افزایش سن و بی خوابی

به گزارش مجله نیلوفری، خواب با سن تغییر می نماید. در سنین بالا اندازه خواب و عمق آن کاهش می یابد و بر مسائل خواب افزوده می گردد. وقتی سن بالا می رود تغییراتی در بدن روی می دهند که می توانند تأثیرات منفی بر خواب داشته باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

افزایش سن و بی خوابی

نویسنده: دکتر نرگس شمس علیزاده

خواب با سن تغییر می نماید. در سنین بالا اندازه خواب و عمق آن کاهش می یابد و بر مسائل خواب افزوده می گردد.

وقتی سن بالا می رود تغییراتی در بدن روی می دهند که می توانند تأثیرات منفی بر خواب داشته باشند که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

- تغییر در الگوی خواب:

با افزایش سن، ما زمان بیش تری را در مراحل اول و دوم خواب که مراحل خواب سبک اند می گذرانیم و مراحل سوم و چهارم که خواب عمیق و راحت ترین و برترین نوع خواب هستند، کاهش پیدا می نمایند. در این حالت چون خواب سبک است احتمال بیدار شدن افزایش می یابد.

- تغییر ساعت درونی:

با افزایش سن، ساعت درونی بدن هم تغییر می نماید به نحوی که ما معمولاً زودتر خسته می شویم و به خواب می رویم و صبح زودتر از خواب بیدار می شویم.

- مسائل جسمی:

دردهای جسمی مثل درد مفاصل، تنگی نفس در هنگام دراز کشیدن، گر گرفتن در خانم ها (در سنین یائسگی) و تکرر ادرار در آقایان (به دلیل مشکل پروستات) می توانند باعث بیدار شدن شبانه شوند.

- تغییر در اندازه فعالیت:

با افزایش سن معمولاً فعالیت های بدنی ما کم تر می گردد و ممکن است در اوقات فراغتی که پیدا نموده ایم در طول روز چندین بار چرت بزنیم که باعث می گردد احتیاج به خواب شبانه کم تر گردد.

منبع مقاله :

شمس علیزاده، نرگس، (1388)، اختلال خواب(شناخت اختلالات و آشنایی با بهداشت خواب)، تهران: نشر قطره، چاپ اول

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 1693

به "افزایش سن و بی خوابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش سن و بی خوابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید