فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد

به گزارش مجله نیلوفری، خبرنگاران/اصفهان یک کارشناس سواد رسانه ای، شناخت تکنیک های رسانه ای را برای راهنمایی و جهت دهی به نوجوانان در استفاده از رسانه ها موثر دانست.

فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد

مجید شریفی فر شامگاه چهارشنبه در حاشیه نخستین گردهمایی فعالان مجازی و اصحاب رسانه شهرستان های شاهین شهر و میمه و برخوار، سواد رسانه ای را یکی از 6 سواد مطرح جهان دانست و اظهار کرد: در جوامع امروزی اکثریت جامعه درگیر استفاده از رسانه ها بوده و چگونگی بهره مندی و مدیریت استفاده از آنها حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر شکاف نسلی بین والدین و فرزندان، اضافه نمود: اطلاعات و آگاهی فرزندان و نسل جوان از فضای مجازی و رسانه بیش از والدین خود است و ضرورت سواد رسانه ای در چنین شرایطی به وضوح قابل شناسایی است.

به گزارش خبرنگاران، این کارشناس سواد رسانه ای ادامه داد: دانش یا سواد رسانه ای زمانی اطلاق می گردد که کاربران فضای مجازی و رسانه بتوانند بیشترین بهره مندی از این فضا را داشته و کمترین آسیبی به آنان وارد گردد.

شریفی فر، یکی از اصول سواد رسانه ای را پیش بینیِ برداشت مخاطب از پست و مطلب ارسالی کاربر بیان کرد و اضافه نمود: در فضای مجازی امکان امحا وجود ندارد و کاربران باید قبل از انتشار هر پست، تصویر یا مطلبی در این بستر، ابتدا گروه مخاطب خود را شناسایی و سپس رفتار و برداشت آنان را پیش بینی نمایند.

وی با بیان اینکه پدیده فرامتنی برداشت آزاد مخاطبان از هر پست است، تاکید نمود: فقدان پیش بینی از تاثیر فرامتنی پست، باعث بروز حاشیه و سوتفاهم می گردد، در فضای مجازی میزان نفوذ و شهرت کاربر منتشر نماینده محتوا و مطلب در میزان بازخورد، چرخش وانتشار آن پست موثر است.

این کارشناس سواد رسانه ای، با اشاره به مدیریت زمان و میزان مصرف از رسانه، اضافه نمود: فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد و میزان مصرف از آن باید براساس قانون ما باشد، به نحوی که هر کاربر زمانی برای خلوت با خدا، ارتباط با نزدیکان و رسیدگی به امور شخصی خود داشته باشد.

شریفی فر، بر شناخت تکنیک های رسانه ای تاکید و اعلام کرد: آنچه از رسانه های مدرن از هر ابزاری به دست مخاطبان می رسد فاقد صداقت و سادگی ارتباط رو در رو است، هر صاحب رسانه ای پیغام خود را به نحوی بازنمایی می نماید که استفاده نماینده یا کاربران رسانه آنچه را که او می خواهد، ببینند و درک نمایند.

وی توضیح داد: شناخت تکنیک های رسانه ای باعث می گردد مخاطبان با محتوای پیغام رسانه عالمانه تر و هوشیارتر برخورد کند.

شریفی فر، شناخت تکنیک های رسانه ای برای نوجوان را لازم دانست و ادامه داد: شناخت انواع تکنیک های رسانه ای مانند همنشینی، برجسته سازی و سایر تکنیک ها می تواند در جهت دهی و آموزش مفید نوجوان در استفاده از رسانه موثر باشند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: nfliri.ir شناسه مطلب: 588

به "فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضای مجازی ماهیتی بی در و دروازه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید