبا می توان در هر بافت و مایعی از بدن یافت. به همین خاطر است که یک تار موی شما، یک قطره از بزاق و یا حتی تکه ای از ناخنتان برای شناسایی شما بدون ذره ای خطا، کافی است.

منبع: BrightSide

منبع: برترین ها
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 222

به "اندام هایی که مانند اثر انگشت منحصربه فرد هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اندام هایی که مانند اثر انگشت منحصربه فرد هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید