کوشک نورآباد پاتوق معتادها

به گزارش مجله نیلوفری، دوستدار میراث فرهنگی ایذه گفت: بنای تاریخی کوشک نورآباد هم اکنون پاتوق معتادها است؛ پاتوقی که هیچ کس به آن ایرادی وارد نمی کند.

کوشک نورآباد پاتوق معتادها

به گزارش خبرنگاران، فرامرز خوشاب در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: به علت بی توجهی و نبود رسیدگی کوشک نورآباد در شرایط اضطراری قرار گرفته است و در صورت عدم بازسازی و استحکام بخشی ممکن است فرو بریزد.

وی توضیح داد: شرایط بازسازی، بازسازی و حفاظت از این بنای تاریخی اسفبار است و در صورت تداوم این بی توجهی ها ممکن است فروبریزد.

او با بیان این که مالکیت کوشک نورآباد در اختیار اداره بهداشت است، اعلام کرد: متولیان این اثر تاریخی هیچ اقدامی برای بازسازی آن ننموده اند و کسی نیز از سوی اداره میراث فرهنگی پیگیر تملک و بازسازی آن نیست.

این دوستدار میراث فرهنگی با تاکید بر این که اجرای طرح استحکام بخشی برای این بنای تاریخی امری لازم است، اضافه نمود: هر چه سریع تر عملیاتی کردن این طرح و اجرای کامل آن باید صورت گیرد.

وی یادآور شد: بنای تاریخی کوشک نورآباد هم اکنون پاتوق معتادها است؛ پاتوقی که هیچ کس به آن ایرادی وارد نمی کند.

بنای تاریخی کوشک نورآباد مربوط به دوره قاجار است و محمدخان قمه طلا از آن استفاده می نموده و در شهرستان ایذه، روستای نورآباد، واقع شده است. بنای سنگی و گچی کوشک نورآباد از سنگ قواره و لاشه سنگ با استفاده از کچ نیم کوب بر روی صخره ساخته شده است. در این بنا هیچ گونه چوبی به کار نرفته است و منبع روشنایی آن پنچ دری ها و سه دری هایی به شیوه معماری ده دشتی (بهبهان) بوده است. معماری این بنا محلی نیست چون به شیون معماری ده دشتی است و برای این که نور بیشتری به داخل آن بتابد جرز درگاه هایش به شکل اریب ساخته شده است. این بنای تاریخی یک بنای تفریحی بوده و در زمستان ها و بهار مورد استفاده قرار می گرفت و ساکنان آن برای کوچ پاییزه به چغاخور چهارمحال وبختیاری می رفتند.

این کوشک 11 بهمن 1378 با شماره 2570 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 18 مهر 1402 بروزرسانی: 18 مهر 1402 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 2162

به "کوشک نورآباد پاتوق معتادها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کوشک نورآباد پاتوق معتادها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید