تصاویری که برای اولین بار از آیدین استخراج شد، از کجا آمد؟

به گزارش مجله نیلوفری، تهران (پانا) - کارگردان فیلم مستند آیدین بیان نمود خیلی از تصاویر مرتبط با کودکی ها و شیطنت های آیدین که در مستند دیده می گردد، از هارد شخصی او به دست مان رسید و برای اولین بار پس از مرگ او استخراج شده است.

تصاویری که برای اولین بار از آیدین استخراج شد، از کجا آمد؟

اشکان مهریار کارگردان فیلم مستند آیدین در گفت وگو با پانا درباره ایده ساخت این فیلم مستند اعلام کرد: سال ها قبل زمانی که نوجوان بودم، بسکتبال حرفه ای بازی می کردم و از همان زمان آیدین نیکخواه بهرامی را که آن موقع در ورزش بسکتبال اسطوره محسوب می شد، می شناختم و بازی او را بسیار دوست داشتم. زمانی که آیدین سال 1386 در تصادف رانندگی از دست رفت، به خودم گفتم باید کاری برای او انجام دهم و حتی در همان سال های اولی که از درگذشت او می گذشت، با جمع آوری عکس هایی از این اسطوره بسکتبال جوانان ایران، سعی می کردم ویدئوکلیپ هایی برای یادبود او درست کنم. در واقع مرگ تراژیک آیدین نیکخواه بهرامی تاثیر ویژه ای بر من گذاشت که حتما کاری ویژه برای او انجام دهم.

وی که اکنون عکاس تیم ملی بسکتبال ایران است، در ادامه گفت:برای آیدین نیکخواه بهرامی، 2 مراسم یادبود در استادیوم آزادی گرفتیم که فیلم هایی از آن یادبودها را تهیه کردم که در فیلم مستند آیدین نیز از آنها استفاده کردیم. بسیار در فکر داشتم که کاری ویژه برای آیدین انجام دهم که در نهایت همزمان با نهمین سالگرد درگذشت او در دی ماه سال 1395 تصمیم گرفتم فیلمی مستند بر اساس زندگی آیدین بسازم و کارهای پژوهشی و تحقیقی آن را از همان سال با جمع آوری آرشیوهای فراوان از خانواده و فدراسیون آغاز کردم.

مهریار با اشاره به اینکه در ایران دسترسی به آرشیوها بسیار سخت است، اظهار کرد: نکته ای که باید به آن اشاره کنم، فقر آرشیو در ایران است. جمع آوری تصاویر مرتبط با کودکی آیدین و دیگر ورزشکاران و حتی بعضی مسابقات ملی آنها بسیار کار سختی بود. جالب است بدانید خیلی از بازی های مسابقات تیم ملی بسکتبال در آرشیو صداوسیما وجود ندارد! و فدراسیون ها هم چیزی از آنها ندارند. همین شد که در نهایت توانستیم با نامه نگاری برای فدراسیون های بعضی کشورهایی که با آنها بازی داشتیم، به بعضی تصاویر دست پیدا کنیم.

تصاویری که برای اولین بار از آیدین استخراج شد، از کجا آمد؟

وی، گردآوری تصاویر و آرشیوها را از سختی های کار مستندسازی دانست و درباره بعضی تصاویر اختصاصی خانوادگی آیدین شرح داد: کمد آیدین را سال ها، حتی برادرش صمد هم باز نکرده بود و وقتی پیشنهاد ساخت فیلم مطرح شد و قرار شد تصاویر از وسایل آیدین بگیریم، آن را باز کردیم تا به بعضی وسایل آیدین دسترسی پیدا کنیم. شبی که به همراه صمد نیکخواه بهرامی به اتاق آیدین رفتیم در کنار لباس ها و مدال هایی که هر کدام جهانیی از خاطره پشت شان بود، یک هارد هم پیدا کردیم. تصاویری از آیدین که بسیار به دوربین علاقه داشت در آن هارد پیدا کردیم که حتی صمد هم تا آن موقع ندیده بود. خیلی از تصاویر مرتبط با کودکی ها و شیطنت های آیدین که در مستند دیده می گردد، از همین طریق به دست مان رسید و برای اولین بار پس از مرگ او استخراج شده است.

کارگردان جوان مستند آیدین اضافه کرد: فراوری این فیلم مستند زمان زیادی برد و از زمانی که فرایند داستانی آن را نوشتم تا خاتمه فراوری حدود 4 سال طول کشید. سخت ترین قسمت کار هم جمع آوری فیلم ها و تصاویر آرشیوی بود. من در این مرحله به میزان ای مشکل داشتم که گاهی از ادامه راهم مأیوس می شدم ولی در نهایت توانستیم کار را به خاتمه برسانیم.

همکاری با پرویز پرستویی برای من افتخار بزرگی بود

وی بعلاوه درباره گویندگی پرویز پرستویی در این فیلم گفت: آقای پرستویی رابطه بسیار خوبی با ورزش بسکتبال دارد و چندین بار نیز سر تمرین های تیم ملی بسکتبال آمده بود. زمانی که با مهدی برجیان تهیه کننده و یوسف حاتمی کیا مشاور فیلم داشتیم درباره گوینده متن صحبت می کردیم، پیشنهاد گویندگی پرستویی مطرح شد که مطمئن بودیم صدای او به فیلم می نشیند. یکی از زمان هایی که آقای پرستویی سر تمرین تیم ملی بسکتبال آمده بود، همراه با صمد نیکخواه بهرامی از او خواهش کردیم که گویندگی متن فیلم مستند آیدین را بپذیرد و ایشان هم بدون هیچ چشم داشتی و دریافت حتی یک ریال این کار را انجام داد. همکاری با پرویز پرستویی برای من افتخار بزرگی بود.

ایده ای برای ساخت فیلم مستندی از نخستین لژیونر بسکتبال ایران

مهریار در خاتمه درباره پروژه احتمالی بعدی اش اعلام کرد: برای کار بعدی، چند ایده در فکر دارم که یکی از این ایده ها پرداختن به زندگی و شخصیت حامد حدادی بازیکن بسکتبال ایران و نخستین لژیونر بسکتبال ایران است که همانند علی دایی در رشته فوتبال، او هم به بالاترین سطوح ورزشی جهان در رشته بسکتبال راه پیدا کرد. برای این منظور باید به یک روایت داستانی قطعی نزدیک شوم که اگر این مهم انجام گردد، حتما کار بعدی من ساخت مستندی از حامد حدادی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1833

به "تصاویری که برای اولین بار از آیدین استخراج شد، از کجا آمد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویری که برای اولین بار از آیدین استخراج شد، از کجا آمد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید