سوزاندن اثر هنری به نشانه اعتراض!

به گزارش مجله نیلوفری، به دلیل بی توجهی و حمایت نکردن از پروژه و عریان ساختن وعده های ناراست و نیز نداشتن محل نگهداری از این تابلوها، تصمیم دارم که در تاریخ نهم آذر ماه در مراسمی تمامی تابلوهای این پروژه عکاسی مستند را به آتش بکشم.

سوزاندن اثر هنری به نشانه اعتراض!

حسن قدیانی این ها را می گوید؛ او روزنامه نگاری است که مجموعه عکسی را برای حمایت از محیط زیست با محوریت درختان خیابان ولیعصر (عج) تهیه نموده است. حالا او از قول و قرارهایی که می گوید برای حمایت از پروژه اش داده شده ولی تاکنون سرانجامی نداشته است، گله دارد.

به گزارش خبرنگاران، قدیانی در شرح این ماجرا نوشته است: در سال 1394 به عنوان روزنامه نگار حوزه محیط زیست برای اثرگذاری رسانه ای و یادآوری حمایت از محیط زیست، پروژه ای را شروع کردم که از تمامی درختان بریده و خشک شده خیابان ولیعصر (عج) عکاسی کنم. به همین منظور مسیر طولانی ترین خیابان خاورمیانه را که درختانش در حال نابودی است، داخل جوی آب پیاده طی کردم و طی چند ماه از میدان راه آهن تا تجریش و از تجریش تا میدان راه آهن از تمامی درختان نابوده شده آن عکاسی مستند کردم.

در این پروژه عکاسی 4100 قطعه عکس مستند تهیه شد که بازتاب رسانه ای داشت. به پیشنهاد دوستان رسانه ای و فعالان زیست بوم، نمایشگاهی با عنوان سوگواره درختان خیابان ولی عصر در گالری ژینوس برگزار گردید؛ نمایشگاهی با بیش از 60 تابلو بزرگ از تصاویر منتخبی که نشان می داد چه بلایی بر سر درختان خیابان ولی عصر با عمر 90 ساله آمده است.

در مدت برگزاری نمایشگاه فعالان محیط زیست، رسانه ها و اعضایی از شورای شهر به بازدید آمدند و بازدیدنمایندگان پارچه نوشته ای را امضاء کردند که از شورای شهر درخواست می کرد از درختان باقی مانده حفاظت نمایند. مسؤولان وقت قول پیگیری دادند و اعلام کردند که از این پروژه حمایت مادی و معنوی خواهند داشت و مجموعه این عکس ها به صورت کتاب منتشر و تابلوهای موجود در مرکزی نگهداری خواهند شد.

این روزنامه نگار از مکاتبه هایی با استادان ارتباطات و جامعه شناسی برای گزینش عکس ها سخن می گوید و در ادامه نوشته خود آورده است: تعدادی عکس از این مجموعه انتخاب شد اما تاکنون با وجود پیگیری های مختلف، این کتاب منتشر نشده است.

در سرانجام این نمایشگاه پرسشی جدید طرح شد: از 60 هزار درخت کاشته شده در این خیابان چند درخت به جا مانده است؟ به همین دلیل بار دیگر پروژه جدیدی شروع کردم؛ سرشماری درختان خیابان ولی عصر بر اساس نسل آنها و ثبت پلاک مقابل هر درخت. مسیر میدان راه آهن تا تجریش و بازگشت این مسیر آمار دقیقی از درختان موجود به دست آمد؛ آماری با ذکر سن حدودی درخت و شماره پلاک شهرداری مقابل هر درخت. آمار منتشر شد.

قدیانی عقیده دارد که شهرداری تهران و سازمان میراث فرهنگی بایستی پرونده ثبت خیابان ولی عصر در فهرست میراث جهانی را پیگیری نمایند؛ چرا که گویا این روند مدتهاست به بوته فراموشی سپرده شده و یا اخبار آن منتشر نمی گردد.

او نوشته است: پس از گذشت سه سال شوربختانه تمامی قول ها برای حمایت از این نمایشگاه (یاری برای پوشش هزینه های اجرا شده و خرید تابلوها و انتشار کتاب) فراموش شد. به دلیل بی توجهی و حمایت نکردن از این پروژه و عریان ساختن وعده های ناراست و نیز نداشتن محل نگهداری از این تابلوها، تصمیم دارم که در تاریخ نهم آذر ماه در مراسمی تمامی تابلوهای این پروژه عکاسی مستند را به آتش بکشم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 15

به "سوزاندن اثر هنری به نشانه اعتراض!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سوزاندن اثر هنری به نشانه اعتراض!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید