مرمت پایه های تاقدار پل هزار ساله لرستان شروع شد

به گزارش مجله نیلوفری، برای نخستین بار مرمت پایه های تاقدار پل تاریخی کلهر لرستان شروع شد. بر اساس مستندات موجود بنای اولیه این پل به دوره هخامنشی می رسد ولی در قرن چهارم توسط حاکم وقت به شکلی که امروز موجود است باززنده سازی شد.

مرمت پایه های تاقدار پل هزار ساله لرستان شروع شد

به گزارش خبرنگاران به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پل تاریخی کلهر یکی از بناهای شاخص و ارزشمند لرستان است که گفته می گردد در نوبت ثبت در فهرست میراث جهانی واقع شده است.

علی مصطفی نژاد مدیر پایگاه میراث فرهنگی پل های تاریخی لرستان با اعلام این مطلب گفت: پل تاریخی کلهر یکی از مهمترین بناهای تاریخی و یکی از بزرگترین پل های تاریخی لرستان است که مرمت آن هم اکنون توسط پایگاه میراث فرهنگی لرستان شروع شده است.

او گفت: بنای اولیه پل مربوط به دوران هخامنشی است که در زمان ساسانیان بازسازی شد و مورد استفاده نهاده شد. اما به طورکلی آنچه که هم اکنون از پل تاریخی کلهر باقی مانده، مربوط به قرن چهارم هجری، نزدیک به هزار سال پیش است که توسط حاکم وقت (بدربن حسنویه) بدین شکل و عظمت باز زنده سازی شده است.

مصطفی نژاد اما به روش و تکنیک های استفاده شده در این پل تاریخی اشاره نمود و اضافه نمود: روش و تکنیک بهره گرفته در این پل، جلوه های ویژه ای به این بنا داده است، چیدمان سنگ ها در پایه ها، فرم آبشکن ها، ریتم قرارگیری سنگ ها و اتصال بخشی از پل روی صخره ها از ویژگی های منحصربفرد این بنای بزرگ سنگی بشمار می رود.

او تاکید نمود: پل تاریخی کلهر در گذشته دچار آسیب های جدی شده که برای زنده نگهداشتن و پایداری آن احتیاج به توجه و اعتبارات مناسب است.

به گفته مدیر پایگاه پل های تاریخی لرستان، هم اکنون از محل اعتبارات استانی، آسیب های شدیدی که به پایه های تاقدار ضلع شمال غربی این سازه وارد شده بود مورد مرمت نهاده شده و امید است به زودی شاهد حفاظت و مرمت کامل این بنای تاریخی ارزشمند باشیم.

او همچنین اضافه نمود: برای مرمت و حفاظت این بخش، بیش از هزار سنگ تراش و قواره مورد احتیاج است که با توجه به منشورهای مرمتی ضروری است از معادن سنگ های اولیه استخراج و برای مرمت به کار گرفته گردد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 217

به "مرمت پایه های تاقدار پل هزار ساله لرستان شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت پایه های تاقدار پل هزار ساله لرستان شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید